Deel dit artikel
-

Albert Heijn digitaliseert de toeleveringsketen met blockchain

Albert Heijn heeft samen met IT-specialist Capgemini de toeleveringsketen gedigitaliseerd om het papierwerk te minimaliseren. In de Applied Innovation Exchange (AIE) wordt samengewerkt met logistieke partners. Samen bekijken ze de mogelijkheden om de procesinnovatie met blockchain technologie te versnellen.

In zes maanden tijd is een Proof of Concept ontwikkeld, een mobiele app gelinkt aan de blockchain. Deze oplossing haalt papier uit het proces, waardoor een potentiële besparing van ‘vele miljoenen’ kan worden bereikt.

Toeleveranciers besparen volgens beide partners gemiddeld 20 minuten per rit (het gemiddelde is 70 ritten per dag) en meer dan 1000 vellen A4-papier in zes maanden.

Het is niet het eerste of het laatste project met blockchain bij de supermarktketen. Zo is ook de productieketen van eigen merk houdbare sinaasappelsap inzichtelijk gemaakt. Via een QR-code op de verpakking zien consumenten welke route de fles sinaasappelsap aflegt tot die in het schap staat. De blockchain werd ontwikkeld in samenwerking met technologiepartner Supply Chain Information Management (SIM).

Capgemini doet al langer onderzoek naar de potentie van de blockchain. De voordelen voor de toeleveringsketens van organisaties spreken volgens het bedrijf boekdelen: Met blockchain nemen de transparantie en responsiviteit aanzienlijk toe – dat was tot voor kort haast onhaalbaar en erg duur. De eindgebruiker kan daarnaast vaststellen of een product daadwerkelijk door een specifiek bedrijf is geproduceerd. Dat komt de authenticiteit ten goede en helpt imitaties te voorkomen.

Ook kan een organisatie een verontreiniging gemakkelijk tot aan de bron herleiden en het risico op dure terugroepingen, met mogelijke reputatieschade als gevolg, aanzienlijk verlagen.

Capgemini haalt onder meer Frank Yiannas, hoofd voedselveiligheid, bij Walmart aan. Die verwacht dat voor de wereldwijde levensmiddelensector een nieuw tijdperk van volledige herleidbaarheid aanbreekt. Alle deelnemers kunnen snel via een robuust netwerk betrouwbare informatie uitwisselen.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

4 Reacties

Hennie

Met dit artikel is van alles mis. Ten eerste insinueert de titel dat AH op grote schaal blockchain gebruikt. In werkelijk blijkt in de tekst dat het gaat om een “proof of concept” waarvan “de mogelijkheden worden bekeken”.

Ten tweede wordt gesteld dat er ritten en papier worden bespaard. Op geen enkele wijze wordt uitgelegd waarom dit niet met een traditionele automatisering kan worden gebruikt, waarom daarvoor een blockchain nodig is.

Ten derde wordt gesteld dat met de blockchain imitaties worden voorkomen. Ook dit wordt op geen enkele manier onderbouwd. Dat kan ook niet, want dit soort statements is gewoon niet waar: een kwaadwillende kan nog steeds pakken sinaasappelsap uitbrengen waarop hij de QR-code van een ‘legaal’ pak zet, en niemand ziet het verschil.

Tot slot komt dan de aap uit de mouw bij de introductie van “technologiepartner Supply Chain Information Management (SIM), de expert die met onderzoek, data en technologie volledig en continu inzicht in ketens mogelijk maakt”.
Dit is zo’n marketing bla-bla dat meteen duidelijk is dat dit artikel niet door een schrijver van Emerce zelf is geschreven, maar dat men eenvoudigweg een propaganda-artikel van SIM heeft gepost.

Jos

‘Dat kan ook niet, want dit soort statements is gewoon niet waar: een kwaadwillende kan nog steeds pakken sinaasappelsap uitbrengen waarop hij de QR-code van een ‘legaal’ pak zet, en niemand ziet het verschil.’

Hennie heeft er duidelijk niet veel van begrepen. Alsof kwaadwillenden bij Albert Heijn zomaar ‘pakken sinaasappelsap’ met een QR code kunnen neerzetten.

Blockchain wordt al vrij veel toegepast bij supply chain toepassingen en het lijkt me sterk dat je nog nooit een ‘onderbouwing’ daarvan hebt gelezen.

Wim Tjaberinga - Fertile Ground

Tja, dit leest als de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. De blockchain is ideaal voor het inrichten van logistieke ketens. Door de wijze van documenteren van iedere logistieke stap kun je inderdaad bijvoorbeeld aan papierwerk besparen en kun je namaak beperken. Maar wil je ook goede kwaliteitscontrole doen dan zul je ook andere parameters moeten tracken zoals temperatuur, vochtigheidsgraad, beweging, etc. Ant Tail heeft hiervoor bijvoorbeeld tools ontwikkeld die toegepast worden in de farmaceutische industrie.

Voor de klant heeft het nog niet zoveel voordelen, anders dat deze beter zou kunnen vertrouwen op de kwaliteit van het product, mits de blockchain goed wordt toegepast en AH-procurement en kwaliteitscontrole hier gebruik van maakt. Het uitlezen van de ledger via een QR-code is leuk, maar wie zit er nu te wachten op de geregistreerde parameters van de productie en logistieke keten van een pak sinaasappelsap??

Het artikel lees nu alsof AH een marketingtruukje uithaalt richting de consument door de Blockchain in de logistieke keten te introduceren. Dat is jammer, want er is echt niets mis mee door te experimenteren met de blockchain en hiervan te leren. Jammer alleen dat dit traject gedreven lijkt door technische leveranciers en de marketeers er totaal geen kaas van hebben gegeten!

Robert Te Kaat

Het lijkt er op dat men twee doelen tegelijkertijd nastreeft, namelijk traceability van grondstoffen én beperken van papierwerk. Deze laatste heeft helemaal niets met blockchain te maken, maar zal door gebruikers van de oplossing als heel positief worden beoordeeld, met als gevolg dat de hele PoC als succesvol wordt bestempeld. Klassieke truuk, maar feitelijk belazeren ze hun klant.

Minstens zo interessant is welke ledger gebruikt wordt, privé of publiek, wie is in control, etc. Als AH nog steeds de middleman is die in controle is over de chain (in welke vorm dan ook), dan heeft de blockchain hier al z’n toegevoegde waarde verloren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond