-

Nog weinig budget voor IoT

Internet of Things moet de wereld op zijn kop gaan zetten. Maar vooralsnog zijn de investeringen erin minimaal. Met name branches als retail en consumentengoederen laten beperkte IoT-budgetten zien.

Tussen 2015 en 2018 groeien de IoT-uitgaven in de branche consumentengoederen wel iets van 41,2 miljoen dollar naar 67,6 miljoen dollar, maar het bedraagt nog slechts 0,24 procent van de totale bedrijfsomzetten. Dat concludeert Tata Consultancy Services op basis van het onderzoek Internet of Things: The complete reimaginative force.

Vooral reissector investeert in IoT

Branches die wereldwijd meer investeren in IoT zijn de reissector (128,9 miljoen dollar), maakindustrie (121,3 miljoen dollar), media en entertainment (47,15 miljoen dollar) en banken en financiële diensten (117,4 miljoen dollar). Maar ook hier is het percentage van de totale omzetten gering en variërend van 0,44 procent tot 0,60 procent.

Clipboard01

Klant volgen met mobiele apps

Waar wel geld naartoe gaat? Mobiele apps om de klant te volgen (46,5 procent) omdat de smartphone dé drijvende kracht is achter toenemende klantconnectie. En IoT-technologie om productie en distributie te monitoren (44,9 procent), omdat bedrijven nu al lange tijd investeren in bedrijfsautomatisering en distributietechnologieën als RFID-chips.

Plaatje Tata

Weinigen plaatsen sensoren

Minder bedrijven – slechts een kwart – heeft digitale technologieën zoals sensoren in hun producten geïnstalleerd om data te ontvangen over gebruik ervan ‘in het veld’. En eenzelfde percentage kiest voor sensoren of digitale camera’s op plekken waar met klanten gewerkt wordt. Slechts een op zeven bedrijven volgt klanten op basis van wearables.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het juninummer van Emerce magazine (#150).

Het volledige onderzoek Internet of Things: The complete reimaginative force van Tata Consultancy Services is hier te downloaden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond