0
5.7k
Channel: Analytics

Analytische volwassenheid: van data newbie naar data innovator

Met nieuwe marketingkanalen en technologieën die elke dag verschijnen, moeten marketeers hun analyticsstrategie en de bijbehorende activiteiten continu optimaliseren. Big data is het fundament van een goed geïnformeerde besluitvorming. Hierdoor bevinden marketeers en hun organisaties zich in een spectrum van analytische volwassenheid. Maar wat is de analytische volwassenheid van jouw marketingorganisatie? En hoe wordt je een data innovator? Lees het antwoord in deze whitepaper.

De vier fasen van analytische volwassenheid

Big data en marketing analytics hebben een sterke groei doorgemaakt en zijn een cruciale rol gaan spelen in digital marketing. Deze whitepaper biedt handvatten en praktische tips voor het optimaliseren van je analyticsstrategie en gaat in op de vier niveaus van analytische volwassenheid:

  1. De data newbie: analytics voor het meten van de marketingperformance.
  2. Een data savvy marketingorganisatie: een uitgebreid landschap van verschillende databronnen.
  3. De data rockstar: analytics als vast onderdeel van de organisatieprocessen.
  4. De data innovator: continu zoeken naar innovatieve analytics-oplossingen.
Data newbie marketingorganisaties: analytics als basis voor je marketingperformance

Er zijn nog steeds marketingorganisaties die werken volgens analytics 101. Dit soort organisatie gebruiken analytics voor het monitoren van de marketingperformance. Het marketingteam maakt gebruik van enkelvoudige rapporten en werken meestal met meerdere Excel spreadsheets. De belangrijkste kenmerken van een data newbie marketingorganisatie zijn:

  • Analytics worden gebruikt voor het monitoren en analyseren van het aantal kliks, likes op social media, het aantal geopende e-mails en het monitoren van budgetten.
  • De marketeers maken gebruik van de ingebouwde analyticsfunctionaliteit binnen hun marketingsystemen.
  • De focus ligt op het blussen van branden, het oplossen van problemen en het nemen van besluiten op basis van ervaringen uit het verleden. Dit wordt ook wel reactieve marketing genoemd.

Lees daarnaast in de whitepaper wat je als data newbie marketingorganisatie kunt doen om door te groeien naar een data savvy organisatie.

De data savvy marketingorganisatie: het omnichannel verzamelen van data

Het merendeel van de moderne marketingorganisaties bevinden zich in de tweede fase, een data savvy marketingorganisatie. Deze marketingorganisaties maken gebruik van veel verschillende databronnen en hebben vaak meerdere databases. Het primaire doel van analytics bij data savvy organisaties is om inzicht te krijgen in de customer journey en op basis hiervan optimalisaties en verbeteracties te formuleren. Je kunt een data savvy marketingorganisatie herkennen aan de volgende kenmerken:

  • De marketeers maken gebruik van Google Analytics en DoubleClick voor adverteerders.
  • De primaire focus ligt op KPI’s voor het monitoren van de voortgang van de marketingdoelstellingen.
  • Een data savvy marketingorganisaties verzamelt data via verschillende bronnen en brengt deze data samen in management-, sales- en marketingdashboards.

Om door te groeien naar een data rockstar marketingorganisatie is het voor data savvy marketeers belangrijk om data governance te implementeren Lees in de whitepaper welke andere stappen je moet nemen.

De data rockstar: realtime inzicht en predictive analytics

Het derde niveau is de data rockstar marketingorganisatie. De marketingteams van deze bedrijven zijn volledig data gedreven, beschikken over een mix van beheerde en experimentele gegevens en is het verzamelen van data volledig geïntegreerd in de organisatieprocessen. Data rockstar marketeers nemen realtime beslissingen en zien predictive analytics als de volgende stap. Hoe herken je een data rockstar organisatie? De whitepaper beschrijft de vijf belangrijkste kenmerken, waaronder:

  • Het analytics ecosysteem wordt beheerd door de IT-afdeling. Hierdoor hoeven marketeers zich geen zorgen meer te maken over data warehouses, data cleaning en consolidatie.
  • Rockstar marketeers zetten data in voor strategische doeleinden, conversie-optimalisatie en growth hacking.
  • Marketing analytics zijn onderdeel van de organisatiecultuur. Rockstar marketeers gebruiken hun marketingdata ook voor het toetsen van de eigen organisatie.
De data innovator: het marketing analytics nirvana

Het vierde niveau is ”De data innovator”, dit wordt ook wel omschreven als het marketing analytics nirvana. Data innovator marketingorganisaties kenmerken zich door een hoge mate van analytische volwassenheid en zijn in staat om het dataverzamelingsproces volledig te automatiseren. De datapijplijnen van data innovators zijn in staat om tegelijkertijd gestructureerde en ongestructureerde data te verwerken en waarschuwen automatisch de juiste mensen om problemen, storingen en bugs te repareren.

Doordat hun datasystemen volledig geïntegreerd zijn en soepel werken kunnen data innovator marketeers meer tijd besteden aan innovatie en het verkennen van nieuwe marketingtechnieken. Hun database met historische en voorspellende gegevens zijn de basis voor deze innovatiedrang. Lees in de whitepaper wat de overige kenmerken zijn van data innovators.

Het kiezen van de juiste marketingtechnologie

Het kiezen van de juiste technologie voor marketing analytics is geen sinecure. Het kan zo zijn dat je een data newbie bent op sommige gebieden maar tegelijkertijd ook een data rockstar op ander gebied. De whitepaper bevat een handige tabel waarin de belangrijkste verschillen worden beschreven. De tabel biedt handvatten om de juiste analyticssoftware voor jouw marketingorganisatie te selecteren.

Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Christy Hillebrink