Deel dit artikel
-

eDay: ‘We straffen Mark Zuckerberg voor onze eigen zonden’

Deelnemers aan de voorstelling van het Smartphone Orchestra werden gisteren op Emerce eDay op verrassende wijze aan elkaar gekoppeld via hun smartphone. Na een stief kwartiertje stuivertje wisselen op een mat met getallen stonden op een gegeven moment de best verdienende deelnemers vooraan, en de arme sloebers achteraan, of werden ze gerangschikt op grond van hun voetmaat. Bedenker Stije Hallema wilde met zijn social sorting experiment toch vooral laten zien wat er gebeurt als je nietsvermoedend bij Google of andere online diensten persoonlijke gegevens invoert.

Komiek Sean McLoughlin vergeleek Google zelfs met de alleswetende en alziende God. En ook met Facebook hotshot Mark Zuckerberg spotte McLoughlin maar al te graag. De meest gehate man uit tech, aldus de Britse standupper. “Maar wat zou er gebeuren als hij morgen uit wraak al jullie gegevens op straat gooit? We straffen Mark voor onze eigen zonden.”

Dat we leven in een wereld van datamining bleek nog eens uit de presentatie van circuitdirecteur Jan Lammers van de Dutch Grand Prix en Jeroen van Glabbeek, directeur van CM.com. Er waren 1 miljoen belangstellenden voor kaartjes van de race van volgend jaar, en slechts 300.000 kaartjes zijn toegewezen. Maar omdat de kaartverkoop voor een belangrijk deel verliep via de app, heeft Dutch GP nu de beschikking over een enorme database van racefans die uiteraard ook commercieel is uit te buiten.

Er bonte rij sprekers passeerde gisteren op Emerce eDay de revue en niet eerder waren de onderwerpen zo divers. Maggie Coblentz (MIT Media Lab Space Exploration Initiative) vertelde over smaakpapillen in de ruimte, die je via Virtual Reality visueel zou kunnen oppeppen aangezien in de ruimte alles minder smaakt. Wijn smaakt ook beter als je foto’s ziet van glooiende wijngaarden in de Italiaanse Riviera. Haar organisatie werkt aan diverse oplossingen die langdurig verblijf in de ruimte prettiger moeten maken en de ervaring op aarde zoveel mogelijk moeten benaderen.

Zoekexpert Henk van Ess liet zien hoe je met crowdsourcing de voortvluchtige crimineel Shahin Gheiybe in Iran op kunt sporen. Aan de stand van de bloemen op de achtergrond van Instagram video’s, konden tipgevers van Bellingcat onder meer bepalen in welke maand de opnamen zijn gemaakt. En werd uiteindelijk ook de villa geïdentificeerd waarvoor Gheiybe graag poseerde. Tip: gebruik de Russische zoekmachine Yandex in plaats van Google om elementen in foto’s te vergelijken.

Iedere traditionele uitgeverij, waar ook ter wereld, leeft in een nieuwe wereld. Welk staat van dienst ze ook hebben, zo betoogde Chris Wiggins van de New York Times. Ze moeten gaan denken en handelen als een moderne start-up.

De chef datawetenschapper benadrukte dat branchegenoten geen andere optie hebben dan datagedrevene te gaan werken. “We hebben een strenge scheiding van kerk en staat. De redactie is de kerk, de staat alles daar omheen. Ik werk voor de staat en help het management beslissingen nemen met behulp van data-inzichten.”

Zo heeft de krant een reclameproduct ontwikkeld waarmee adverteerders reclameruimte kunnen kopen naast artikelen die een bepaalde emotie oproepen.

Een business die nóg zwaarder op data-analyse werkt is Alibaba Cloud. Europees hoofd Yuefeng Sun vertelde dat webwinkels die e-commerce via het platform willen bedrijven uit honderden, zo niet duizenden, variabelen kunnen kiezen om potentiële klanten te benaderen Door een grondige voorbereiding van de datasets en targeting wist Maserati op marktplaats Tmall 100 nieuwe auto’s te verkopen in de eerste 18 seconden dat de Italianen hun webshop er openenden. “We hadden de bedankmail voor de eerste aanschaf nog niet verstuurd of de voorraad was al op.” Gespeend van humor was de Chinees niet. Op een moeilijke vraag uit het publiek reageerde hij met: “Die kan ik het best in het Chinees beantwoorden.”

Radicaal tegenover de rationele benadering van online business stond het inspirerende verhaal van Robert Overweg, kunstenaar en expert op het gebied van Virtual Worlds. Hij pleit voor meer mentale ruimte zodat werknemers en bedrijven bredere denkkaders en nieuwe perspectieven kunnen ontwikkelen, structuren kunnen afbreken en binnen bestaande raamwerken weer kunnen opbouwen. Enkel met fundamenteel kritisch denken en handelen effen je het pad voor vooruitgang. Op eDay lanceerde de art director van Triple de online cursus AdaptableMindset.com. Dat is een documentaire videoreeks, een soort zomergasten met inspirerende beschouwingen, is ontwikkeld in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam.

Voor Werner Vogels, de belangrijkste technische man van Amazon, bestaat die vooruitgang toch vooral uit machine learning in combinatie met de cloud. Van spraakhulp Alexa tot bezorging met drones, je hebt kunstmatige intelligentie nodig om bijvoorbeeld tijdig een waslijn op te merken die de drone zal moeten vermijden. Of om te bepalen hoe succesvol de Nicolas Cage Sequin Pillow wordt die je bij webwinkels kunt bestellen. Veel van die toepassingen waren volgens Vogels vijf jaar geleden echt ondenkbaar.

Foto’s Peter Boer. Zie voor alle foto’s Flickr.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond