Emerce Magazine

Emerce #151 – september 2016

In deze editie een interview met Negin Mirsalehi, fashion blogger op Instagram en Snapchat. Over zaken doen in social media. Tevens achtergrondverhaal over de komst van online kansspelen in Nederland: wat zijn de kansen en valkuilen? En een feature over de purpose economy: online business met maatschappelijke missie. En nog veel meer.

Wil je een digitaal of print abonnement op Emerce magazine? Bekijk hier de mogelijkheden.

Artikelen in deze uitgave

26 augustus, 2016

Voice search: de doorbraak nabij?

Een op de vijf zoekopdrachten die Google in de Verenigde Staten verwerkt, is gesproken. CEO Sundar Pichai ziet zelfs een fundamentele omslag aankomen. Terecht of niet?

27 augustus, 2016

Oprichter Bax-shop: ‘Hoe lokaler, hoe beter’

Online muzikantenwinkel Bax-shop expandeert in Europa, opent fysieke winkels en heet tegenwoordig Bax Music. Omnichannel, maar wel met een scherpe focus. “Wie zich in een niche begeeft, moet een superspecialist zijn”, zegt mede-eigenaar Jochanan Bax.

24 september, 2016

Social enterprises: online business met een hoger doel

Een positieve bijdrage aan de wereld leveren, dat is in de kern waar de purpose economy om draait. Een groeimarkt, want wereldwijd stijgt het aantal miljoenenbedrijven met een maatschappelijke missie. Ook in Nederland. Wat zijn de succesfactoren van dergelijke social enterprises? En wat zijn hun toekomstperspectieven?

21 september, 2016

Filmisch mooi: Hasselblad X1D

We denken nog steeds er iets speciaals in het water of in de lucht van Zweden zit. Want hoe kan het anders dat er zoveel goeds en moois vandaan komt. Ditmaal is het de beurt aan Hasselblad om zijn nieuwe medium sized camera uit te brengen, zónder spiegel. Ter compensatie bevat de X1D een extra […]

1 september, 2016

Faraday Future: gewichtloosheid

Naast Tesla zijn er in de Verenigde Staten nog zeker vier andere bedrijven die zich geheel richten op het maken van elektrische auto’s. Allen hebben ze Chinese financiers. Faraday Future is er daar een van.

17 september, 2016

CEO Media Distillery: ‘Ik wil in de modder staan’

Vers uit de collegebanken begon Roland Sars startup BackupAgent, gespecialiseerd in cloud back-up en -opslag. Dat nog geen tien jaar later succesvol werd verkocht aan het Amerikaanse softwarebedrijf Acronis. Sinds kort leidt hij Media Distillery, een startup gericht op het real time analyseren van audio- en videocontent.

10 september, 2016

Wordt Nederland gokparadijs of slagveld?

Na jaren treuzelen is online gokken binnenkort dan eindelijk legaal in Nederland. Met een hoge belastingafdracht lijkt het speelveld voorlopig vooral aantrekkelijk voor grote spelers, maar verdere liberalisering kan de markt openbreken.

3 september, 2016

Negin Mirsalehi: ‘Hoe minder posts, hoe beter’

Vier jaar na haar eerste Instagram-post telt het account van Mirsalehi (27) ruim drie miljoen volgers. Voornamelijk uit de Verenigde Staten en West-Europa. En het Midden-Oosten lonkt, mede dankzij haar deels Iraanse afkomst. “Wil je in ons vak succesvol zijn, dan moet je vaak nee verkopen”, aldus de Nederlands-Iraanse blogster.

14 september, 2016

Battle: Topsegment espressomachines

Noem ze gerust Appressomachine, want voor een bakje troost zul je voor de nieuwe generatie koffiemachines eerst je smartphone uit je broekzak moeten halen. De grote vraag is natuurlijk of de appbediening ook echt wat toevoegt. Een vergelijk tussen twee spelers uit het topsegment.

8 september, 2016

Dyson Supersonic: Haarturbine

Na de ventilator, luchtreiniger, stofzuiger en handendroger heeft Dyson nu ook de haardroger onder handen genomen. Dat hier nog flink te innoveren viel, blijkt uit deze futuristisch ogende föhn.

5 september, 2016

Column: ontbundeling, geen ontkomen aan

Steeds vaker gaat een klein, veelal online, bedrijf aan de haal met een stukje business van een grote traditionele speler, wordt er heel groot mee, richt de oudere partij te gronde en krijgt vervolgens zelf te maken met disruptie. Dit fenomeen is al eeuwenoud en lijkt door de onstuimige groei van het internet bijna een wetmatigheid te zijn geworden.

6 september, 2016

Algoritmes schilderen nieuwe Rembrandt

The Next Rembrandt, een 3D-geprint schilderij op basis van data uit het oeuvre van de meester. Een gewaagd avontuur van ING en JWT met verbluffend resultaat.

7 september, 2016

Workshop: aan de slag met sentimentanalyse

Meningen van consumenten zijn bijzonder waardevol voor bijvoorbeeld productfeedback, markt- of concurrentieanalyse en de merkperceptie. Maar hoe meet je deze? En hoe zorg je dat dit betrouwbaar is? De antwoorden vind je in deze Workshop.

8 september, 2016

Column: Diamond Foundry, 8-karaats disrupter

Afgelopen november stuurde Leonardo DiCaprio samen met Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin en een select groepje Hollywood-sterren trots een tweet de wereld in om zijn investering wereldkundig te maken. Diamond Foundry.

12 september, 2016

Marktplaats verdringt zoekmachine

Fanatieke online shoppers laten traditionele zoekmachines steeds vaker links liggen. Meer dan een derde van hen (35 procent) start zijn zoektocht namelijk liever bij een marktplaats zoals Amazon. Ruim twee keer zoveel als de 15 procent die hiervoor een zoekmachine gebruikt.

14 september, 2016

Nieuwsbrief minst efficiënt

Contentmarketing zit in de lift. Bijna één op de tien bedrijven ziet de effectiviteit van haar contentmarketingprogramma toenemen. 35 procent spreekt zelfs van ‘significante verbetering’. Maar de efficiëntie van verschillende uitingen loopt sterk uiteen.