Willemijn Vader: ‘Storymarketing is marketing gebaseerd op het verhaal’
Je hebt e-mailmarketing, influencer marketing, contentmarketing.. Daar komt nu storymarketing bij. Expert Willemijn Vader legt uit:“Storymarketing is eigenlijk een verzameling van dat alles. Het is marketing bedrijven op basis van de elementen uit het verhaal.” Zij gelooft niet in de silo’s van de verschillende marketing disciplines. “De potentiële klant krijgt een boodschap van een afzender en ziet niet het verschil in disciplines binnen de organisatie. Waar het om gaat is dat je als bedrijf nadenkt over hoe je die persoon in beweging brengt om jouw product of dienst te kopen.”
De beweging zet je volgens Vader in gang door je te verplaatsen in een potentiële klant. Een koper maakt een journey door, de buyer journey. Dit zijn niet de verschillende lagen in de marketing funnel, maar het zijn de stappen die hij doormaakt in zijn beslissingsproces. “Dat beslissingstraject kun je beïnvloeden door je erop af te stemmen. Door te visualiseren als een film hoe iemand gaat bewegen en wat hij nodig heeft in de verschillende fases. Daar kun je dan je verhaal op aanpassen.”
Storytelling kent ook een journey, de hero’s journey. Dit beschrijft ook fases waar de held van het verhaal doorheen gaat. “Jouw klant is de hero. Dus de hero’s journey helpt je om te bepalen welk onderdeel van het verhaal hij nodig heeft om hem door zijn buyer journey te bewegen.” In de awarenessfase zit je nog in het begin van het verhaal van je klant. Daarin wordt de context waarin iemand leeft geschetst, gevolgd door een probleem.
Content in de awarenessfase haakt volgens Vader dus het beste aan op de context waar de klant in leeft en raakt het probleem dat hij ervaart. Daardoor wordt hij getriggerd en komt hij in beweging. In de verschillende fase van zijn buyer journey heeft de potentiële klant dus steeds behoefte aan andere soort informatie. “Je kunt niet in een keer je hele verhaal vertellen, daar is iemand helemaal niet klaar voor.”
Data helpt bij het bepalen in welke fase iemand zich bevindt. In het begin van de journey vertoond iemand inactief gedrag en kan met behulp van segmentatie content naar een grote groep gepusht worden. “Als iemand interacteert met die content door te klikken op een link, stuur hem dan niet naar een algemene website. Door een specifieke landingpage te maken weet je dat iemand geacteerd heeft op aflevering 1 van het verhaal en door het gebruik van cookies en remarketing het volgende deel van het verhaal aanbieden. En zo verder in de tijd.”
Door alle afleveringen te verzamelen geeft je mensen de ruimte zelf door het verhaal heen te klikken. Dit maakt dat Storymarketing een langetermijnstrategie, want de hero houdt zich niet aan de kwartaalgedreven marketingplanning.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
martin
het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik vind het persoonlijk wel ingewikkeld worden allemaal.
zou graag een concreet voorbeeld zien van dit proces, hoe het in de praktijk werkt en met wai voor soort producten. wat in het geval van impulsaankopen?
volgens mij is het je zoveel verplaatsen in je (potentiële) klant al een heel oud marketing begrip.
Bram
Een verzamelnaam voor alle marketing punten in een customer journey… Volgens mij hebben ze daar al genoeg aan benamingen voor. Toen ze ineens klanten ‘hero’s’ ging noemen haakte ik af
Kapijn Poeshouders - KP Webservices
‘Storymarketing is marketing gebaseerd op het verhaal’
Je verwacht het niet…
Het zou helpen als zij zou aangeven waarom deze werkwijze beter is voor de klant en hoe dit er concreet uit komt te zien.