-

Trends 2014: Rob Dielemans van GoDataDriven over het komende jaar

Met een reeks artikelen brengt Emerce in samenwerking met Nettribes en een aantal Emerce auteurs 2014 in beeld. Hiervoor zijn twaalf experts in vier verschillende vakgebieden geïnterviewd over hun visie op het nieuwe jaar.   

In dit artikel Rob Dielemans, werkzaam bij GoDataDriven, zijn visie op 2014.  Zowel op het gebied van digital media in het algemeen, als specifiek gefocust op Big Data. 

Rob Dielemans - GoDataDriven

Rob Dielemans is al sinds 2009 gespecialiseerd in Big Data. In die tijd bestond de term Big Data nog niet en viel het nog onder de noemer van ‘veel gegevens verwerken’. Dielemans is Managing Director bij GoDataDriven, een consultancy bureau op het gebied van Big Data. Klanten zijn onder meer Bol.com, ING en Sanoma.

Wat zijn algemene trends, ontwikkelingen en verwachtingen voor 2014 op het gebied van digital media?

Open source
Op het gebied van IT verwacht Dielemans dat open source-software voor Big Data toepassingen in 2014 mainstream wordt. “Wij zien dat onze klanten hier ook om vragen. De open source software maakt Big Data mogelijk, omdat het schaalbaar en betaalbaar is. Gekeken wordt hoe grote organisaties als bijvoorbeeld Google en Yahoo data verwerken. Onze klanten willen niet langer de grootste gebruiker van een technologie van een leverancier zijn, maar juist een kleinere. Dit geeft hen de garantie dat de systemen schaalbaar en betaalbaar zijn en blijven.”

Insourcen en agile
“Daarnaast zie ik dat bedrijven weer gaan insourcen, oftewel het werk niet meer uitbesteden.” Dielemans ziet dat er weer meer in eigen teams wordt gewerkt in plaats van het werk uit te besteden naar Oost Europa of Azië.  “Je bent sneller en meer wendbaar met eigen teams dan het werk uit te besteden aan verre landen.

“Ook verwacht ik dat in 2014 het zogenoemde agile-werken in combinatie met DevOps doorzet als trend. De agile of flexibele methode zal verder worden geaccepteerd als werkmethode en een logische stap is dat ontwikkeling en beheer worden samengevoegd. Eat your own dogfood!”

Over vijf jaar: wat zijn trends of verwachtingen die over vijf jaar ‘groot’ zijn?
Dielemans  verwacht dat Domotica toepassingen aan terrein gaan winnen: “Over enkele jaren kan het hele huis en de auto met de telefoon worden bestuurd.” Verder verwacht Dielemans dat de betaalfunctie van retail banken in de toekomst zal verdwijnen. Betalen doe je over vijf jaar met je een klantkaart, zoals de airmiles.

Wat zijn trends en verwachtingen voor 2014, specifiek op het gebied van Big Data?

Here to stay
Dielemans verwacht dat er in 2014 daadwerkelijk veel met Big Data zal worden gewerkt. “Banken, online retail en energiebedrijven zullen Big Data meenemen in hun productie. Het zal dus echt gaan lopen, de waarde is aangetoond en er gaat mee gewerkt worden, Big data is here to stay.”

Realtime data driven marketing
Dielemans verwacht dat online marketing plaats zal maken voor realtime data marketing. “Adverteerders zullen met behulp van Big Data op exact het juiste moment de juiste doelgroep met de juiste boodschap willen bereiken. Hierbij zullen marketeers moeten leren om los te laten. Systemen zullen het werk overnemen.”

“Verder zullen oplossingen meer door data worden aangestuurd,” aldus Dielemans. “Om verkopen te realiseren zal niet meer worden gekeken naar dashboards. Op dashboards zie je vandaag wat je gisteren moest weten. De traditionele manier was om te kijken hoeveel er verkocht was, met Big Data kan juist gezorgd worden dat de klant meer gaat kopen. Big Data geeft voorspellingen voor de toekomst. Aan de hand van deze voorspellingen kan vervolgens het verkoop proces worden geoptimaliseerd.”

Wat zijn trends of verwachtingen die over vijf jaar ‘groot’ zullen zijn, specifiek op het gebied van Big Data?

Get connected on the right connection and join the right community
“Als je over vijf jaar nog iets wilt verkopen, zal alles dat je maakt met elkaar verbonden moeten zijn. Alles zal aan het internet gekoppeld moeten worden: de lampen, de koelkast, de auto.” De koppeling zal breder worden, met Internet of Things zal Big Data onder mensen en voorwerpen worden uitgewisseld. “Om hier als bedrijf op aan te sluiten, zul je gebruik moeten maken van online gemeenschappen. Het is dus zaal om je bij de juiste gemeenschap aan te sluiten en dus te gokken op het juiste paard. Get connected on the right connection and join the right community.”

Datademocratie
Verder verwacht Dielemans dat meer bedrijven hun klanten meer inzage zullen geven in hun data. Met de slimme meter krijgt de klant straks advies, over welke apparaten hij moet gebruiken om minder energie te verbruiken. Hij krijgt zelfs een kortingsbon voor de aankoop bij de Mediamarkt.”

Daarnaast zal de regelgeving rond privacy hoger op de agenda komen en de publieke opinie om meer bescherming vragen. De bekende IT-bedrijven uit Californië zullen niet eenzijdig beslissen welke data van klanten gebruikt wordt.  Er zullen privacyvriendelijke oplossingen ontstaan.”

Terugblik: Waar hebben we ons op verkeken in 2010-2013?
“Als je juristen niet op tijd aan boord neemt, dan kan een project goed mislopen. Denk aan de ophef rond de bonuskaart van AH of de Smart TV van Philips. Dan krijg je de publieke opinie over je heen. Het is belangrijk vanaf het begin te weten hoe het wel kan en daarvoor de benodigde expertise in te huren. Dit biedt goede kansen voor experts, partijen als SOLV Advocaten weten wat mogelijk is.”

Specifiek voor Big Data: blijven de grote name in jouw vakgebied aan het roer, of wordt het een meer versnipperde markt met vele kleine spelers?
Dielemans verwacht geen versnipperde markt: “Ieder jaar komen er meer bedrijven bij, enkel de grote bedrijven over. Voorbeelden zijn Cloudera en Datastax. “De markt rond Big Data zal helemaal los gaan. Iedereen heeft straks relevante data: Denk aan ziekenhuizen met methoden om de  zorgkosten te verlagen, Energiebedrijven om stroomverbruik te optimaliseren. Er is straks een enorme data economie. Waar ga je die opslaan? In de productie fase in house of hosting, als je nog niet in productie bent.

Dielemans is positief verrast hoe de ontwikkeling van Big Data is gegaan, het is serious business.

“Marketing is echt technisch geworden, een marketing manager heeft een technisch adviseur naast zich nodig, een Marketing Technology officer.” Dielmans kijkt uit naar 2014. “Goede wiskundigen of sterke software ontwikkelaars zijn altijd welkom bij GoDataDriven.”

Tevens verschenen in deze serie:

* Trends 2014: KLM over het komende jaar.

* Trends 2014: Thomas Brinkman van MyOrder

* Trends 2014: Marcel Joosten van Central Point

* Trends 2014: Maurice Barten van Ahold

* Trends 2014: Arno Lubrun van Facebook

* Trends 2014: Schiphol over het komende jaar

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond