-

Wat we kunnen leren van social influencers

Wat hebben zij dat wij niet hebben? Geef toe: wie van ons heeft zich nooit die vraag gesteld bij een bezoek aan de populairste kanalen van social influencers op YouTube of Instagram? Als we de succesvolste social influencers bekijken, valt op dat ze een aantal fascinerende kenmerken gemeen hebben. We hebben het dan niet over de enorme aantallen volgers en de hoge interactiepercentages. Om dit soort succes te bereiken, heb je naast doorzettingsvermogen en talent nog veel meer nodig.

In Nederland zijn meer dan 20 van de 100 grootste YouTube-kanalen van influencers gamingkanalen, en elk van deze kanalen heeft meer dan een miljoen abonnees. Hoe is dat mogelijk? Ze zien er allemaal hetzelfde uit? Toch is het antwoord op die vraag: ze zijn anders dan de anderen. Op het eerste gezicht kunnen veel van de meest succesvolle kanalen in hetzelfde genre op elkaar lijken. Maar bij nader onderzoek zie je al snel belangrijke verschillen: de manier waarop ze communiceren met hun publiek, hun visuele taalgebruik, de manier waarop ze hun content produceren en natuurlijk hun eigen persoonlijkheid. En dat is iets waarvan bedrijven zeker kunnen leren als ze het sociale web voor hun merkcommunicatie willen gebruiken – probeer niet beter te zijn dan anderen, wees anders!

Schep meerwaarde: verhoog je interactie en je bereik

Fashion-, beauty- en lifestyle-influencers brengen je op de hoogte van de laatste trends, vloggers delen hun dagelijkse activiteiten en gamers entertainen, reviewen en geven tips en tricks. Wat elk van deze segmenten onderscheidt is de relevantie voor hun doelgroepen. Om het simpel te zeggen: ze scheppen meerwaarde, en dat is wat hun interactiepercentage en uiteindelijk ook hun bereik omhoog stuwt. Maar wat betekent dat nu voor onze reclamemerken? Denk minder aan jezelf en meer aan wat jouw doelgroep allemaal interesseert: “Om vertrouwen op te bouwen moeten merken meerwaarde scheppen via relevante content in plaats van simpele advertenties. Als ze het slim aanpakken, kunnen ook merken succesvolle influencers worden,” aldus de heren van het YouTube kanaal Seekrz, die binnen een korte tijd exponentieel gegroeid zijn en nu bijna 100.000 volgers hebben.

Kies voor meerdere platformen

De meeste social influencers begonnen hun carrière op een specifiek platform. Sommigen worden groot op YouTube, anderen op Instagram, Facebook, Snapchat of musical.ly. Maar er zijn er maar weinigen die het bij dat ene platform hebben gelaten. Zo hebben ze langzaam hun eigen social media-wereld gecreëerd, waarin een video release niet alleen een video release is maar de trigger voor een heel vuurwerk van social media-content. Ze lanceren bijvoorbeeld een vlog (videoblog) op YouTube, een promotietweet op Twitter en teasers uit de video op Instagram Stories. In plaats van de video dus simpelweg op alle platformen te plaatsen, weten zij precies hoe ze de content op elk individueel platform moeten afstemmen. Door via meerdere platformen de nieuwsgierigheid van hun doelgroepen op te wekken, maken ze hun content beschikbaar voor een groter publiek. Want zeg nu zelf, waarom zouden mensen influencers, laat staan merken, gaan volgen op meerdere platformen als zij toch maar overal dezelfde content publiceren? Die ‘versnipperende’ aanpak heeft zijn beste tijd gehad. Niet dat het ooit echt succesvol is geweest…

Social media is een contactsport: laat je gezicht zien!

Social media is een contactsport. En contactsporten draaien om samenspel en interactie tussen beide partijen. In termen van communicatie betekent dit vooral: dialogeren. Social influencers zijn ontegenzeggelijk de beste contactsporters van het sociale web. Zij zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bezig met contacten leggen, interacteren en het voeren van uitermate persoonlijke dialogen. Daarom zijn ze ook zo benaderbaar voor hun communities. Die persoonlijke nabijheid versterkt de identificatie van de community met de influencer. En dat is nou net wat veel merken die online proberen te communiceren niet goed begrijpen. Merken die willen dat hun doelgroepen zich met hen identificeren, moeten veel persoonlijker worden. Je gezicht laten zien en dialogeren, daar draait het allemaal om.

Blijf nieuwsgierig en probeer nieuwe dingen uit

Social influencers zijn ‘early adopters’. Zij proberen steeds opnieuw op vooruitstrevende manieren te communiceren, experimenteren graag en hebben oog voor nieuwe trends. Wat de nieuwe instrumenten, platformen of technologieën ook zijn, social influencers zullen ze altijd als eerste uitproberen. Ze treuzelen niet. Waar anderen ‘de kat uit de boom kijken’, storten zij zich overal met passie in.  Een goed voorbeeld daarvan is Snapchat. Toen veel bedrijven er nog voor terugdeinsden om dat nieuwe platform zelfs maar te testen, waren Instagrammers en YouTubers al druk aan het snappen. En daarom zijn zij nog altijd een van de grootste successen op Snapchat. Maar dat betekent niet dat zij al hun experimenten niet heel goed evalueren: “Ik richt mij specifiek op de platformen die voor mij werken. Zo vind ik Instagram Stories zelf  leuk om te gebruiken en mijn kijkers reageren hier ook goed op. Het is een goede manier om in contact te komen met mijn publiek. Daarnaast zit ik ook op Musical.ly, maar daar post ik lang niet elke dag content op. musical.ly is internationaal en minder interactief. Het belangrijkste is dat je je focust op platformen die voor jou en je doelgroep werken. Voor de een is dat Snapchat, voor de ander Twitter’’, legt Emma Keuven uit, YouTuber en een voorbeeld van de nieuwste generatie. Een merk dat voorop wil lopen met nieuwe trends, heeft het potentieel om zo’n influencer van het eerste uur te worden – al wat hiervoor nodig is, is een sprankje moed om nieuwe dingen eerst uit te proberen alvorens ze af te wijzen.  

Breng geregeld iets nieuws

De Champions League van internationale influencers op Instagram, Snapchat, Facebook en YouTube hebben één ding gemeen – continuïteit. Zij publiceren geregeld nieuwe content en de meesten hebben zelfs vaste dagen waarop zij dingen op YouTube plaatsen, zodat hun fans weten wanneer ze nieuwe video’s kunnen verwachten. Om in oude mediatermen te spreken, het is net zoiets als je favoriete serie op tv, die elke week op hetzelfde tijdstip te zien is. Wat is daar zo fijn aan? Dat fans precies weten wat ze van hun abonnement kunnen verwachten. Doorlopende content is net zoiets als een quasi lineair entertainmentkanaal. Voor de doelgroep is dat reden genoeg om zich op een YouTube-kanaal te abonneren. Wie wil er immers zijn ‘favoriete serie’ missen?

Social influencers zijn geen valuta, handelswaar, kanaal of reclamezuil: influencers zijn mensen. Zij hebben stuk voor stuk passies en speciale talenten die ons bij nadere bestudering waardevolle dingen kunnen leren voor onze eigen merkcommunicatie op het sociale web. We moeten er slechts voor open staan. En natuurlijk zijn er ook onder adverteerders en influencers zwarte schapen. Maar zelfs van hen kunnen we leren – al was het maar hoe we het niet moeten doen. Er is geen universeel recept voor succes dat voor alle merken werkt, maar meer dan genoeg inspiratie en prikkels om onze opvattingen over social influencers bij te stellen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond