Deel dit artikel
-

eDay: De wereld na corona; duurzaamheid, leren op afstand en sociale VR

Een van de meer inspirerende presentaties van eDay komt van David Mattin, oprichter van de New World Same Humans, een wekelijkse nieuwsbrief over trends, technologie en maatschappij. Hij zoomt in op de belangrijkste trends die dankzij corona in een stroomversnelling zijn gebracht.

Leren op afstand
Thuiswerken lijkt de norm geworden. Velen van ons doen doen dit nu al enkele maanden en het lijkt te bevallen. De massale terugkeer naar kantoren is wellicht ook na de pandemie niet te verwachten. We zitten niet te wachten op nog meer fileleed.

Maar, zegt Mattin, het werken op kantoor heeft ook belangrijke voordelen. Meer ervaren collega’s werken nieuwe medewerkers in en delen kennis. Thuiswerkers zijn op zichzelf aangewezen en zouden idealiter aan een mentor moeten worden gekoppeld. “Ik voorzie een enorme vraag naar oplossingen voor virtueel mentorschap. Dat zou ook een soort datingapp kunnen zijn die je automatisch matcht met een ervaren collega die in jouw buurt woont.”

Maar ook cursussen en opleidingen op afstand zullen volgens Mattin een enorme vlucht gaan nemen.

Duurzaamheid
Als de reismarkt zich al herstelt, zal die een andere karakter krijgen, voorspelt Mattin. “We zijn ons veel meer bewust geworden van de impact op het milieu, en dat geldt nog meer voor de manier waarop we consumeren.”

Mattin verwijst naar een nog vrij onbekende nieuwe boodschappendienst Loop van Nestlé, Procter & Gamble en anderen waarbij alle veelal glazen verpakkingen voor hergebruik ingeleverd worden. Deze zero waste dienst werd vorig jaar gelanceerd in New York en zou dit jaar in grote steden worden uitgerold, maar heeft door corona vertraging opgelopen.

Een ander voorbeeld is het spel Ant Forest, dat consumenten op speelse wijze leert wat duurzaamheid is.Het systeem waarin 230 miljoen personen participeren, biedt consumenten de mogelijkheid om energiepunten te sparen als ze duurzaam gedrag te vertonen, bijvoorbeeld door het openbaar vervoer te nemen. Mattin denkt dat duurzaamheid steeds meer de leidraad zal worden van allerlei diensten.

Virtuele werelden
Door corona zoeken we alternatieven om ervaringen te delen met anderen. Het verklaart, volgens Mattin, waarom een Nintendo Switch-game als Animal Crossing: New Horizons miljoenen keren is verkocht. In die game beheren spelers hun eigen tropische eiland. Ze kunnen er hun woning inrichten, vissen en met computerpersonages praten, maar ook de eilanden van andere spelers bezoeken. “Inmiddels zie je de eerste winkels verschijnen, onder meer van betaalverwerker Klara, die virtuele kleding verkopen.”

27,7 miljoen spelers beleefden tijdens de lockdown het virtueel concert van Travis Scott in Fortnite, inmiddels dé nieuwe showlocatie. Daar keken deze week meer dan 27 miljoen spelers naar een concert van Travis Scott.

Scott speelde als avatar op een aparte set in de stijl van zijn album Astroworld. Mattin: “Vroeger gingen mensen naar Woodstock of Glastonbury, maar virtuele massa-ervaringen zijn een blijvertje.”

Hoge verwachtingen heeft de Britse trendwatcher van het nog te lanceren Facebook Horizon. Deze opvolger van Second Life moet een respectvolle virtuele VR omgeving worden die mensen over de hele wereld met elkaar verbindt. Lokale handhavers, de Horizon Locals, zorgen ervoor dat het VR-netwerk een veilige omgeving blijft voor iedereen. “Dit zijn geen trends zijn overwaaien,” voorspelt Mattin. “Doe er je voordeel mee.”

Emerce eDay vindt dit jaar plaats op 8 oktober en is virtueel gratis te volgen. De presentaties en lezingen zijn daarnaast ook on demand terug te zien. Voor registratie kijk hier.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond