Deel dit artikel
-

Adverteerders gelaten over mediarel rondom GeenStijl

De meeste adverteerders die hun campagnes op GeenStijl en Dumpert staakten, zetten die na het weekend al weer aan. Een andere groep begon pas sinds afgelopen maandag überhaupt na te denken over zijn positie op betreffende sites.

“De grote druk is van het onderwerp af. Bij adverteerders is er eind vorige week op hoger niveau gekeken naar wat ze moesten met hun posities op GeenStijl en Dumpert. Een deel dacht aan blackslisten, maar de meesten die dat daadwerkelijk deden haalden die er al weer vanaf of doen dat in de loop van de week.”

Zo klinkt Bart Leeffers’ reactie ‘van achter de schermen’ in de mediarel die NRC en Volkskrant eind vorige week aanstichtten. Leeffers is als Lead Consultant Display Marketing werkzaam bij Storm Digital, een onafhankelijk partij die grote merken helpt bij het inrichten en beheren van hun reclamecampagnes op internet.

“Ze reageren allemaal vooral genuanceerd”, niet activistisch of getergd. Dat is ook niet vreemd. Adverteerders willen vooral goede resultaten op hun campagnes en dan maakt het ze eigenlijk niet uit waar ze die vandaan halen. Zo lang de inkoopprijs (CPM en CPC) en de interactieratio’s maar goed zijn. “Dat is waar het om draait.”

Dat de adverteerdersmarkt zich eind vorige week heeft geroerd als reactie op de hetze staat wel vast. Leeffers, en Dumpert zelf ook (vanaf 4:07), zag op enig moment zelfs Duitse advertenties op GeenStijl verschijnen. Reden: Nederlandse partijen trokken zich even dermate hard terug van de nieuwssite dat buitenlandse partijen het bereik van hun campagnes met goedkoop buitenlands (Nederlands) verkeer konden aanvullen in een enigszins aanpalende markt.

Maar lang niet alle adverteerders reageren zo resoluut. Bureaunetwerk Dentsu Aegis in Amsterdam krijgt pas sinds afgelopen maandag serieuze vragen van klanten of het raadzaam is om nog op GeenStijl te adverteren. De woordvoerster: “Omdat het pas in het weekend in de kranten stond. We bekijken van klant tot klant in hoeverre er brand safety issues zijn en welke specifieke wensen een adverteerder heeft qua doelgroep en de sites waar hij wil staan. Op basis daarvan geven we hen advies.” De resultaten van die adviezen, mochten ze negatief zijn, hebben misschien weken of zelfs maanden nodig om zijn beslag te krijgen.

Het ministerie van Defensie en de Belastingdienst hadden niet zoveel bedenktijd nodig. Die hebben besloten tijdelijk hun campagnes op GeenStijl en Dumpert te staken.

Opvallend is ook hoe snel en gericht Google Nederland reageert. Die blijkt erg druk bezig met voorlichting geven over adverteren met Doubleclick en YouTube.

Leeffers van Storm Digital: “Ze publiceerden een lijst om adverteerders nog eens goed te vertellen hoe zij hun campagnes goed moeten instellen om hun uitingen wel en niet op bepaalde sites te tonen.” Dat blijkt nodig. Doubleclick markeert namelijk nagenoeg alle kranten als ‘gevoelige omgevingen’ omdat daar dagelijks over moord, brand en geweld wordt geschreven. “Daarom sluit je nieuwssites niet per definitie uit en moet je dat op individueel niveau doen.”

Daarnaast signaleert de expert dat YouTube als de wiedeweerga nieuwe targetingfilters heeft geïntroduceerd. Overgenomen uit de VS zijn drie nieuwe filters in beta geactiveerd: sexual suggestive content, sensational & shocking en profanity & rough language. “En iedere video moet nu tienduizend views hebben gekregen wil er überhaupt reclame bij komen te staan.” Een goede zaak, vindt Leeffers, want dan krijgt niet ieder eerste de beste filmpje commerciële boodschappen. “En wordt YouTube een beschermder omgeving.”

Foto: Will Clayton (cc)

Deel dit bericht

11 Reacties

Jacques Peters

“De soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend…………..” en we hebben allemaal een beetje boter op ons hoofd. Toch!

ONOMO

Welke mediarel? Zijn jullie niet goed geworden hier ofzo? Stop eens met stemmingmaken. 100% brand safety bestaat niet.

Pieter

En terecht natuurlijk. Wat een doorgeslagen tuinbroeken-geneuzel was dit zeg.

Jantje

Mooi dat het kabinet zich er ook mee gaat bemoeien, hebben vast geen belangrijkere dingen te bespreken…

http://www.volkskrant.nl/media/kabinet-mengt-zich-schoorvoetend-in-geenstijl-seksismedebat~a4493544/

Mark

“Adverteerders willen vooral goede resultaten op hun campagnes en dan maakt het ze eigenlijk niet uit waar ze die vandaan halen. Zo lang de inkoopprijs (CPM en CPC) en de interactieratio’s maar goed zijn. ” …
… is dit de korte weergave van de maatschappelijke integriteit van adverteerders die met Storm Digital werken ??

Erwin Boogert

Nee, dat is de business achter de banner.

G. Bulten

De adverteerders kunnen zich beter bedenken dat de tokkie 1% ‘reaguurt’ op GeenStijl en dat de overige 99% normale burgers zijn (percentages niet onderbouwd) die GeenStijl als 1 van de nieuwsbronnen gebruikt. Wil je een compleet beeld van wat er gaande is in de wereld, dan is er geen enkele ongekleurde bron meer beschikbaar en filter je de benadering van de werkelijkheid uit een mix van nieuwsmedia. Persoonlijk leg ik geen verband tussen een site en hun advertenties, de ads zijn views-gestuurd en scharen zich niet automatisch achter de site waarop ze verschijnen.
Laag gedrag van VK en NRC, dat vind ik dan weer wel. En dat blijft nog wel even hangen…

gijs

@Mark goed punt.

Dat iets goede ROI oplevert betekent niet dat je het als brand moet doen. Ben je een Marktplaats solopreneur, dan kan het je misschien niet schelen wat een advertentie met je merk doet . Ben je een bedrijf met imago en (belangrijker nog) enig gevoel voor ethiek, dan ben je niet verplicht om elk media afvoerputje te ondersteunen.

Grote merken adverteren niet op porno sites. De ethische grens tussen porno en sommige media is flinterdun. Als ethiek je niets kan schelen, dan kan je nog altijd je merk tussen “Outbrain” en “Revcontent” advertenties te grabbel gooien.

Nils Rooijmans

@Mark: goede vraag.

Is de wereld van ‘online advertising’ qua moraal/ethiek vergelijkbaar met de finance wereld?

Frans

Mark. Kleine glimlach.

Bizar om te zien dat er mediabureaus/ adverteerders zijn die meedoen aan deze hetze en tijdelijk niet adverteren op GeenStijl en/ of Dumpert.

Vrouwontvriendelijk vind ik al ver gaan laat staan maatschappelijke integriteit. Volkomen opgeblazen en geen idee hoe het Online landschap eruit ziet.

C. de Jong

Ik help als websurfer adverteerders al jaren bij het voorkomen van ongewenste associaties tussen hun merken en dubieuze websites. Door AdBlock te gebruiken. Dat werkt ontzettend goed. Verder heb ik ooit anderhalve keer rondgekeken op GeenStijl en van Dumpert had ik tot het uitbreken van bovenstaande commotie zelfs nog nooit gehoord.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond