Deel dit artikel
-

Eerste investering voor nieuwe Nederlandse reclamemarktplaats

De start-up Media Futures Market heeft een eerste investering opgehaald bij Marco Aarnink en Tim Geenen. “Marktplaatsen moeten simpeler. Bij ons koop je direct bij de exploitant”, zegt initiatiefnemer Stijn Gimbrère.

Media Futures Market is een nieuw inkooploket voor adverteerders. Het initiatief van Stijn Gimbrère en Jaap van Strien is anders dan eerder, geflopte, projecten omdat het onafhankelijk is. Niemand krijgt voorrang en er zijn geen dubbele agenda’s van aandeelhouders.

“We hebben koppelingen met zeven exploitanten en online en offline media. Je ziet direct welke reclameruimte beschikbaar is en tegen welke bruto en netto prijs. Van daar koop je direct in. Het bonnetje dat je creëert, is gebaseerd op meerdere exploitanten. Je kunt je natuurlijk nog steeds laten adviseren door specialistische bureaus, maar we denken dat adverteerders steeds vaker hun budget zelf willen uitgeven.”

De start-up vangt van exploitanten vijf procent van de waarde van de deal.

In de huidige situatie blijft er tussen adverteerder en exploitant veel geld aan de strijkstok hangen bij tussenpartijen. Dat wordt met dit systeem weggesneden. “Mensen willen helemaal niet meer lang onderhandelen met tussenliggende bureaus. Onderhandelen voor de beste beste is tijdrovend. Achterhaald, als je het mij vraagt. Ze willen direct een prijs krijgen en aan de slag.

Media Futures Market verkeert nu in publieke bèta. De techniek wordt getest met een twintigtal klanten. De investering, waarvan geen financiële details zijn bekendgemaakt, wordt gebruikt om het product door te ontwikkelen. Halverwege september moet deze fase gereed zijn en kan het product officieel live. Uiteindelijk denkt Gimbrère tientallen exploitanten te kunnen aansluiten.

Naast Tim Geenen en Marco Aarnink nemen ook andere informal investors deel in deze financieringsronde. Hun namen worden niet bekendgemaakt. Wel wordt de raad van advies benoemd: Marc Duijndam, Patrick Alders, Klaartje Kuypers, Ana Henriques en Remco Bos.

Een beoogde doelgroep zijn de adverteerders die niet naar mediabureaus willen, omdat die te duur zijn. Daarnaast zijn er ook de adverteerders en performancebureaus die al jaren met Google en Facebook werken, maar daar onvoldoende aan branding kunnen werken. Zij kunnen bij de start-up vanuit één interface ruimte inkopen bij kranten tot abri’s tot bioscoop, maar ook radio en tv. Eigenlijk alles, behalve Facebook en Google.

“We zetten exploitanten weer op een voetstuk en maken hen weer direct benaderbaar. Zij zijn het die uiteindelijk voor de toegevoerde waarde zorgen.”

In de Nederlandse reclamemarkt gaat ongeveer twee miljard euro per jaar om, exclusief de budgetten voor Facebook en Google.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond