Trends 2014: Ben Kerkhof van Vergelijk.nl over het komende jaar
Met een reeks artikelen brengt Emerce in samenwerking met Nettribes en een aantal Emerce auteurs 2014 in beeld. Hiervoor zijn twaalf experts in vier verschillende vakgebieden geïnterviewd over hun visie op het nieuwe jaar.
Ben Kerkhof is CEO bij Compare Group. Compare Group is vooral bekend van Vergelijk.nl maar exploiteert ook vergelijkingssites in België, Frankrijk en Finland.
Je staat met je bedrijf midden in het e-commerce landschap. Hoe gaat het met de groei binnen online shoppen?
“Iedereen is tegenwoordig online, daar is geen twijfel meer over. De internetpenetratie is ontzettend hoog en iedereen heeft een smartphone met internetconnectie. Er vinden momenteel revoluties plaats op het mobiele vlak en de integratie van online met offline en langzaam maar zeker worden die nu opgepakt.”
En welke partijen lopen hierbij voorop?
Ik denk dat iedereen er wel iets van oppakt. Het is heel erg in het experimentele stadium. Kijk bijvoorbeeld naar Kijkshop. Die zet in op virtual walls, waar je als consument virtueel kunt winkelen. Andere winkels plaatsen weer bestelzuilen in de winkel. Bij een uitverkocht artikel kan de klant dan toch online in de eindeloze voorraad zijn bestelling plaatsen. Dat is een mooie trend.”
Hoe sluit je met Vergelijk.nl aan op die trend?
“Wij willen de fysieke winkels integreren in onze dienst. Als klant moet je niet alleen onlinewinkels kunnen vergelijken maar ook offlinewinkels. Wij gaan dan klanten doorsturen naar die fysieke winkels. Daarmee maak je alles inzichtelijk en heb je ook de grootste doelgroep te pakken. Dat is namelijk nog steeds de groep die online kijkt en offline koopt. Die willen we goed gaan bedienen. Dat betekent dat we met een geheel nieuw en responsive design gaan komen waar we een codestop voor gaan instellen.”
Stel dat je dit niet zou doen, wat gebeurt er dan in de komende jaren?
“Het desktopgebruik neemt af en je levert niet meer een 100 procent service. Het is gewoonweg iets wat de klanten willen en daar moet je op inspelen wil je overleven.”
Er zijn behoorlijk wat partijen die met nieuwe verdienmodellen komen op het gebied van hergebruik. Zie jij dit als een bedreiging of juist als een kans voor de branche?
“Ik zie alles als een kans. Je moet gewoon goede keuzes maken. Bepalen wat je wilt en wat je leuk vindt en daar vervolgens de focus op leggen is belangrijk. Je kunt gewoonweg niet alles doen. Wat betreft tweedehands artikelen, daar ligt onze focus gewoonweg niet. Wij richten ons op goed aankoopadvies in de vorm van het genereren van lijstjes. Eerst een lijst met mogelijke producten en vervolgens een lijst met prijzen. Niets meer en niets minder. Daarmee gaan we de diepte in. Ik verwacht dat we voor de integratie van fysieke winkels meerdere jaren nodig zullen hebben om het helemaal te krijgen zoals we willen. We hebben hiervoor ook de hulp nodig van de fysieke winkels zelf maar dat komt wel goed. Ze krijgen in ruil daarvoor immers meer klanten in hun winkels. Maar in 2014 zul je al de eerste stappen zien op dit gebied.”
Als je buiten de muren van Vergelijk kijkt, welke ontwikkelingen zie je dan voor het komende jaar?
“Eén ding in ieder geval, en misschien is dat een open deur, maar wij verwachten volgend jaar op 50 procent tablet-verkeer te komen in de avonduren. Dat is nu al tussen de 30 en 40 procent in de avonduren. Couchsurfen is gewoon heel populair geworden, vooral in de scan en planfase van een aankoop. Een mobiele telefoon wordt vooral overdag gebruikt.
“Zorgen voor een goede mobiele website is daarbij een eerste stap, maar je moet vervolgens ook zorgen dat je content op het verkeer is afgestemd. Neem het voorbeeld van een pizzeria. Iemand die ’s middags rond 12.00 uur op de website komt via een smartphone zal eerder op zoek zijn naar een plek om ’s avonds te eten. Iemand die ’s avonds rond 19.00 uur je website bezoekt vanaf een laptop wil eten bestellen. Het is belangrijk om hier op in te spelen.”
Wat betekent Big Data voor jou en je bedrijf in 2014?
“Wij zitten op een behoorlijke berg aan interessante data die we momenteel vooral inzetten voor fabrikanten. Onze zakelijke klanten willen inzicht in de markt en onze data biedt deze mogelijkheid. De data wordt gebruikt om trends te zien op productcategorieniveau en als benchmark. Ik verwacht dat de behoefte aan dit soort informatie alleen maar verder zal groeien.”
Wat zie je verder voor ontwikkelingen binnen online?
“Google gaat steeds meer inzetten op Google+ , dat is hun manier om alle producten die ze hebben aan elkaar vast te lijmen en de consument te leren kennen. Daardoor werken al die producten ook steeds beter. Sommigen noemen het een schending van de privacy, maar aan de andere kant weet Google zo wel het beste wat een consument wil en laat haar producten daar naadloos op aansluiten. Dit betekent voor ons dat het nog belangrijker wordt om ons ook op de offline markt te richten zodat we minder afhankelijk worden van Google en in mindere mate direct de concurrentiestrijd aan hoeven gaan.”
Er wordt gezegd dat de economie in de lift zit en 2014 het omslagpunt zal zijn. Hoe zie jij dat?
“Ik zie dat nog niet zo. Retail zal het nog steeds zwaar hebben. Het consumentvertrouwen is namelijk nog niet verbeterd en de branches waarin wij vooral actief zijn, zoals consumentenelektronica en telecom, zullen hier nog wel last van ondervinden. Deze productgroepen zijn erg conjunctuurgevoelig. Witgoed dan misschien nog het minste. Ik verwacht dus dat ook in 2014 bedrijven failliet zullen gaan. Dat zal het integratieproces van on- en offline wel versnellen. De groten zullen dus groter worden en de kleintjes kleiner.”
Wie zullen dan als winnaars en verliezers uit de bus komen?
“Dat is simpel. Pak de Twinkle top 100 erbij en je hebt je winnaars. De spelers aan de onderkant van de lijst zullen het zwaar krijgen als ze niet een goed niche-product hebben. Maar dat is meer een macro benadering dan dat ik er op detailniveau iets over kan voorspellen.”
Als we terug kijken naar het afgelopen jaar. Waar heb je je dan op verkeken?
“Als ik eerlijk ben dan heb ik er wel een goede kijk op gehad vind ik zelf. Het enige waar ik me dan misschien op heb verkeken is de slagkracht van ons bedrijf. We moeten meer klantgericht denken en werken. Dan hadden we misschien eerder op veranderingen kunnen reageren. De markt beweegt zich glashelder hoor; de bestedingen verschuiven steeds meer naar online, een derde van de winkels valt om, de markt professionaliseert en consolideert. Als ik me dan toch ergens in vergist heb, dan is het toch het mobiele gebruik, het heeft me verrast dat het plotseling zo is toegenomen het afgelopen jaar.”
Welke trend zie je binnen de branche nog meer van belang zijn in de nabije toekomst?
“Wat ik nog wel zie verwacht de komende tijd is een verandering in ‘the last mile’. De manier waarop op dit moment de logistiek van het bezorgen van pakketjes is ingericht, is eindig. Het is niet efficiënt dat er zoveel verschillende middelen nodig zijn om de klanten te bedienen, daarbij is het ook niet erg klantvriendelijk. Ik zie het in de komende jaren wel gebeuren dat er voor een bepaald gebied één bezorger zal zijn die de last mile verzorgt.”
Tevens verschenen in deze serie:
* Trends 2014: KLM over het komende jaar.
* Trends 2014: Thomas Brinkman van MyOrder
* Trends 2014: Marcel Joosten van Central Point
* Trends 2014: Maurice Barten van Ahold
* Trends 2014: Arno Lubrun van Facebook
* Trends 2014: Schiphol over het komende jaar
* Trends 2014: Rob Dielemans van GoDataDriven
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond