Deel dit artikel
-

Emerce Fashion: ‘Prijs was steeds de drijfveer’

Verschillende varianten kleding bestellen en het grootste deel na beoordeling terugsturen, het businessmodel van onder meer Zalando, kan eigenlijk niet meer vanuit oogpunt van duurzaamheid. Zeggen Koen Ellerbeck (Men of Orange) en Ron van de Wiel (Ideavelop) bij Emerce Fashion.

Uiteraard kun je geretourneerde kleding netjes opvouwen en opnieuw aanbieden, maar dat gebeurt niet altijd. Tijd voor verandering, vinden de twee specialisten. “Prijs was steeds de drijfveer, dat moet anders.”

Betalen om het terug te sturen en zo verpakken dat terugsturen lastig wordt, dat zijn wellicht maatregelen die online retail uiteindelijk zal moeten nemen. “Maar dat moet je wel met zijn allen gaan afdwingen via bijvoorbeeld regelgeving,” zegt Van de Wiel. “Zolang de concurrent het blijft doen, zal er weinig schot in zitten.”

De consument stelt gelukkig steeds hogere eisen aan verantwoord ondernemen. Ze willen winkelen bij merken waarvan de waarden en ethiek een afspiegeling zijn van henzelf.

Men of Orange adviseert merken over het duurzaam maken van kleding. Bijvoorbeeld van katoen dat BSCI gecertificeerd en of met trimmings – knopen, labels, tapes – gemaakt van gerecycled materiaal. Het bedrijf koppelt merken, maar ook beginnende ondernemers, aan de juiste productiepartner.

Van de Wiel is opgeleid tot mode-ontwerper. Binnen de Twentse groothandel Ideavelop heeft hij Blue Loop opgericht. Die maakt onder meer bedrijfskleding die voor een deel bestaat uit gerecyclede vezels.

Het beeld dat modemerken nog altijd op de goedkoopste plekken hun mode laten maken klopt volgens Ellerbeck niet meer. “Je kunt overal premiumproducten laten maken, zelfs in een land als Bangladesh, maar dat moet meer het beleid worden. Niet het uithollen van kwaliteit.”

Ellerbeck noemt als voorbeeld De Bijenkorf, dat in 2025 alleen nog duurzamere merken wil verkopen. In dit proces brengt de keten de toeleveringsketens in kaart en worden strenge eisen aan partners gesteld. Men of Orange heeft een Chinese klant geholpen met het opzetten van een duurzame productielijn in Turkije en een recyclingtraject in China zelf.

Een positieve ontwikkeling vinden beiden de verkoop van tweedehandskleding. “Het is de snelste slag om duurzamer te leven,” zegt Van de Wiel. “Net als kleding in de textielcontainer gooien. Een deel wordt in wasmachine en auto’s of als poetslap verwerkt.”

De presentatie Sustainability from niche to common? is na registratie gratis te bekijken.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond