0
10,6K
Channel: E-commerce

Zo ontwikkel je een data gedreven groeistrategie voor je webshop

De klant is koning en niet alleen in fysieke winkels, ook online. Consumenten winkelen waar, wanneer en hoe ze willen. Dat betekent dat je als webshop zichtbaar moet zijn, online en offline, en op meerdere kanalen. Maar het blijft niet bij zichtbaarheid en de klant verwacht een optimale en uniforme ervaring.

Het gaat om het bieden van een feilloze customer journey. Bestaande uit meerdere stappen, zorgt optimalisatie in elke stap voor continue verbetering van de winkelervaring, binding van klanten aan je merk, en de groei van jouw webshop. Maar dit slechts het topje van de ijsberg, want er zijn vele wegen die naar een data gedreven groeistrategie voor je webshop leiden. De rode draad van het verhaal? Data.

Data driven e-commerce: Superboost je webshop

Een data gedreven webshop begrijpt de klant en weet deze via het juiste kanaal, met de juiste content, op het juiste moment te bereiken. Deze webshop haalt zodoende meer omzet per klant binnen.  Deze whitepaper is gericht op het bereiken van groei met je webshop door een data gedreven inzet van digital marketing. De whitepaper gaat in op:

  • Hoe je een data gedreven groeistrategie voor je webshop ontwikkeld en wat de rol van digital marketing in dit proces is.
  • Praktische klantsegmenten samenstelt, slimmer media inkoopt en je resultaten analyseert en voortdurend verbetert.
  • De voordelen en nadelen van de inzet van een marketplace zoals Amazon, Google Shopping, bol.com of Alibaba.
Een groeistrategie zoals Amazon, Airbnb, Spotify, bol.com en Zalando

In elke online doelstelling zit groei, of dit nu gaat over meer omzet, meer klanten of meer naamsbekendheid. De consument van vandaag gebruikt meerdere devices en meerdere kanalen. Daarom moet je als webwinkel online meegroeien met je klant.

Je klant is verwend door bedrijven zoals Amazon, Airbnb, Spotify, bol.com en Zalando waar een uniforme en optimale klantervaring het fundament is van hun e-commercestrategie. Maar hoe wordt je de volgende Bol.com of Spotify? Lees het antwoord in deze whitepaper.

Je klant, de basis van je groeidoelstellingen

In bijna alle branches zorgt online voor een enorme disruptie, dit zorgt ervoor dat er een digitaal speelveld bijkomt. Voor webshops betekent dit meer concurrentie, maar het levert ook nieuwe groeikansen en mogelijkheden voor expansie op. Je kunt je als webshop op verschillende manieren ontwikkelen afhankelijk van de markt waarbinnen je actief bent, de behoefte van je klant, de trends en de technologische ontwikkelingen. Deze whitepaper beschrijft de vijf fasen van de customer journey en hoe je het maximale uit elke fase kunt halen. De vijf customer journey fasen:

  1. Awareness
  2. Merkvoorkeur
  3. Engagement
  4. Converteren
  5. Loyaliteit
De brandstof voor groei

“De helft van het geld dat ik aan reclame besteed, is verspild, ik weet alleen niet welke helft” (John Wanamaker). Voor een kosteneffectieve klantreis is het belangrijk dat alle datastromen met elkaar verbonden zijn. Zo creëer je een geïntegreerd beeld van de klant. Lees in de whitepaper hoe je dit doet. Ook deelt Ferdi Scheers, Senior Digital Marketing Consultant bij Dept zijn visie op het samenbrengen van data.

 De vier kernsystemen voor een effectieve datacentralisatie-strategie

Met een datacentralisatie-strategie kijk je naar welke data je wilt samenbrengen en wat je ermee wilt doen. Voor het samenbrengen, analyseren en toepassen van data zijn er verschillende oplossingen. Deze whitepaper beschrijft de vier belangrijkste:

  1. Tag Management.
  2. Data Management Platform (DMP).
  3. Customer Data Platform (CDP).
  4. Digital Experience Platform (DXP).
Het stap voor stap doorbreken van de datasilo’s binnen je organisatie

Volgens Forrester Research gebruikt 44% van de bedrijven data-analyse en -mining om de responspercentages van klanten te verhogen en inzichten te genereren die marketeers helpen bij het ontwikkelen van een klantgedreven strategie.

Door stap voor stap de verschillende datasilo’s binnen je organisatie met elkaar te verbinden kun je verbeteracties gaan definiëren en optimalisaties gaan doorvoeren. Hierdoor krijgt je webshop een boost en zet je een grote stap richting data driven en slimmere e-commerce. Lees in de whitepaper wat de belangrijkste voordelen hiervan zijn.

Een attributiemodel als richtlijn voor slimme media-inkoop

Search Engine Marketing (SEM) is een doorgaans de eerste en meest logische stap om te beginnen online advertising. Met SEA sta je direct bovenaan in Google en haal je vanaf dag één verkeer en omzet binnen. Veel webshops zetten daarom hun budget eerst op SEA, en dan met name op search en Google Shopping. Daarnaast is het belangrijk om aan je SEO te werken voor een hoge organische positie voor de lange termijn.

Deze whitepaper beschrijft waarom het gebruiken van een attributiemodel vanaf nu je eerste stap moet zijn van het slim inkopen van paid media. Lees daarnaast wat de visie van Job Deibel, Data Scientist bij Dept. Samen met zijn collega Kristoff Hald van Dept hoe je jouw attributiemodel en marketing automation kunt vormgeven.

Personalisatie als accelerator van je digital marketingstrategie

Door elk contact te personaliseren creëer je een optimale beleving. En dat is cruciaal om klanten te binden aan je webshop, want hun aandacht en interesses staan immers nooit stil. Lees in de whitepaper hoe je De Splenter Schoenen personalisatie in praktijk toepast en hoe zij een ROAS (Return on Ad Spend) hebben gerealiseerd.

Van descriptive naar predictive personalisatie in vijf stappen

Op dit moment is er een grote transitie gaande in hoe data wordt toegepast voor personalisatie. Traditioneel wordt er gebruik gemaakt van descriptive analytics voor personalisatie. Op basis van historische data worden verbeteracties geformuleerd. Daarentegen is predictive analytics in opkomst. Om dit succesvol te kunnen toepassen heb je veel data en analyses nodig, op basis van deze inzichten voorspel je wat er in de toekomst gaat gebeuren en wanneer welke klanten zullen afhaken. In de transitie naar predictive analytics zijn er vijf stappen:

  1. Segmentatie
  2. Forecasting
  3. Predicting
  4. Recommending
  5. Cognitieve AI
Groeien met marketplaces

Het inzetten van een marketplace zoals Amazon, Google Shopping, bol.com of Alibaba lonkt voor elke webshop. Elk kanaal heeft voor- en nadelen om rekening mee te houden. Deze whitepaper beschrijft de belangrijkste voordelen en nadelen van de inzet van marketplaces. Ook wordt per marketplaces beschreven hoe je deze succesvol kunt inzetten, deze informatie kun je gebruiken voor het selecteren van het juiste platform.

Data, de rode draad voor succesvol customer journey management

Om te blijven groeien moet je altijd blijven leren. Hierbij is data de rode draad in elke stap van de customer journey, van awareness tot loyaliteit. De digitale wereld beweegt zich van mad men tot math men. Adverteren wordt steeds minder een creatief proces en meer een vak voor data scientists en econometristen. Toch zijn creativiteit en menselijke inzichten onlosmakelijk verbonden met data. Effectief customer journey management draait om het kunnen vertellen van een goed verhaal dat boeit en bindt.

Inhoud
  • Klaar voor groei
  • Groeidoelstellingen op basis van de klant
  • Twee kernwaarden voor online succes
  • De brandstof voor groei
  • Je klanten echt begrijpen
  • Slimme media-inkoop
  • Superboost je marketing met personalisatie
  • Groeien met marketplaces
  • Gebruik je data creatief
Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Willem Blom