Nederlandse ICO voor munt klantloyaliteit

Het Nederlandse bedrijf Digital MKB is vandaag een Initial Coin Offering (ICO) voor de RetailCoin gestart. Met deze cryptomunt kunnen retailers volgens het bedrijf de klantloyaliteit verhogen.

Initiatiefnemer Digital MKB biedt retailers reeds een mobiele app op maat aan ten behoeve van loyaliteitsprogramma’s. De cryptomunt moet daarbij gaan helpen. Bij iedere aankoop die wordt gedaan bij een aangesloten retailer, keert de bijbehorende stichting, European Retail Foundation, de klant RetailCoins uit ter waarde van 2,5 procent van het aankoopbedrag.

Een bijzonder en onderscheidend aspect ten opzichte van vele andere ICO’s, zegt directeur Hugo Leijtens, is dat de RetailCoin een concreet en centraal onderdeel is van de totale loyaliteitsoplossing en daadwerkelijk gebruikt wordt door klanten en retailers.

De ICO is bedoeld om verdere investeringen op te halen voor uitbreiding van de bedrijfsactiviteiten. Tijdens een eerdere pre-ICO is al een grote investering opgehaald, bevestigt Leijtens aan Emerce. Een Russische investeringsclub heeft voor 20 miljoen euro geïnvesteerd, in ruil voor RetailCoins dus. De investeerder doet dat in drie tranches van 8, 7 en 5 miljoen euro. Aankomende week reist hij af naar China om te zien of hij daar andere investeerders en retailers kan interesseren voor het platform.

Opmerkelijk is dat het bedrijf een garantie voor investeerders toezegt. De RetailCoin wordt uitgegeven door de stichting die na twee jaar de aangekochte tokens van investeerders terug kan kopen tegen de aankoopprijs. Dat gebeurt dan in de vorm van een obligatie met een looptijd van zeven jaar en een rente van 4,85 procent per jaar.

“Daar wordt in de cryptocommunity wel van opgekeken”, zeg Leijtens. “Alsof we zelf geen vertrouwen zouden hebben in de munt. Ik vind echter dat je als bedrijf goed moet zijn voor je investeerders. Tussen hoe goed het met het bedrijf gaat en hoe de munt het op de beurs doet, bestaat eigenlijk geen correlatie. Daarom zorg ik voor deze ondergrens. De cryptowereld kijkt hier op een heel andere manier naar dan traditionele investeerders.”

De European Retail Foundation heeft een adviesraad met onder meer Frans van Haarlem, voormalig directeur van het Politiedienstencentrum van de Nationale Politie en Bas van Os van ACCEPT Institute. De ICO van RetailCoin wordt verder begeleid door Andrew Chapin, CEO van Benjacoin en de ICO Governance Foundation. Voor de ICO zou er afstemming hebben plaatsgevonden met Autoriteit Financiële Marken (AFM).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug