Deel dit artikel
-

Alibaba groeit 54% naar 12,4 miljard omzet

De Chinese e-commercegigant Alibaba Group is afgelopen kwartaal met de helft gegroeid tot een omzet van 12,4 miljard euro. Het aantal actieve klanten nam met 25 procent toe tot 601 miljoen.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Alibaba zojuist publiceerde.

De e-commerceactiviteiten buiten China, zoals AliExpress, groeiden met 55 procent tot 650 miljoen dollar en lopen qua ontwikkelingssnelheid in de pas met de handelsactiviteiten op de thuismarkt. De internationale handel is maar een kleine business in absolute getallen, want goed voor 6,2 procent van het totaal.

Omgekeerd, de internationale handel naar China toe, groeide ook met dubbele cijfers. Exacte getallen geeft Jack Ma niet, maar zijn team kwalificeert het met ‘dertig procent toename in bruto waarde van de handelsvolume’. De groei komt vooral uit productgroepen als FMCG, home furnishings en apparel. Dat gebeurt via Alibaba’s warenhuis Tmall. Honderd Nederlandse bedrijven voeren er een actieve e-commercestrategie. Onder hen bijvoorbeeld: Zwitsal, G-Star, Suitsupply, Bols, Heineken en Brabantia.

De grootste groeier in het Alibaba’s business is Cloud, een tak die het gestaag ook in Europa en omgeving aan het optuigen is vanuit Londen. De omzet uit cloudactiviteiten steeg met negentig procent tot 825 miljoen dollar. Omdat er nog veel in mensen en middelen wordt geïnvesteerd schrijft deze tak rode cijfers. Het operationeel verlies bedroeg in de afgelopen periode 169 miljoen dollar.

Over een kleine twee weken organiseert de e-commercegroep weer het internationale koopjesfestijn 11.11. Daar doen dit jaar 180.000 merken aan mee en tweehonderdduizend lokale fysieke retailers, die Alibaba’s technologie in hun zaken toepassen.

Foto: presidenciamx (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond