Deel dit artikel
-

Advertentiedashboard geeft inzicht in politieke reclame

Om transparanter te maken hoe politieke partijen ons in de komende periode online proberen te beïnvloeden, lanceert de Universiteit van Amsterdam een zogeheten advertentiedashboard. Wie maakt welke politieke advertentie en wie wordt ermee getarget? En welke budgetten zijn er gemoeid met de online advertenties?

In het online advertentiedashboard TOM (Transparent Online Microtargeting Dashboard) worden advertenties verzameld die Nederlandse politieke partijen via onder andere Facebook, Google en Snapchat verspreiden.

Het dashboard geeft onder meer informatie over de populariteit, de kosten en de maker van een advertentie. Ook is te zien hoe lang een advertentie zichtbaar is geweest, en aan hoeveel mensen deze is getoond en op basis van welke persoonlijke kenmerken.

Beïnvloeding door politieke advertenties is een fenomeen dat we vooral uit Amerika kennen, maar ook in Nederland neemt deze invloed toe.

Online reclame door politieke partijen die jou op basis van bepaalde criteria, zoals je woonplaats, als doelwit hebben, neemt de afgelopen tijd sterk toe. Tegelijkertijd zijn er nog nauwelijks richtlijnen over wat hierin toelaatbaar is en wat niet.

De initiatiefnemers van het dashboard zijn hoogleraar Politieke Communicatie Claes de Vreese, universiteitshoogleraar Recht en Digitale Technologie Natali Helberger, postdoctorale onderzoekers politieke microtargeting Tom Dobber en Arman Noroozian, en promovendus Fabio Votta.

Het dashboard is een onafhankelijk project van de UvA, en wordt financieel gesteund door het ministerie van BZK.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond