Deel dit artikel
-

Emerce Fashion: Ready, set, Insta Stories!

Maak jij al stories? Deze mobiele, beeldvullende en visuele verhalen zijn de laatste tijd sterk in trek. Millennials verkiezen stories zelfs boven de traditionele, blijvende content van Instagram. Ook websites stappen over naar dit format en niet zomaar: Stories zijn ideaal voor behind the scenes shots en bovendien hét perfecte middel om jezelf of je merk op een menselijke manier te presenteren. Ready, set, Insta Stories! Kirsten Jassies vertelt er meer over op Emerce Fashion.

Vers van de pers: InstaPROOF, een boek en een online learning platform rondom Social Stories en Instagram. Vanwaar dit iniatief?

“Instagram draait om mooie foto’s en video’s. Online. Maar het is ook lekker om even offline te zijn en te lezen over hoe het nu allemaal werkt, zonder de afleiding van sociale media, mail of andere online dingen. En als er dan een boek over Instagram komt, dacht ik, dan moet deze ook mooi zijn, met inspirerend beeld, zoals ook op het kanaal te zien valt.

“Daarom heb ik met beeld gewerkt van heel veel verschillende inspirerende accounts, van reisbloggers, illustrators, bedrijven als Veloretti en Omoda en natuurlijk de fashionta’s zelf. Voor zowel creatieve mensen en zzp-ers als bedrijven. De volgende stap na het lezen van het boek is zelf aan de slag te gaan met je Instagram account. En daarom komt er ook een e-learning platform, zodat je de theorie ook in praktijk kunt brengen.”

Wat verklaart eigenlijk de belangstelling voor Stories?

“Instagram Stories zijn de nieuwe nieuwsfeed, dat wil zeggen: staande, beeldvullende en tijdelijke bewerkte foto’s en video’s. Met stickers, emoji’s en gifs en graffitti en knipperende tekst. Of als je wilt en dat beter bij je merk past: heel smaakvol en clean.

“Heel anders dus dan de saaie Facebookfeed met veel teveel knoppen en tekst die je afleiden van de boodschap. Instagram lanceerde toevallig IGTV deze week, oftewel Instagram televisie. De aanval op Youtube is daarmee ingezet, omdat creators (zoals ze ook op Youtube heten) hun eigen ‘kanaal’ kunnen starten op hun Instagramaccount en hier verticale longform (tussen de 15 seconden en 60 minuten) video op kunnen plaatsen. In tegenstelling tot in Stories is het gesprek over de video openbaar: je kunt op IGTV video’s ook zien hoeveel likes en redacties er zijn gekomen en reageren op reacties.”

Waarom zijn Stories (in welke vorm dan ook) beter dan, om maar eens wat te noemen, blogs en vlogs?

“Stories zijn beeldvullend en trekken de onverdeelde aandacht. Ze werken simpel, gewoon tikken wanneer je de volgende Story van die persoon wilt zien, of swipen (vegen) als je naar het volgende account wilt. Enorm snackable en van deze tijd. Snel de kijker pakken met je gezicht (vlogstyle) of met gekke gifjes of andere leuke grafische elementen.

“Om een blog te lezen heb je minstens een paar minuten nodig. In een wereld met zoveel content moet je snel beslissen of je iets wilt kijken of lezen, daar spelen stories op in. Vind je de Stories van iemand zo leuk, dan zul je wellicht ook zijn vlogs gaan kijken, of zijn blogs lezen. Maar de Stories zijn nodig om iemand in je verhaal te trekken. Noem het de covers van magazine, de promo’s van tv-propgramma’s. Na 24 uur verdwijnen ze weer, en dat is maar goed ook, want er is al teveel content om uit te kiezen.”

Noem een aantal do en dont’s
Te beginnen met de eerste categorie: maak regelmatig, liefst dagelijks, Stories. Maak ze persoonlijk, dus laat zo nu en dan een bekend gezicht zien. Maak ze niet te gelikt, het is geen advertentie. Probeer niet keihard te verkopen via Stories, vertel het verhaal achter de schermen, hier leert men jou echt kennen. Wees in het hier en nu.

Dont’s: doe het niet maar een keer per maand, dan zien ze je Storie überhaupt niet dankzij het algoritme. Besteed er niet teveel budget aan, Stories moeten down to earth en authentiek zijn en ze zijn natuurlijk na 24 uur weer verdwenen. Laat geen momenten zien van vorige week of vorige maand. Stories zijn NU, bijna realtime.”

Fashion is visueel, dus ideaal voor Stories. Zijn er nog andere sectoren die voor deze strategie zouden moeten gaan?

“Ook voor de interieur-, de food- en reisbranche is visuele content heel belangrijk. Maar denk eens aan al die saaie websites die er zijn met lappen tekst over studies, projecten en saaie onderwerpen. Ook die zijn gebaat bij video of stories! Visueel verwerken we een boodschap veel sneller, en nu alles video wordt, moet iedereen er mee aan de slag om gezien te blijven worden.”

Emerce Fashion wordt 26 juni gehouden in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Tickets hier.

Foto: Sigrid Bulens

Dit bericht is 14 keer gedeeld

1 Reactie

Pien

Lang leve de korte aandachtsspanne

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond