Emerce Magazine

Emerce #150 – juni 2016

In deze editie een interview met Pieter Zwart, CEO van Coolblue, over de groeistuipen van het bedrijf, internationale expansie en de bezorgambities. Tevens achtergrondverhaal over hoe geld te verdienen met livestreaming en een feature over crypto-ransomware: wat is de trend en hoe je er tegen te wapenen. En nog veel meer.

Wil je een digitaal of print abonnement op Emerce magazine? Bekijk hier de mogelijkheden.

Artikelen in deze uitgave

17 juni, 2016

Games, het nieuwe recruteren?

Het cv verliest relevantie. Steeds meer bedrijven toetsen potentiële medewerkers op basis van hun gedrag. Met name gamification is populair. Wordt dit de nieuwe norm?

16 juli, 2016

Dick Leijen (I’M IN): ‘In 2018 zitten we in heel Europa’

De I’M IN-app groeide de eerste twee jaar sneller dan die van Airbnb en Kickstarter. De dienst voor gratis festivalkaarten wil zich ook op het gebied van theater en sport begeven. En denkt na over een app voor ouderen, aldus mede-eigenaar Dick Leijen.

18 juni, 2016

VidaXL: ‘We worden een one-stop-shop’

Actief in 29 landen, maar desondanks is vidaXL een van de onbekende parels uit de Nederlandse online retailmarkt. Om te kunnen blijven groeien, wordt onder meer het eigen platform voor derden toegankelijk. Net als bij Amazon en eBay, aldus Head of Sales Kijo Oudshoorn.

25 juni, 2016

CEO Coolblue: ‘We gaan voor een one-domain-strategy’

Na twee jaar afwezigheid in de toplijst mag Pieter Zwart (38), CEO en medeoprichter van Coolblue, zich weer de innovatiefste e-commerceprofessional van Nederland noemen. Voor de tweede keer. Met bijna vijftig procent van de stemmen laat hij de concurrentie dit keer mijlenver achter zich.

2 juli, 2016

Next: geld verdienen met livestreaming

Online video beleeft een explosieve groei dankzij livestreaming. Logisch dus dat Twitter (Periscope) en Facebook (Live) elkaar naar het leven staan, terwijl Google bouwt aan YouTube Connect. Livevideocontent online zorgt voor tien keer meer interactie dan gewone video’s. Dan rijst de vraag: hoe interessant is het verdienmodel?

9 juli, 2016

Crypto-ransomware: cybercrime 3.0

In februari alleen werden in de Benelux al meer ransomware-infecties ontdekt dan in de laatste zes maanden van vorig jaar samen. En dat aantal groeit dagelijks. Met dank aan de steeds creatiever wordende cybercrimineel. Desondanks gloort er licht aan de horizon.

23 juni, 2016

Boosted Board: moeiteloos cruisen

Als je kunt snowboarden, kun je longboarden. En met de zomer voor de deur doe je jezelf geen grotere lol dan dat. Relaxed over de boulevard of door de binnenstad cruisen zonder al te veel inspanning. Met de Boosted Board kan dat zelfs heuvelop, want dit board heeft een hulpmotortje. Dus waarom nog een Oxboard of Segway overwegen?

29 juni, 2016

Geurspeaker: Onotes Cyrano

De Cyrano is als een draagbare bluetooth-luidspreker, maar dan voor geuren. Standaard worden er twaalf geurcartridges meegeleverd, waaronder Vanilla, Honeysuckle, Lavender, Pine, Orange Ginger, Peppermint, Coconut en Suntan.

6 juli, 2016

Battle: Amazon Echo vs. Google Home

Smartspeakers zijn bluetooth-luidprekers die je dankzij een ingebouwde microfoon opdrachten kunt laten uitvoeren. Op basis van spraakherkenning. De vragen worden opgeslagen op een server, verwerkt en weer gepresenteerd aan de gebruiker. In de vorm van antwoorden dan wel acties. Frontrunners zijn de Amazon Echo en de recent gepresenteerde Google Home. Wie is het slimst?

13 juli, 2016

Computersleutel Yubikey Neo

Je wachtwoord kan nog zo sterk zijn, uiteindelijk kunnen kwaadwillenden of inlichtingendiensten het heus wel kraken. Als ze maar genoeg tijd en rekenkracht hebben. Tenzij, natuurlijk, je ook nog een extra fysieke sleutel op je online accounts hebt zitten.

22 juni, 2016

Seamless ervaring blijkt struikelblok

Computers, tablets, smartphones; we hebben steeds meer connected apparaten in huis. Europeanen gemiddeld zes. Waarvan ze er dagelijks drie gebruiken. 85 procent van de gebruikers wisselt veelvuldig van apparaat tijdens online taken. Vooral voor e-mail, social media en online shoppen.

23 juni, 2016

Te veel personalisatie benauwt

Met het groeiende aantal consumenten dat mobiel shopt, zetten winkeliers steeds meer gepersonaliseerde middelen in om ze te verleiden. Dat valt niet altijd in goede aarde bij de Amerikaanse consument, meldt Accenture na onderzoek onder warenhuizen.

24 juni, 2016

Column: Internet der beleving

Soms voel je aan je water dat een tipping point nadert. Een gebeurtenis die visionair Malcolm Gladwell zestien jaar geleden omschreef als ‘het moment waarop een product een kookpunt bereikt, er een kritische massa voor is en er grote dingen te gebeuren staan’. In dit geval hebben we het over VR en MR, waarbij laatstgenoemde staat voor Mixed Reality, het combineren van de virtuele en de echte wereld.

27 juni, 2016

Column: The Math Game

De overmatige focus op cijfers en meten-is-weten maakt dat bedrijven minder snel in nieuwe platformen stappen. Neem Snapchat, met maandelijks zo’n honderdvijftig miljoen actieve gebruikers. Omdat het platform geen click-through rates kan overleggen, zijn sommige investeerders en merken terughoudend om in te stappen. En dat terwijl iedereen ziet hoe hard de aanwas groeit, evenals de commerciële potentie.

29 juni, 2016

Workshop: Aan de slag met bots

De technologiewereld is helemaal in de ban van slimme algoritmes. Oftewel bots die praten met de consument en met elkaar, van helpdesk tot ingewikkelde bestellingen en boekingen. Maar hoe begin je zelf aan zo’n bot? Workshop zet het voor je op een rij.

30 juni, 2016

Hoe optimaliseren bij ‘kopen voor anderen’?

Als je probeert te optimaliseren zonder te weten of iemand iets voor zichzelf of voor een ander koopt, is de kans groot dat je verkeerde keuzes maakt. en dat zie je terug in je conversie.

4 juli, 2016

Dj’en op je placemat bij McDonald’s

Met geleidende inkt heeft McDonald’s haar placemats omgetoverd tot een beatmachine waar je muziek mee kunt maken: de McTrax. Een app met bluetooth-verbinding maakt je smartphone tot speaker. Landelijke uitrol lonkt.

8 juli, 2016

Series en films pushen online video

Het gaat hard met online video in ons land. Nederlanders keken er in 2015 maar liefst 105 minuten per dag naar, tegenover 178 minuten reguliere tv. Een stijging van 60 procent ten opzichte van een jaar eerder (65 minuten).

11 juli, 2016

Nog weinig budget voor IoT

Internet of Things moet de wereld op zijn kop gaan zetten. Maar vooralsnog zijn de investeringen erin minimaal. Met name branches als retail en consumentengoederen laten beperkte IoT-budgetten zien.