Download

Download
0
956
Channel: E-commerce

Zo ontwikkel je persoonlijke customer journeys

Een geïntegreerde martech stack en het ontwikkelen en distribueren van hyperrelevante content zijn de twee belangrijkste succesfactoren voor een moderne retailmarketing-strategie. Wanneer je databronnen op de juiste manier weet te koppelen en je jouw klanten op elk platform persoonlijke content aanreikt, kan dit zich uitbetalen in een significante conversie boost. Maar hoe doe je dat? Door het ontwikkelen van persoonlijke customer journeys.

Zo ontwikkel je persoonlijke customer journeys

In ruim 5 jaar tijd is de organisatie Dekbed-Discounter uitgegroeid tot de grootste in beddengoed en bedden van de Benelux. Vanaf de start werd maximaal ingezet op alle marketingkanalen. Daarom was er behoefte aan inzicht in de gegenereerde data en het rendement. In deze whitepaper lees je hoe Dekbed-Discounter samen met Yellowgrape persoonlijke customer journeys heeft ontwikkeld, een DMP heeft implementeerd en daarnaast een succesvol rebranding traject heeft doorlopen. De whitepaper gaat in op:

  • De belangrijkste uitdagingen en doelstellingen tijdens de transitie.
  • De gekozen implementatieaanpak bij Dekbed-Discounter.
  • Hoe je de juiste synergie creëert tussen je marketingkanalen en content.
Waarom een DMP de basis is voor synergie

Synergie begint met inzicht en inzicht begint met data. De verschillende kanalen van Dekbed-Discounter genereerden afzonderlijk van elkaar veel data. Uiteindelijk is ervoor gekozen om de marketing data samen te voegen in een centrale database om een omnichannel klantbeeld te creëren. Gezien het volume waarop Dekbed-Discounter opereert was het implementeren van een Data Management Platform (DMP) een logische oplossing. Lees in deze whitepaper welk DMP er gekozen is en hoe het implementatieproces is verlopen.

Van ruwe data naar persoonlijke customer journeys

Na de implementatie van het DMP werd de marketingdata uitgebreid geanalyseerd. Een belangrijke tip: laat het algoritme het werk voor je doen. Door business rules in te stellen kun je klantprofielen opbouwen, bestaande uit onder andere zoek-, kijk- en klikgedrag. Deze inzichten heeft Dekbed-Discounter gebruikt voor het promoten van specifieke acties per doelgroep en het ontwikkelen van gepersonaliseerde campagnes op Facebook en binnen Google Ads.

Tijdens het traject kwamen beide partijen tot het besef dat er behoefte was aan een nieuwe huisstijl en werd er besloten tot een rebranding van het platform. Dit heeft geleid tot een website die zich realtime opbouwt door content en producten te personaliseren en hiermee volledig aansluit op het 1-op-1 gedrag van de (potentiele) consument. In de whitepaper lees je hoe het rebranding traject precies is verlopen – van idee tot implementatie en livegang.

Kwaliteit versus kwantiteit

Dekbed-Discounter en kwantiteit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een ander belangrijk element van succesvol customer journey management is kwalitatieve en relevante content, gecombineerd met slimme personalisatie. Ook hier is aan gedacht bij Dekbed-Discounter. Denk aan dynamische e-mail templates en cross-device cart abandonment reminders. Benieuwd wat er voor de toekomst op de planning staat? De whitepaper sluit af met de next steps om Dekbed-Discounter naar het volgende level te tillen.

Rik van den Wijngaard