0
8.0k

De zeven basisprincipes van personalisatie

Het creëren en bieden van een effectieve gepersonaliseerde klantervaring afgestemd op de behoeften van uw bedrijf is allesbehalve eenvoudig. Personalisatie is tegenwoordig een belangrijk onderdeel van een moderne digital marketingstrategie.De waarde van personalisatie snapt iedereen wel, toch worstelen velen met de uitvoering hiervan. Deze whitepaper beschrijft de basisprincipes van personalisatie, hierbij worden Progress® SitefinityTM CMS and Digital Experience Cloud (DEC) als uitgangspunt genomen. Ook als geen van deze systemen hebt kun je de geboden handvatten gebruiken voor het optimaliseren van je personalisatiestrategie.

Een data gedreven aanpak voor websitepersonalisatie

Het definiëren van de juiste segmentatie, het kiezen van het juiste assets, begrijpen wat werkt en wat niet zijn belangrijke barrières die marketeers moeten overwinnen. Deze whitepaper biedt handvatten en praktische tips om vandaag te beginnen met het efficiënter organiseren, meten en verbeteren van je personalisatie-activiteiten. Deze whitepaper gaat in op:

  • Het bepalen van je doelgroep en customer journey mapping.
  • Het verbeteren van je websiteprestaties met gepersonaliseerde content.
  • Hoe je gespecialiseerde rapporten met diepgaande inzichten genereert.
De zeven basisprincipes van effectieve (website) personalisatie

Deze whitepaper beschrijft de basisprincipes van effectieve personalisatie, hierbij worden Progress® SitefinityTM CMS and Digital Experience Cloud (DEC) als uitgangspunt genomen. Ook als geen van deze systemen hebt kun je de geboden handvatten gebruiken voor het optimaliseren van je personalisatiestrategie. De zeven basis principes van efficiënte personalisatie zijn:

  1. Segmentatie
  2. Conversies
  3. Personas
  4. Leads
  5. De marketing funnel
  6. Scoringsmodellen
  7. Tracking
Iedereen wil de aandacht krijgen die ze verdienen

De customer journey van consumenten wordt steeds langer en complexer. Daarnaast speelt deze aankoopreis zich steeds vaker af op de eigen tijdlijn van de bezoeker. Als gevolg van deze ontwikkeling is de definitie van een succesvolle conversie verschoven. Het kan gaan om het registreren op je website, het downloaden van content, interactie via andere kanalen, het aanvragen van informatie, het lid worden van een community of het registreren voor een demo.

Aan marketeers de taak om met een gepersonaliseerde klantervaring leads van begin tot eind vast te houden en met hen een digitale dialoog aan te gaan. Het uiteindelijke doel is het opbouwen van een duurzame klantrelatie.

Bepaal je doelgroep voor personalisatie

Als jij en je marketingteam overtuigd zijn van de toegevoegde waarde van personalisatie is het belangrijk om te bepalen wie je personalisatie-doelgroep is.

Voor het bepalen van je primaire doelgroep is het belangrijk om de context van deze audience te begrijpen. Dit doe je door te segmenteren op demografische gegevens, engagement data en hybride data zoals IP-adres en voorkeuren. Dit worden ook wel personas of klantprofielen genoemd. Vervolgens kun je aan de slag met het in kaart brengen van de customer journey en sales funnel.

He bepalen van je personalisatie-activiteiten

Nu je de doelgroep, customer journey en sales funnel in kaart hebt gebracht kun je gaan nadenken op welke manieren je de klantervaring gaat personaliseren. Bepaal of je wilt personaliseren op context (text, media, titels, CTAs of landingspagina’s), presentatie (kleuren, layout en styling) of een combinatie van beiden.

Een modern CMS-systeem kan je helpen bij het efficiënter organiseren, meten en verbeteren van je personalisatie-acties. De whitepaper beschrijft hoe je dit kunt doen in Sitefinity CMS, deze inzichten kun je ook gebruiken als je een ander CMS-systeem gebruikt.

Het monitoren van de performance van je personalisaties

Een belangrijk onderdeel van personaliseren is het monitoren en meten van de performance van de toegepaste personalisatie. Op deze manier kom je er achter of de gedane investeringen zich terugverdienen of dat je je het beste kunt focussen op slechts een bepaalde productgroep of specifiek onderdeel van je website of webshop.

Met de verzamelde data en inzichten kun je vervolgens aan de slag met het optimaliseren van de huidige personalisaties en het ontwikkelen van nieuwe personalisatie-campagnes.

Het personalisatie-proces kort samengevat

Zoals beschreven in deze whitepaper bestaat het personalisatie-proces uit zes fasen, dit is een continu proces. De zes fasen van personalisatie zijn:

  1. Beslis: Bepaal wat een succesvolle personalisatie betekent en definieer conversies.
  2. Verfijn: Bepaal je personas en leadscoringsmodellen.
  3. Creëer: Werk de personas/doelgroep uitgebreider uit met verschillende kenmerken.
  4. Personaliseer: Ontwikkel per persona een gepersonaliseerde campagne.
  5. Preview: Controleer of de ontwikkelde assets.
  6. Track: Monitor de performance van de toegepaste personalisaties.
  7. Analyseer: Maak rapportages en analyseer de verzamelde inzichten.

Maak altijd ruimte voor kleine wijzigingen in CTA’s en informatieve content, bied dynamische content, neem contextuele informatie op en volg de betrokkenheid. Daarnaast is het belangrijk om de ROI en successen te monitoren en te delen. Onthoud dat personalisatie een investering op lange termijn is.

Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Monique Bruins