Download

Download
0
4.6k

Onderzoek: De toekomst van personalisatie in e-commerce

Op het moment dat de personalisatiehype zijn hoogtepunt heeft bereikt, zijn de zorgen over privacy, data security en het gebruik van persoonlijke informatie ook prominenter geworden. Vooral nadat juridische en politieke incidenten en nieuwe Europese wetgeving inzake gegevensregulering (AVG) veel in het nieuws zijn geweest. Uit het onderzoek “Understanding the future of e-commerce personalization” van AB Tasty blijkt dat consumenten een eenvoudig en transparant betaalproces verwachten. Echter wil de meerderheid niet dat hun verzend- of betalingsinformatie wordt opgeslagen door e-commerce websites. Wat is de toekomst van personalisatie in e-commerce?

Onderzoek: De toekomst van personalisatie in e-commerce

Dit eBook is gebaseerd op een onderzoek onder 2.000 consumenten in Noord-Amerika en Europa. De onderzzoeksresultaten bieden inzicht in de toekomst van personalisatie in e-commerce. Het eBook gaat in op:

  • Typen websitepersonalisatie die consumenten verwachten;
  • Het terugwinnen van verloren klanten met personalisatie;
  • Het overbruggen van de kloof tussen de online en offline klantervaring;
  • Hoe online shoppers denken over het delen van hun gegevens;
  • Relevante doelgroepsegmenten maken voor personalisatiecampagnes.
Hoe creëer je een optimale balans tussen consumentenfeedback en CRO-tactieken?

Uit dit onderzoek blijkt dat 71 procent van de respondenten vindt een makkelijke en transparant betaalproces zeer belangrijk en 24 procent ziet dit als een ‘nice to have’. Ook geven zij aan het belangrijk te vinden dat zij proactief geattendeerd worden op kortingen, deals of promoties.

De respondenten geven daarnaast aan bepaalde vormen van personalisatie niet te willen. 40 procent wil geen productaanbevelingen op basis van hun surfgedrag op het internet en 33 procent wil geen follow-up e-mails over relevante producten of promoties. Dit laatste was met name zichtbaar bij de leeftijdscategorie 14 tot 24 jaar. Dit zou bij ‘Generatie Z’ en ‘jonge millennials’ een gevoeligheid voor gegevensbescherming kunnen aangeven. het zijn digitale natives die opgroeien in een tijdperk waarin deze problemen continue media-aandacht krijgen.

Lees in het eBook welke typen van personalisatie consumenten verwachten op e-commerce websites. Lees daarnaast hoe je als CRO-specialist de juiste balans kunt creëren tussen consumentenfeedback en beproefde conversietactieken.

Consumenten zeggen het liefste online te shoppen, maar is dat ook zo?

In het algemeen geven consumenten aan een voorkeur te hebben voor online shoppen. Uit het onderzoek blijkt dat 65 procent hier ook daadwerkelijk de voorkeur aangeeft, 23 procent is neutraal en veertien procent geeft de voorkeur aan shoppen in een fysieke winkel.

Wat is er zo geweldig aan online winkelen? Volgens 47 procent van de respondenten is het online makkelijker om een ‘koopje’ of aanbieding te vinden. Deze bevinding komt overeen met de voorkeur voor personalisatie op een website om relevante verkopen, kortingen of koopjes duidelijk te maken.

Het aspect dat het vaakst wordt genoemd als het meest frustrerende aan online winkelen. Consumenten geven de voorkeur aan het kunnen onderzoeken en aanraken van het product. Voor e-commerce websites is het belangrijk om online in deze behoefte te voorzien? Echter hoe doe je dat? Lees het antwoord in dit eBook.

Hoe kijken consumenten aan tegen het online delen van gegevens?

Over het algemeen hebben de meeste mensen bedenkingen bij het online delen van hun gegevens, maar accepteren dat dit de status-quo is geworden als het gaat om online winkelen. Enkele opvallende conclusies uit het onderzoek zijn:

  • Een minderheid van 15 procent zei dat ze geen gegevens online willen delen en geen behoefte hebben aan personalisatie, zelfs als dat betekent dat ze hogere prijzen betalen.
  • 24 procent van de respondenten geeft aan dat ze het prima vinden om hun gegevens te delen om een persoonlijke ervaring te krijgen.
  • 61 procent zegt zich niet op hun gemak te voelen bij het delen van hun gegevens, maar ze begrijpen dat dit onlosmakelijk verbonden is met online shoppen.
De belangrijkste frustratie van de online shopper: verzendkosten als verrassing

Verrassende verzendkosten is belangrijkste reden waarom iemand zou overstappen op winkelen op een andere site voor hetzelfde product. Andere frustraties zijn te veel reclame, slechte navigatie op de website, zoekfunctie en zelfs zorgen over data privacy.

Zoals eerder beschreven, was ‘eenvoudig en transparant afrekenen’ verreweg het type personalisatie waar consumenten het meest waarde aan hechten. Toch aarzelen sommige klanten nog steeds om hun verzendadres en betalingsgegevens op te slaan blijkt uit het onderzoek.

Je e-commerce doelgroep(en) segmenteren? Gebruik deze tien ideeën

Het eBook wordt afgesloten met tien ideeën voor het segmenteren van je e-commerce doelgroepen en vijf best practices.

Beatrice Bender