Deel dit artikel
-

‘Amazon gaat foodretailmarkt in Benelux openbreken’

Amazon gaat in de Benelux ook de foodretailmarkt openbreken. Dat is de stellige overtuiging van Nils van Dam van Duval Union Consulting. De consultant was voorheen countrymanager van Unilever België.

Amazon heeft de Benelux al omarmd, al gebeurt dat momenteel vanuit Duitsland en Frankrijk. Tot nu toe behoorden de dagelijkse boodschappen niet tot het aanbod. Kijkend naar wat het bedrijf in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland of India doet is de komst van bijvoorbeeld een boodschappendienst goed te voorspellen.

Gratis levering de volgende dag van droge voeding (Amazon Pantry) en vers (Amazon Fresh) gaat zeker in het pakket zitten, verwacht Van Dam. Hij houdt rekening met grote belevingswinkels die zijn uitgerust met technologische snufjes: zo’n veertig à zestig winkels zouden volstaan om 85 procent van de Benelux-bevolking te bereiken.

De dekkingsgraad zou volgens Van Dam compleet ingevuld kunnen worden door een fijnmazig netwerk van kassaloze Amazon Go-gemakswinkels, aangevuld met het Amazon Prime-abonnement (supersnelle levering binnen de twee uur) en de stembestuurde Amazon Echo (Alexa).

De komst van Amazon op dit gebied is geen goed nieuws voor de bestaande supermarkten. Amazon hanteert een lager prijsniveau dan het marktgemiddelde, wat een prijzenoorlog kan veroorzaken met spelers als Colruyt, Albert Heijn, Jumbo of Dirk. Het bedrijf zou niet eens winst hoeven te maken met zijn retailactiviteiten, want geld verdienen doet het met clouddiensten en de verkoop van advertenties.

Een verlies van 5 procent marktaandeel kan resulteren in een daling van de winstgevendheid met 3 procent. Meer dan de helft van het winkelbestand wordt volgens Van Dam verlieslatend als gevolg van de komst van Amazon.

Het is nog niet te laat, nuanceert Van Dam. Maar naadloos, gratis bezorgen en lage prijzen zijn onontbeerlijk. Picnic lijkt dat volgens Van Dam al in elk geval begrepen te hebben.

Van Dam spreekt op de RetailDetail Night, donderdag 29 november in San Marco Village te Schelle.

Deel dit bericht

6 Reacties

Jaap

Als concurrenten samenwerken om de prijs voor de consument kunstmatig hoog te houden heet dat een kartel en is in principe verboden.

Als een bedrijf, zoals Amazon, onder de kostprijs werkt om de concurrentie het nakijken te geven wordt het een ‘investering’ genoemd. Maar investeringen wil je ooit terugverdienen en zodra de concurrentie geen rol meer speelt kan je er op wachten tot de prijzen omhoog zullen gaan. Mij lijkt dat hier toch grenzen aan gesteld moeten worden.

Een nieuwkomer die de markt verstoort doordat deze met bijvoorbeeld nieuwe technieken beter en efficiënter werkt als de bestaande aanbieders noemen we een disruptor. Maar veel gaat dit gepaard met hele diepe zakken en jarenlange aanloopverliezen. Het gaat dan niet meer om de innovatie, maar om wie de grootste pot met geld durft in te zetten.

Alex

Ik word persoonlijk ook een beetje moe over de Amazon verhalen. Ze komen eraan ze gaan dit doen.. hypotheses alom..

@jaap bol.com maakt ook geen winst al 19 jaar. Bol drukt ook retailers aan de kant.

Nederland vochten om het distributie centrum van Alibaba. Daar snap ik niets van, kleine we winkels die wel btw betalen en die wel mee betalen aan de nl economie vallen weg. Maar de overheid gaat lekker Jack ma zijn zakken vullen en laat alle btw en overige belasting richting China gaan.

En dan heb ik het nog niet over staatssteun vanuit China met gratis verzending van China naar Europa

Jaap

@Alex is helemaal correct. bol.com is wat dat betreft de Nederlandse Amazon en heeft de diepe zakken van Ahold gezocht. En fiscaal zal het ook best complex zijn met al die verrekenbare verliezen.

Dennis - ViaDennis

Heel bijzonder hoe mensen Amazone blijven onderschatten. Amazone gaat razendsnel primaire behoeftes van mensen vervullen. Televisie, huishoud artikelen en levensmiddelen. Allemaal sneller en goedkoper geleverd dan wie dan ook. Amazone staat organisch vaak op 1,2,3 en 4 in Google en ze drijven het de biedingen in adwords en shopping ook hoog op. Dit bedrijf leert veel sneller van zijn klanten / bezoekers dan de huidige Nederlandse bedrijven. Ik hoop dat de EU of de Nederlandse hier gaat snel wetgeving voor gaat maken want die gaat veel Nederlands bedrijven de kop kosten.

Kenny

@Jaap

Amazon is belange niet de goedkoopste.
Hun strategie is als volgt : bij introductie de prijs heel laag maken, om zo de concurrentie kapot te maken

Eens de concurrentie kapot of overgekocht, gaan de prijzen omhoog, want de klant heeft dan geen andere keuze meer.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond