Download

Download
0
4.1k
Channel: Innovatie

Zo speel je als moderne telecomorganisatie in op 5G en eSIM

Telecomorganisatie zijn om vele redenen enorm druk met de digitale transformatie van hun bedrijf en om hun product- dienstenaanbod en customer service hierop af te stemmen. Het behouden van een klantgerichte en holistische visie is een absolute must. Een goede realisatiestrategie is hierbij geen sinecure. Deze whitepaper biedt handvatten en praktische tips voor het ontwikkelen van een digitaletransformatie-strategie voor een moderne telecomorganisatie.

Ook biedt deze whitepaper voor bedrijven buiten de telecombranche voldoende informatie om de digitale transformatie van hun bedrijf vorm te geven en te realiseren.

In drie stappen naar een volledig digitale telecomorganisatie

Deze whitepaper beschrijft een drievoudige aanpak voor het digitaal transformeren van jouw telecombedrijf. De volgende drie stappen worden beschreven:

  • Het verbeteren van de digitale klantervaring en dienstverleningsvisie.
  • Het continu herhalen en valideren van de bedrijfslogica van je aanbod.
  • Hoe je als moderne telecomorganisatie inspeelt op 5G en eSIM.
De drie belangrijkste uitdagingen voor telecomproviders

Hoe ga je om met een ontrouw klantenbestand? En hoe speel je in op de databehoefte van je klant? Deze whitepaper beschrijft de drie belangrijkste uitdagingen voor traditionele telecombedrijven op basis van drie trends:

  1. De inkomsten van telco’s dalen ondanks een constante wereldwijde groei van dataverkeer.
  2. Consumenten zijn ontevreden over de dienstverlening van hun telecomprovider.
  3. De noodzaak om als telecombedrijf digitaal te transformeren is groot.
De kansen die digitalisering telecombedrijven biedt

Nieuwe bedrijven betreden de telecommarkt met het doel om de huidige markt open te breken. Telco’s zijn de drijvende krachten  achter de digitale transformatie van organisaties wereldwijd en daarnaast ook belangrijkste getuigen van de digitalisering van het digitale ecosysteem van menig bedrijf. Dit biedt telecomorganisaties kansen om een prominente en dominante rol te gaan spelen in de digitale transformatie van organisaties wereldwijd.

Een belangrijk voorwaarde hiervoor wel is dat de telco’s ook getransformeerd zijn van een traditionele naar een digitale telecomorganisatie. De whitepaper beschrijft de drie stappen voor het formuleren van een digitale waardepropositie:

  1. Creeër de ultieme digitale klantbeleving.
  2. Ontwikkel een digital proof businessmodel.
  3. Ontwikkel toekomstbestendige technologie.
De ultieme digitale klantervaring in telecom

Het Ericsson ConsumerLab-rapport concludeerde dat gebruikers die denken dat ze het beste netwerk hebben, 17 procent meer per maand aan telecomservices uitgeven dan minder tevreden klanten. Ze hebben ook 1,7 keer minder kans om over te stappen.

Consumenten verwachten een flexibel en gepersonaliseerd aanbod aan telecomservices. Het is belangrijk om een langetermijnrelatie met je klant op te bouwen en de klantbehoefte hiervoor als leidraad te nemen. Consumenten vergelijken digitale diensten in verschillende sectoren en veranderen het speelveld vanuit het oogpunt van klantervaring. Telecomdiensten worden vergeleken met Spotify en Apple.

Het herdefiniëren van je servicebelofte

Hoe versla je Spotify en Apple? Door jouw servicebelofte te herdefiniëren. Je moet aan de slag om je huidige customer journey aan te passen aan de digitale klantbehoefte. Het doel van het herindelen van de customer journey is om de klantloyaliteit te vergroten en door middel van je telecomservices consumenten te ondersteunen in hun dagelijkse routines.

Op dit moment maken telecomproviders steeds meer gebruik van videocontent, bijvoorbeeld door het aanbieden van Netflix- en HBO-series. De whitepaper beschrijft drie tips voor het ontwikkelen van een moderne en toekomstbestendige servicebelofte:

  1. Droom groot.
  2. Formuleer je ideale service belofte.
  3. Mobiele apps zijn vier keer zo effectief als mobiele websites.
Het opnieuw ontwerpen van je businessmodel

Digitale transformatie vraagt ook om het aanpassen van je huidige businessmodel. Het is belangrijk om te achterhalen wat je marktpositie is en welke mobiele abonnementen je beschikbaar kunt stellen. Het opbouwen en uitbreiden van je marktpositie voor het digitaliseren van je mobiele aanbod begint met een online platform, onderscheidende content en een optimale digitale klantbeleving.

De markt van smart home en IoT ontwikkelt zich snel en telecomproviders moeten op zoek naar nieuwe kansen in de digitale markt. Consumenten zijn op zoek naar een gepersonaliseerd en doelgericht aanbod dat bestaat uit een combinatie van verschillende digitale services. Maar hoe transformeer je jouw businessmodel? Beantwoord deze drie vragen:

  1. Ligt de focus op kortetermijn- of langetermijnsucces?
  2. Op welke marktsegmenten leg je de focus?
  3. Wat wil je uit de klantrelatie halen?
Toekomstbestendige technische mogelijkheden

De grootste belofte van een volledig digitale propositie is dat deze is ontwikkeld voor de behoeften van de toekomst. Om te begrijpen wat er nodig is om voorop te blijven lopen moet je het potentieel van de gecombineerde impact van 5G-, eSIM- en gegevensgestuurde services inschatten. De whitepaper beschrijft de drie vragen die je jezelf moet stellen om te bepalen of jouw digitale aanbod toekomstbestendig is.

Isabella Holm