-

Wat heeft Abel dat Uber niet heeft?

Het comfort en de snelheid van een taxi, maar dan goedkoper. Abel becijfert dat een rit Schiphol – Leidseplein (iets meer dan veertien kilometer) voor iemand zonder haast bijna 17 euro kost, tegen de 44 euro met een reguliere taxi en 28 euro met Uber. OK, het ov brengt je voor 4.44 euro. “Ja, maar dat betekent overstappen, drukte, minder gezelligheid en comfort”, zegt David Baars, operationeel manager van Abel.

Abel is een onafhankelijk bedrijf, dat gefinancierd wordt door Transdev, het moederbedrijf van Connexxion. De meeste mensen kennen Connexxion alleen als busbedrijf, terwijl Connexxion ook de grootste taxiorganisatie voor gesubsidieerd taxivervoer van Nederland is. Denk hierbij aan leerlingen- en ouderenvervoer. “Transdev wilde dat ik dit project zou gaan leiden samen met collega Rob. Dat was in september 2015. Vier maanden geleden zijn we live gegaan. Transdev gelooft erin dat vervoer anders kan, namelijk leuker – betrouwbaarder – goedkoper en duurzamer.”

David, hoe vat je Abel samen in een tweet?

“Abel is een nieuwe taxiservice die makkelijk, voordelig en duurzaam is.”

Abel. Uber. Is het niet één pot nat?

“Enigszins hebben we ons laten inspireren door Uber. Met de Abel-app boek je een stoel in plaats van een auto en daardoor is de rit te delen met anderen. Je selecteert de ophaallocatie en je geeft je eindbestemming aan. Het geeft de chauffeur de mogelijkheid op dezelfde route ritten te combineren. Vervolgens selecteer je hoe snel je op je bestemming wilt aankomen. Met de app volg je de chauffeur en zie je hoe laat hij je komt ophalen. Abel gaat een stap verder dan Uber. Wij hebben nog beter gekeken naar de wensen van de klant. Delen is nu eenmaal trending en leuk, vooral als het voordeel voor de portemonnee en het milieu oplevert. Bovendien brengt delen mensen samen: ik ken verhalen van mensen die op weg naar hetzelfde feestje of een andere bijeenkomst van vreemden vrienden geworden zijn.”

Wat kan Abel, dat andere taxi’s niet kunnen?

“Reguliere taxi’s zijn duur en onbetrouwbaar. Bij ons weet je wie de chauffeur is en welke organisatie erachter staat. Abel-auto’s rijden rond in Abel-branding, dus geen anonieme taxi’s. Hoewel je met de chauffeur van gewone taxi’s een vasteprijsafspraak kunt maken, is het meestal zo dat je van tevoren niet weet hoeveel je moet betalen. Met Abel ben je soms wel bijna tweederde goedkoper uit, zoals in het rekenvoorbeeld tussen Schiphol en het Leidseplein.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?

“Het exacte bedrag is afhankelijk van de afstand, je voorkeur voor een aankomsttijd en het aantal mensen met wie je Abel deelt. Je betaalt € 2,50 per persoon per rit, € 7,50 voor de auto en een à twee euro per kilometer. Met Abel heb je geen cashhandelingen, je betaalt met je creditcard.”

Wie zijn je concurrenten en hoe onderscheid je je?

“De gewone straattaxi is onze belangrijkste concurrent. Onze chauffeurs zijn vriendelijk en rijden in elektrische voertuigen. Daarnaast Uber, maar onze tarieven stijgen niet op drukke momenten. Het komt weleens voor dat klanten even een tussenstop maken en gezellig met de chauffeurs een burgertje eten. Onze derde concurrent is de fiets, vervoermiddel nummer één in Amsterdam. Het comfort van de Abel-auto’s behoeft geen betoog. Tot slot is Abel een goed alternatief voor bus en metro; je reist van deur tot deur.”

Hoe kom je aan chauffeurs?

Wij selecteren en trainen onze chauffeurs. De meesten zijn fulltimers. We spreken met ze, kijken of er echt een klik is. Vervolgens zien we ze op een aantal bijeenkomsten waar we met ze sparren over de ultieme dienstverlening. De meeste chauffeurs zien Abel als hun eigen start-up. Daarnaast werken we met student-chauffeurs. Al onze chauffeurs hebben een chauffeursopleiding en alles gaat volgens de regels.

Hoeveel gebruikers heeft Abel op dit moment?

“Abel heeft duizenden gebruikers en we groeien 25% per maand. Er zijn veel gebruikers die Abel dagelijks gebruiken voor hun trip naar het werk. Andere gebruikers zien we met name op hun weg naar een borrel of festival. Ook veel toeristen hebben Abel inmiddels gevonden, voor hen is het een manier om locals te ontmoeten.”

Hoe ziet het team achter RideAbel eruit?

“We zijn alle drie rond de dertig. Ik zorg voor het operationele en kwalitatieve deel en doe de woordvoering. Rob Everhardt is van IT en strategie. Annemarie Kruijer van marketing en partners. Het gaat er hier minder hiërarchisch aan toe dan het lijkt en we helpen elkaar waar het kan. Om de zoveel tijd leggen we verantwoording af Transdev, onze aandeelhouder.”

Welke ontwikkelingen spelen momenteel bij RideAbel?

“We gaan dit jaar veel aandacht schenken aan de ontwikkeling van de app. Momenteel kun je alleen met je creditcard betalen. We overwegen om binnenkort andere betaalmogelijkheden toe te voegen zoals iDEAL en PayPal. Het moet zich nog uitkristalliseren wát precies, maar we zijn van plan om wat meer op sociale features te gaan zitten.”

Wat is jouw grootste leermoment geweest als ondernemer van Abel?

“Een grote uitdaging was om binnen drie maanden live te gaan. Het was eenvoudig te bedenken wat er gedaan moest worden maar in het echt bleek ik de factor tijd anders ingeschat te hebben. Het is een heel proces. De ontwikkeling in idee duurde langer dan ik dacht.”

Wat wil je meegeven aan jonge ondernemers?

“Ondernemer zijn klinkt leuk maar er komt veel bij kijken. Je bent 24/7 met je idee bezig. Vooral in de opstartfase kan dat hard aankomen. Als het werkt, is het gaaf maar besef goed waar je aan begint.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Sayeh Moradi.

 

Deel dit bericht

6 Reacties

Seb

Beetje laten inspireren door Uber… Dit is gewoon het gestaakte NS Treintaxi met een sexy app 😉 niet heel vernieuwend.

Maarten

Ik rijd vanaf de Pijp voor 21 euro met Uber naar Schiphol…

gert

14 km komt neer op 7.50 + 2,50 + 14 × 1 a 2€= 24 tot 38 € Hoezo is dit goedkoper?
Als ik in de plaats waar ik woon met taxi van station naar huis ga ( buitengebied) kost mij dat 7.50 circa 4km bij abel zou ik 14 tot 18 euro kwijt zijn

Wim

Het sommetje wordt anders in het geval ‘zonder haast’. Dan moet je uitgaan van 3 personen in de auto. Dus €7,50 + 3x€2,50 + 18 * €2,-= €51,- Dus €17,- per persoon. En dus 4 kilometer omrijden voor het ophalen van de andere personen. Maar goed, dan worden de tarieven van de andere taxibedrijven ook aanzienlijk lager. Dit is dus een beetje verlakkerij!

RideAbel

Beste Gert en Wim,

De rit wordt door verschillende factoren bepaald, namelijk of je haast hebt en of je de rit wilt delen. Kies je ervoor te delen, dan betaal je € 2.50 per persoon als instaptarief. Boek je een hele Abel, bijvoorbeeld omdat je met 2 of 3 vrienden vertrekt vanaf dezelfde locatie, dan betaal je voor de hele auto een instaptarief van € 7.50.
Vervolgens betaal je 1 tot 2 euro per km, afhankelijk van hoe flexibel je bent met je tijd. Hoe meer tijd jij hebt, hoe meer ruimte er is voor ons om je rit te combineren met die van andere reizigers. En, hoe lager je ritprijs wordt.

De aankomsttijd en prijs van de rit wordt vooraf bepaald en is een vaste ritprijs, onafhankelijk van of je op de route andere passagiers ophaalt danwel weg brengt.

@ Gert om op jouw voorbeeld terug te komen, een rit van 14km. Als je een Abel boekt voor 1 persoon ‘zonder haast’, komt dat neer op € 2,50 instaptarief+ 14 x € 1 = € 16,50.

Mochten jullie nog meer vragen hebben, dan geven wij graag antwoord! We zijn te bereiken via support@rideabel.com.

Groetjes, Abel

Aapie

Wat een hottie zeg die Operationeel Directeur :):):)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond