Download

Download
0
2.3k

Een stapsgewijze checklist voor soepele merktransities

Voor veel organisaties is rebranding een behoorlijke uitdaging. Rebranding is een belangrijke stap voor organisaties die relevant willen blijven in hun markt, zich willen onderscheiden van de concurrent of de ontwikkeling van hun producten willen ondersteunen. Alhoewel een rebranding voor elke organisatie anders is en er dus niet één methode bestaat die voor iedereen werkt. Deze handleiding biedt handvatten en praktische tips voor een rebranding traject.

Een stapsgewijze checklist voor soepele merktransities

Deze handleiding is bedoeld om dit proces eenvoudiger te maken en het meeste uit je rebranding te halen. De gids gaat in op:

  • Het betrekken van de juiste stakeholders.
  • Hoe je jouw rebranding kunt plannen en voorbereiden.
  • Het ontwikkelen van een moderne merkstrategie.
  • Het intern en extern uitrollen van je rebranding.

Ook deelt Maarten Evertzen (Head of Digital) van VIM Group zijn visie op rebranding. In het expertinterview worden handvatten geboden voor een succesvolle rebranding.

Het belang van een consistente branding

Een consistente branding over alle kanalen kan resulteren in een winststijging van 23 procent blijkt uit cijfers van Forbes. Branding is een belangrijke tool die organisaties kunnen gebruiken om hun verhaal te vertellen en dit verhaal uit te stralen als onderdeel van hun visuele identiteit. Ook binnen de organisatie zelf is het merk belangrijk omdat het iets zegt over de manier de organisatie zich intern en extern profileert. Lees in de gids wat de zes kernelementen van een sterk merk zijn.

De belangrijkste redenen voor rebranding

Er zijn verschillende redenen om een rebranding door te voeren. Deze gids beschrijft de vijf belangrijkste redenen:

  1. Organisatorische veranderingen
  2. Nieuwe marktpositionering
  3. Concurrentie (anticiperen op de markt)
  4. Fusies en overnames
  5. Het scherpstellen van de merkwaarden.

In sommige gevallen is een rebranding geen goed idee, bijvoorbeeld als je merkstrategie niet de gewenste resultaten oplevert, een poging om de aandacht af te leiden van een crisis, merk-moeheid of meer aandacht vragen voor je organisatie.

De twee typen rebranding

Nu je besloten hebt om een rebranding door te voeren, welk type kies je? De gids maakt onderscheid tussen twee typen rebranding:

  • Gedeeltelijke rebranding: Een merkopfrissing of gedeeltelijke rebranding is een manier om de identiteit van een merk te updaten en te optimaliseren voor het verbeteren van de marktpositie.
  • Volledige rebranding: Een volledige rebranding wordt vaak doorgevoerd na een fusie/overname en draait om het ontwikkelen van een nieuwe merkidentiteit.
De elementen van een rebranding

Voordat je begint met een rebranding traject is het belangrijk om de doelstellingen en visuele inrichting te bepalen. Dit voorkomt dat je zaken buiten de scope van het project laat. Ook kun je het project beter en gemakkelijker verkopen aan de betrokken stakeholders. Lees in de gids hoe je een succesvolle rebrandingstrategie en plan van aanpak ontwikkeld.

Checklist voor een soepele merktransitie

Nu je de strategische en operationele voor de rebranding op een rijtje hebt, kun je beginnen met opstarten van je rebrandingsproces. Deze gids bevat vijf handige checklist om dit proces goed vorm te geven:

  1. De juiste mensen erbij betrekken
  2. Planning en voorbereiding
  3. Merkstrategie
  4. Externe implementatie
  5. Interne updates

Simone van Beek - Heinen