Deel dit artikel
-

CRM-gebruiker wil meer investeren in marketing automation

Bijna de helft van gebruikers van klantrelatiefsoftware (CRM) overweegt te investeren in marketing automation om processen te stroomlijnen. Dat blijkt uit de studie Customer Relationship Management Software UserView 2014.

Gebruikers willen meer investeren in CRM om de klantenservice te verbeteren en om processen te automatiseren. Ongeveer 42 procent wil hiervoor meer geld uittrekken.

De nadruk op marketing automation, in de vorm van software, moet leiden tot betere interactie met klanten. Zo wil men bezoeken aan websites beter kunnen analyseren en meer verkoopresultaten behalen uit specifieke gebruikersprofielen. Ook verkoopteams streven naar een nog betere interactie met potentiële klanten.

Marketing automation heeft enkele jaren geleden al een hoge vlucht genomen en kent drie hoofdactiviteiten: het opbouwen van (digitale) profielen, het opzetten van relevante campagnes en het converteren en prioriteren van leads.

Deel dit bericht

4 Reacties

Stefan

Mijn advies is voordat je begint met koppelen: Zorg dat je data op orde is en maak een goed plan van aanpak voor de uitrol en implementatie.

Gerben Busch

Ik zie hier in eerste instantie een 2e technology push-golf, na die van CRM. Het probleem ligt niet zozeer in het feit dat processen onvoldoende aansluiten, maar dat er onvoldoende gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden om te kapitaliseren van potentiële en bestaande klantdata. Zonder meteen een hele dikke portemonnee te moeten trekken, zijn er serieus effectievere oplossingen om een ‘golden record’ te creëren dan met een dure marketing automation software. Daarnaast wordt het organisatorische aspect onderschat. De mensen maken het verschil. Software is ‘slechts’ een hulpmiddel. Begin dus ALTIJD bij de eindgebruiker. Niet bij de selectie van een – in dit geval – marketing automation – software pakket. Dat is reverse engineering.

Aldo

Om met bestaande data uit een CRM systeem te starten is nogal tricky. Vaak is de data niet volledig of staan er veel fouten in. Beter is om in eerste instantie blanco te beginnen. Dus landingspagina’s aanmaken met webforms en starten met nieuwe verse leads te genereren.

Zodra de 1e lead nurturing campagnes draaien valt er nog voldoende te optimaliseren. Zodra je dit goed onder controle hebt kun je ook bestaande data invoeren en ook hier campagnes op afstemmen. Goede voorbereiding is zeker het halve werk, bijgaand nog een stappenplan voor enige houvast: http://stanandstacy.com/marketing-automation-stappenplan/

Erik

Beter nog dan 2 losse systemen aan te schaffen, is een CRM dat gebouwd is bovenop een marketing automatiserings/leadgeneratie software: http://www.one4marketing.nl/blog/hubspot-crm-nieuwe-sales-tool-van-hubspot

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond