Download

Download
0
5.0k
Channel: E-commerce

De zes belangrijkste IT-trends binnen retail

De afgelopen jaren waren uitdagende tijden voor retailers. In een krimpende markt zagen we retailers winkels sluiten of worstelen om te overleven. Winkeliers en klanten eisen nieuwe en innovatieve zakelijke ideeën. Dit legt een hoge druk op de IT-landschappen van retailers, die tegenwoordig een cruciale rol spelen in hun bedrijf. Deze whitepaper beschrijft de zes belangrijkste IT-trends binnen de retailbranche.

1. Shops moeten smart en connected zijn

Minder dan 25% van de grote retailers houdt het winkelverkeer bij. Winkels moeten net zo smart en connected zijn als je online winkelervaring. Het is belangrijk om op zoek te gaan naar een innovatieve IT-partner die ervoor zorgt dat jij je kunt bezig houden met innovatie. Een dergelijke partner helpt je bij het bouwen van een geïntegreerde winkelervaring, zowel offline in de winkel als online via je webshop.

2. Consumenten verwachten nieuwe retailformules

Consumenten verwachten een gepersonaliseerde en vernieuwende winkelervaring. Je moet als merk op het juiste moment en in de juiste context aanwezig zijn. Retailers moeten de transitie maken naar winkel die altijd aan en verbonden is. Lees hoe Store-as-a-Service oplossing je hierbij kan helpen.

3. Zorg voor een flexibele customer journey

De traditionele detailhandel ondergaat ingrijpende veranderingen. In dit nieuwe tijdperk van omnichannel retail verandert de fysieke winkel in een hub in het omnichannelnetwerk van de complete retailer. Dit vraagt om een flexibel IT-landschap met slimme touchpoints om snel te kunnen inspelen op nieuwe technologische kansen.

Daarnaast verwachten experts dat de consumenten nu en in de toekomst naar fysieke winkels blijven komen. Wekelijks komen er nog nieuwe winkelformats bij.

4. Bied een omnichannel retailbeleving zonder grenzen

Retailers staan ​​voor de continue uitdaging om aan de eisen van moderne consumenten te voldoen. Eén daarvan is de noodzaak om verschillende kanalen en touchpoints met elkaar te laten versmelten.De focus ligt op een omnichannel klantervaring.

Om deze omnichannel ervaring te kunnen bieden heb je realtime inzicht nodig in de e-commerceprestaties van je website, de actuele order- en voorraadstatus en al je logistieke processen. Met dit inzicht kun je jouw klant altijd voorzien van de actuele orderstatus en levertijden. Ook kun je deze informatie gebruiken voor promotiecampagnes en loyaliteitsprogramma’s.

5. Zorg voor een realtime en geïntegreerde oplossing voor thuisbezorging

Het merendeel van de retailers biedt verschillende bezorgopties, waaronder Click & Collect, Click & Reserve of Click & Deliver. Na aankoop kunnen klanten nog steeds besluiten om bepaalde artikelen te weigeren of hun bestelling aan te passen. Dit kan stress veroorzaken bij bezorgers en de order moet herberekend worden. Hoe voorkom je dit? Met een cloudgebaseerde en real-time thuisbezorging-POS-oplossing. Lees in de whitepaper wat de voordelen hiervan zijn.

6. Customer engagement met omnichannel promotie- en loyaliteitsacties

Het is tijd voor retailers om zich te concentreren op het verbeteren van hun loyaliteitsprogramma’s vanuit een omnichannel-benadering. Je klanten verdienen dezelfde gepersonaliseerde ervaring op alle touchpoints. Elk kanaal vertegenwoordigt jouw betrokkenheid bij je klant. Het is daarom belangrijk dat je boodschap consistent en duidelijk is. Lees in de whitepaper welke rol technologie hierin speelt.

Sander de Graaf