-

Trends 2014: Marcel Joosten van Central Point over het komende jaar

Met een reeks artikelen brengt Emerce in samenwerking met Nettribes en een aantal Emerce auteurs 2014 in beeld. Hiervoor zijn twaalf experts in vier verschillende vakgebieden geïnterviewd over hun visie op het nieuwe jaar.  In dit artikel geeft Marcel Joosten, directeur online bij Central Point, zijn visie op 2014.  Zowel op het gebied van digitale media in het algemeen, als specifiek gefocust op e-commerce.

Marcel is bij Central Point verantwoordelijk voor alle online activiteiten in Europa en groeimarkten. Hij gaat over de front- en back office en externe partijen die met onlinekanalen te maken hebben.

zakelijk portret bedrijfsportret

Terugblik: Waar hebben we ons op verkeken in 2010-2013?
Men gaat meer naar een door gebruikers bepaald apparaat in plaats van een apparaat voor gedeeld gebruik, zoals de Smart Tv. Om daar internet of Uitzending Gemist op te gaan zien, dat zie ik niet gebeuren. Ik zie het juist de andere kant op bewegen. Netflix-achtige omgevingen.  Tablet, multiscreen.  Smart tv is het dus niet geworden en gaat het ook niet worden. We hebben ons ook allemaal verkeken op de snelle adaptatie van tablet en mobiel. Dat had niemand kunnen voorspellen. Smartphones, 4G, de snelheid waarmee deze producten zich hebben ontwikkeld verbaast me nog steeds.”

Vreemd genoeg is dit wel iets wat al jaren wordt voorspeld en de explosieve groei bleef uit tot nu. Hoe verklaar je dat?
Ik denk dat het komt door de apparaten zelf. Die zijn er nu klaar voor. Ze zijn groter en sneller en beter. Processoren en software zijn beter geworden. Ik denk ook dat met het iets persoonlijks willen hebben of iets persoonlijks maken belangrijker is geworden.  En dat gaat verder dan een iPhone-hoesje. Deze trend heeft mobiel zo groot gemaakt. Waar we vroeger in de VS moesten zijn voor trends, zie je duidelijk dat je bij mobiel nu naar Azië moet kijken. China bijvoorbeeld. Daar zit men al een paar jaar op 4G. SMS bestaat daar bijvoorbeeld niet meer, communicatie is allemaal stemgegenereerd. Een telefoon is meer een walkie-talkie geworden. Dat zien we hier nu ook gebeuren. Als we verder kijken naar het afgelopen jaar; die hele cookiediscussie. Ik hoor hem niet meer.”

Maar de cookie pop-ups komen nog wel op heel veel websites terug. Behoorlijk frustrerend als gebruiker.
Er was complete massahysterie in e-commerce land toen de wetgeving hieromtrent werd aangekondigd. We zouden niets meer kunnen meten, Google Analytics zou waardeloos worden. Kortom, complete paniek.”

Bij welk kamp zat jij in deze discussie? Heeft Central Point zich meteen voorbereid toen de wetgeving werd aangekondigd, of hebben jullie afgewacht?
Wij hebben direct ingegrepen. Wij kunnen door de omvang die we hebben niet anders dan meteen reageren. We staan toch in het top 10 lijstje als het gaat om zichtbaarheid in de markt. Anderen hoor je zeggen: ach,  ze kijken eerst bij Bol.com en Coolblue en tegen de tijd dat ze bij mij komen is de wet alweer veranderd. Dus wij zijn meteen begonnen. We hebben het wel zo minimalistisch mogelijk gehouden. Als je in het algemeen kijkt dan heb je nog de elektrische auto die in het afgelopen jaar een hype is geworden maar die nu alweer gaat aflopen omdat de regering er de stekker uit heeft getrokken. Ik denk dat we in dit geval net als bij software gewoon gaan afwachten op de 2.0-release. Het is dus niet geworden wat het had moeten worden in het afgelopen jaar voor de elektrische auto.”

En als je kijkt naar e-commerce specifiek. Wat is daarin veranderd?
“Als je dan kijkt naar onze eigen markt dan gold bij onze klanten altijd het Bring Your Own Decice-principe. Kom maar met je eigen apparaat naar kantoor en dan sluiten wij het aan op het netwerk. Nu zie je dat die trend is stopgezet. De groei is afgevlakt en Bring Your Own bestaat niet meer. Mede door de veiligheidsrisico’s. Wat we nu zien opkomen is COPE: Corporated Owned Personal Enabled.  Het toestel dat je ter beschikking krijgt is van het bedrijf, maar je krijgt wel de mogelijkheid om het persoonlijk zo in te richten dat je wel  bijvoorbeeld je eigen foto’s erop kunt zetten. Er zit vooral een financiële reden achter. COPE  geeft inkoopvoordelen ten opzichte van BYOD.”

Wat zijn algemene trends, ontwikkelingen en verwachtingen voor 2014 op het gebied van digitale media?
“Als je kijkt naar de markt algemeen,  dan zie je dat bestaande verdienmodellen compleet op de schop gaan. Uber bijvoorbeeld. Dat is niet alleen een revolutie maar een regelrechte bomaanslag. Er zijn onlangs wat cijfers bekend geworden van het verdienmodel en  die zijn bizar. Dat gaat dit jaar over het miljard heen. Dezelfde verandering  zie je in instant messaging. eBuddy is bijvoorbeeld ter ziele gegaan en tegelijkertijd komen er nieuwe modellen voor in de plaats zoals bijvoorbeeld Snapchat, Wechat en Tinder. Compleet andere verdienmodellen die het gaan maken.
“De tweede grote trend die eraan zit te komen is making-on-demand. Oftewel 3D-printing. In plaats van massaproductie zul je zien dat de productie gaat hangen naar vakmanschap en maatwerk. Confectie, aardewerk, geprinte elektronica. Alles. Je gaat veel meer naar bijna één op één-productie.

“Een derde trend die ik verwacht: Sociale media vlakken af, de groei is eruit. Ik denk dat de jeugd massaal gaat wegtrekken van Facebook. Ze willen toch meer privacy en niet meer op dezelfde plek met vrienden praten als hun ouders en grootouders. Dus gaat het via Snapchat, Wechat en Twitter. Chat wordt groter dan socialr media. Online datingsites bijvoorbeeld, de openheid is daar uit. Je zit nu veel meer location based oplossingen zoals Tinder en Grinder inderdaad. Pinterest geeft ons nu al meer leads dan Facebook.”

Dat zijn heftige uitspraken over giganten zoals Facebook. Net naar de beurs, flinke investeringen. Gaat dat allemaal verdwijnen?
“Ik verwacht van wel. Je ziet het toch ook met televisie. Altijd gezien als een onaantastbaar medium, maar toch ontstaat er ruimte voor online video partijen zoals bijvoorbeeld Netflix en online videostations zoals 7ditches en Fastmovingtargets. Online piratenpartijen gaan het maken. Mensen bepalen zelf wanneer ze kijken of streamen.”

Wat zijn trends en verwachtingen voor 2014, specifiek op het gebied van e-commerce?
“Voor e-commerce in 2014 zie ik: Same day delivery, dat moet dit jaar gaan komen. De logistiek moet op de schop.”

Hoe zie je dat voor je? Het lijkt bijna onmogelijk. Iemand zal het namelijk moeten betalen.
“Dat klopt, maar er rijden al genoeg busjes rond. Die zitten al op de weg. De CEO van TNT vertelde laatst dat de gemiddelde afstand tussen twee bezorgbusjes nu al 200 meter is. Het antwoord van TNT op deze situatie is het vormen van vervoerhubs, waarbij webwinkels geclusterd worden. De dichtheid in Nederland is dermate hoog dat je dit wel kan doen. Amazon doet dit ook met hubs net buiten de grote steden.
“Retargeting wordt ook steeds belangrijker. Omdat de inkoop van verkeer steeds duurder wordt, wordt het belangrijker om je bezoeker te volgen. Dit gaat in combinatie met Universal Analytics een vlucht nemen. Misschien niet in 2014, maar zeker daarna.  Dan zul je ook de integratie van virtuele portemonnees zien toenemen. Met die data weet je op een gegeven moment dat de klant zijn schoenen al heeft gekocht en dat je niet meer hoeft te retargeten op schoenen, maar misschien wel op bijpassende sokken. Ik vind het een geweldige trend. Vergeet daarbij niet dat 74 procent van de smartphones draait op Android, dat is ook van Google. Iedereen is dus ingelogd en Google weet exact waar je bent en wat je doet. Als je dan ook nog eens met je Google Wallet gaat betalen is het cirkeltje rond.”
“Maar de grote doorbraak in 2014 is toch responsive design. Ongeveer een kwart van het verkeer is al mobiel. Bij ons zie je dat dit overdag 10 procent is, maar ’s avonds al 30 procent. Wij hebben dan voornamelijk zakelijke gebruikers dus binnen de consumentenmarkt zal het nog extremer zijn. Ga je dus niet mobiel het komende jaar dan red je het niet.”

Hoe gaan jullie daar bij Central Point mee om?
“Wij zijn er al vier maanden geleden mee begonnen en verwachten rond februari of maart live te gaan met een nieuw design. We gaan naar een smartphone- en tableteconomie. Om dat te doen hebben we content nodig. Scalable content. Geen passende mobiele content? Dan ben je weg. Ik verwacht dus een behoorlijke shake out het komende jaar onder retailers die dit niet goed voor elkaar hebben.”

Wie zijn dan volgens jou de partijen die eind volgend jaar als  winnaars overblijven?
“Dat is eigenlijk net als in de klassieke retail. De groten worden groter, de middenmoters vallen om en de kleine nichespelers met een hoge marge kunnen overleven. Die kunnen los op design. Als je nu wil instappen is het wel makkelijker qua design. Veel lastiger is het om een redesign toe te passen zonder de core uit het oog te verliezen. Daar heb je goede mensen voor nodig die wij gelukkig hebben. SEO wordt weer ouderwets belangrijk door duurder wordend verkeer. Ook zal het meer inhouse komen aangezien het steeds belangrijker wordt.”

Wat zijn de trends of verwachtingen die over vijf jaar ‘groot’ zullen zijn?
“Wearable tech uiteraard; Ik heb dit jaar alle apparaten van brillen tot horloges uitvoerig getest maar ook weer weggedaan. Net als bij de elektrische auto’s geldt hierbij dat de kinderziektes er eerst uit moeten voordat dit massaal wordt geadopteerd. Over vijf jaar is het geïntegreerd. Mensen willen graag POD’s. Het begon bij de iPod en komt uiteindelijk terug in deze apparaten.
“Ik denk dat je over vijf jaar zelfs een of ander apparaat in je lichaam zult hebben. Niet alleen voor communicatie, maar ook het controleren van je lichaamsfuncties wordt dan mogelijk.  Je lichaam staat direct in contact met zorg apps en misschien zelfs je huisarts. Het waren eerst de sportapps die populair waren, straks worden het de zorgapps. En verder? Wat we nu nog missen is draadloze stroom. Waar we nu al onze data draadloos ontvangen moet het straks ook mogelijk zijn om dit met stroom te doen. Diegene die hier de mainstream oplossing voor op de markt brengt is spekkoper. Misschien niet binnen vijf jaar maar het zal niet veel langer duren. Dit komt puur voort uit te behoefte van de consument. Apparaten hebben een veel te korte werkduur nu ze zo geavanceerd worden. Daar worden wel oplossingen voor ontwikkeld in de vorm van bijvoorbeeld superzuinige Bluetooth systemen  en dergelijke. Maar dat is niet voldoende, er moet iets veranderen op dit punt.”

Maar hoe zie je dat dan precies voor je?
“In ieder geval in een soort van persoonlijke generatoren. Of zonnecellen die je bij je draagt. Iets in die richting.”

Wat zijn trends of verwachtingen die over vijf jaar ‘groot’ zullen zijn, specifiek op het gebied van e-commerce?
“We gaan van same day delivery naar same hour delivery. Het moet sneller en beter. Ook de retourstromen worden een steeds groter probleem. Kijk naar Zalando en Wehkamp, die zitten momenteel al op 54 procent retouren. Over vijf jaar is de hele logistiek, naar de klant en weer terug, compleet in sync. Waar we naar toe moeten is dat elke winkel en elke klant van dezelfde dienst gebruik kan maken. Dus dat er niet voor elke bestelling een apart traject wordt opgestart.
“Je kunt als klant nu wel je pakje van Bol.com afhalen bij de Albert Heijn, maar nog niet het pakje van Central Point. De klant wil niet meer verschillende afhaalpunten hebben, maar is op zoek naar gemak. Uber springt hier nu al op in. Ze zijn natuurlijk begonnen in de taxiwereld, maar er worden nu al de eerste proeven gedaan om pakjes te bezorgen via de aangesloten chauffeurs. Je krijgt dan als consument 20 seconden voor hij er is een appje of je naar buiten wilt komen om het pakje in ontvangst te nemen. Dit gaat groot worden. En verder; Facebook bestaat over vijf jaar niet meer. Alles wat big social is, zal niet meer zijn. Dat is allemaal veel meer narrowcasting geworden.”

Specifiek voor e-commerce: blijven de grote namen in jouw vakgebied aan het roer, of wordt het een meer versnipperde markt met vele kleine spelers?
“Als je niet mobiel gaat dan ben je weg. Als je je logistiek niet op orde heb, dan ben je weg. Dat betekent dat als je gaat kijken naar nieuwe toetreders, die zullen wel komen. Het is niet moeilijk of duur meer om een webshop te openen. Dat kan iedereen. Net als ergens een pandje huren. Het aanbod daar is groter dan de vraag momenteel . Daarna begint het echte werk echter pas, je moet goede mensen vinden, goede content hebben en vervolgens vooral gevonden worden. En daar zit het probleem tegenwoordig.
“Dus als je als nieuwe toetreder dat goed voor elkaar hebt en je hebt een goed niche product, dan kun je overleven. Treedt je echter toe tot het middensegment dan ben je bij voorbaat kansloos. De grote partijen zullen steeds groter worden. En de internationale giganten komen er natuurlijk aan. Amazon, Rakuten, Alibaba, 360buy. Dat zal het speelveld wel beïnvloeden. E-commerce is in ieder geval geen zolderkamerbusiness meer. Belangrijk s dat je je organisatie wel klantgericht maakt. Doe je dat niet of niet voldoende dan heb je weinig in e-commerce te zoeken de komende jaren.”

Hoe zie je de toekomst voor Central Point binnen onze, nog kwakkelende economie?
“Je ziet dat we langzaam weer de weg naar boven vinden. Voor e-commerce heeft de crisis in eerste instantie wel goeds gebracht. Doordat men minder te besteden had was de transparantie van het internet en de prijsvergelijkers een welkome oplossing. Internetshoppen is inmiddels niet meer eng en vormt geen bedreiging meer. Een ander voordeel van een economische crash is ook dat het je dwingt inventief te worden.
“Kijk maar eens naar de arbeidsmarkt. Door de hoge werkloosheid zie je een behoorlijke stijging in ZZP’ers. Doordat er zoveel ZZP’ers zijn, is er een hele nieuwe wereld ontstaan van bedrijfseconomische modellen. Bijvoorbeeld binnen de vastgoed. Leegstaande kantoren worden omgebouwd tot ZZP-werkplekken. In Amsterdam is Spaces hierdoor erg succesvol geworden. Voor 100 euro per maand kun je binnen een professionele omgeving je klanten ontvangen en een broodje. Je hoeft in ieder geval niet meer uit te wijken naar de Coffee Company. Deze trend is door de crisis veroorzaakt. Dat zie je ook in e-commerce, daar wordt ook veel gebruik gemaakt van zzp’ers. Ook wij zetten ze in waar nodig.
“Voor ons geldt dat we een behoorlijke groei verwachten door behoefte aan kostenbesparende oplossingen vanuit de markt, door internationale expansie en een sterkere focus op zakelijke klanten waarin het COPE-model steeds belangrijker wordt.”

Tevens verschenen in deze serie:

* Trends 2014: KLM over het komende jaar.
* Trends 2014: Thomas Brinkman van MyOrder over het komende jaar
* Trends 2014: Maurice Barten van Ahold over het komende jaar
* Trends 2014: Arno Lubrun van Facebook over het komende jaar
* Trends 2014: Schiphol
* Trends 2014: Rob Dielemans van GoDataDriven

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond