Deel dit artikel
-

Deelfietsdienst Obike wankelt

Deelfietsdienst oBike is in de problemen gekomen nadat het bedrijf noodgedwongen is gestopt in thuismarkt Singapore. Woedende klanten willen hun borg terug, maar de 4,3 miljoen Amerikaanse dollar is besteed aan de aanschaf van fietsen die ondanks een deadline nog altijd niet van de straat zijn gehaald.

De Consumers Association of Singapore (CASE) spreekt van ‘onethisch gedrag’.

Obike opereert met fietsen die overal kunnen worden achtergelaten. Door met elkaar fietsen te delen, zal er meer gefietst worden met minder fietsen, zo luidde de filosofie.

Singapore wilde, net als Amsterdam vorig jaar, een einde maken aan de wildgroei van ‘smijtfietsen’ en introduceerde een soort precariorecht voor het gebruik van de straat. Dat kon Obike niet meer opbrengen. Eerder deze week had OBike zijn fietsen al moeten weghalen, maar dat is niet meer gelukt. Het bedrijf heeft voor de afwikkeling een curator ingeschakeld.

Formeel is oBike alleen in Singapore gestopt, maar ook elders gaan de zaken niet goed.

In München was het bedrijf zich ook bezig terug te trekken, maar er staan overal verwaarloosde fietsen. De verantwoordelijke wethouder verklaarde dat hij niemand meer bij het bedrijf kan bereiken.

In Amsterdam moest Obike zijn fietsen verwijderen (net als andere deelfietsaanbieders) omdat ze in de weg stonden. De Nederlandse dochter ging vervolgens failliet. Kringloopwinkel Gideon Italiaander heeft 3600 fietsen van oBike opgekocht en verkoopt deze voor 169 euro. In Rotterdam staan nog enkele fietsen, maar het is onduidelijk of die nog gebruikt kunnen worden.

Dit bericht is 14 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond