-

Dit zijn de 15 social media marketingtrends voor 2018

Dit artikel is morgen voor eeuwig verdwenen. Het plaatje hieronder kun je nog maar een uurtje zien. En ik ben NU live op Facebook om al je vragen over sociale media trends in 2018 persoonlijk te beantwoorden.

Bron: Instagram Stories

Had je net een klein beetje het gevoel van: ‘Dit mag ik niet missen?’ Maak je dan geen zorgen, want deze hele blog blijft gewoon online en in de comments kun je mij altijd vragen stellen, maar ik gebruikte het als voorbeeld om te illustreren waarom ephemeral (= tijdelijk beschikbare) content op sociale media zo goed werkt. Na Snapchat zetten nu ook Facebook, WhatsApp en vooral Instagram het steeds slimmer in.

Bron: Statista – De stormachtige groei van Instagram Stories

Zo groeit ephemeral content komend jaar naar verwachting nog wel even door. Daarover zometeen meer, want het is een belangrijke maar zeker niet de enige social ontwikkeling die we voor 2018 signaleren.

Je gaat in dit artikel bijvoorbeeld ook lezen over langere Facebookvideo’s, strengere privacywetgeving, augmented reality op sociale media, micro-influencers, LinkedIn inbound marketing, slimmere chatbots, user generated content en de afgenomen relevantie van bedrijfsaccounts.

Samen met experts Patrick Petersen (Atmost.nl), Melchior van Velzen (Hogeschool Arnhem/Nijmegen), Maarten van Ham (VB Groep), Danny Oosterveer (Burgers’ Zoo), Edwin Vlems (MCB), Tim van IJsendoorn (Fingerspitz Online Marketing), Wilco Verdoold (Loyals) en Bas van Eeuwen (Spotler) bespreek ik de belangrijkste sociale media trends voor 2018.

#1 Socialmedia-gebruik in Nederland nadert verzadigingspunt

Te beginnen met de cijfers. Iedereen zit tegenwoordig toch wel op sociale media? Bijna goed, een paar ouderen houden moedig stand.

Bas van Eeuwen: “96% van de Nederlanders ‘doet’ aan social”.

“Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2017 blijkt dat niet alleen e-mail populair is, maar dat ook slechts 4 procent van de Nederlanders niets doet met sociale media. Dat is vooral te verklaren door een groep 65-plussers die het nog links laat liggen. Van deze leeftijdsgroep geeft 13 procent aan nog geen gebruik te maken van sociale media.”

“In het onderzoek komt ook naar voren dat persoonlijke communicatie en entertainment voor consumenten de voornaamste doelen zijn om sociale media te gebruiken. Entertainment groeit daarmee van 61% in 2016 naar 67% in 2017. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan grappige filmpjes van Dumpert, LADBible of VKmag.”

Vorig jaar schreven we al over de populariteit van (live)video op sociale media. Deze trend zet volgens expert Bas van Eeuwen door:

“Over twee jaar bestaat 80 procent van onze internetconsumptie uit videocontent, zo voorspelt Cisco in haar Visual Networking Index. Je kunt meer video verwachten dan alleen in de tijdlijn. Denk bijvoorbeeld ook aan video in Instagram Stories. Dit Snapchat-alternatief werd ruim een jaar geleden geïntroduceerd en blijkt nu al zeer succesvol.”

#2 Video op Facebook

Een van de eerste Facebook-vloggers, die overigens nog wel wat kritiekpuntjes op het videoplatform heeft (lees daarvoor zijn hele post).

Danny Oosterveer: “Vorig jaar kondigde Facebook aan dat er per dag 100 miljoen uur aan video wordt bekeken op het platform. Dan hebben we het alleen nog maar over native video, en niet over YouTube. Facebook stimuleert video’s op het eigen platform enorm. Met succes, ze kunnen rekenen op veel meer interactie dan afbeeldingen en tekst. Daarmee zijn er steeds meer Facebookpagina’s die vol inzetten op video’s.”

Bron: Quintly – Native Facebookvideo’s worden veel vaker gedeeld

“Facebook is ook flink aan het innoveren op het gebied van video. Zo worden video’s die langer zijn, en effectief langer worden bekeken, beloond met een betere positie in het nieuwsoverzicht.”

“Andere vernieuwingen zijn picture-in-picture video, een hervatten-functie, video’s die automatisch met geluid afspelen, mid-rolls, en kwam er een app voor Apple TV.”

Op Facebook Watch kijk je onder andere National Geographic & NBA.

“Ook gaat Facebook zelf meer investeren in content. Onder de ‘watch’-tab schaart het originele content. Daarmee bindt het de strijd aan met o.a. YouTube en Netflix.”

Leestip: Worden merken gedwongen om video te gaan maken?

#3 Livestreaming

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Do’s en don’ts wanneer je gaat streamen via Facebook Live

Terwijl video in zijn geheel populairder wordt op sociale media, lijkt livestreaming momenteel de heilige graal.

Danny Oosterveer: “Wil je actueel zijn met je video? Ga live! Diverse socialemedia-platforms bieden je een podium, zoals Twitter, Facebook, YouTube en Instagram. En let op: dit geldt juist voor bedrijven.”

Zie ook deze cijfers van Livestream:

  • Live video is aantrekkelijk voor volgers van een merk: 80 procent kijkt liever een video dan dat ze een blog lezen.
  • Behind the scenes toegang is voor 87 procent van het videopubliek een reden om te kijken.
  • Maar liefst 45 procent van de kijkers zou betalen voor live, exclusieve on-demand video van een favoriete spreker.

Dit is hoe Mediaweb-bezoekers in ‘16-’17 dachten over livestreaming

Nu leent natuurlijk niet elke gelegenheid zich even goed voor een livestream. Je kunt live een boterham met kaas achter je bureau oppeuzelen, maar daar trek je vermoedelijk weinig kijkers mee.

Met #Herfstlive kreeg Natuurmonumenten in één dag 1200 volgers erbij  

Dit zijn wél zinvolle manieren om livestreaming in te zetten:

  1. verslag van evenementen
  2. vraag- en antwoordsessies
  3. rondleidingen (evt. behind the scenes)
  4. productlanceringen
  5. productdemonstraties
  6. aanbiedingen
  7. belangrijke aankondigingen
#4 Micro-influencers

Influencer (600k volgers) vliegt even naar Abu Dhabi op kosten van een duur horlogemerk. Voor een gemiddeld bedrijf al snel buiten budget.

Bas van Eeuwen: “Influencer marketing is niet nieuw. Maar de groei is inmiddels zo explosief dat er niet meer te spreken is van een select gezelschap. Marktplaatsen voor influencers zijn geaccepteerd in het marketinglandschap.”

“Het fijne aan influencer marketing, naast geloofwaardigheid en bereik, is dat je geen enorm budget hoeft te hebben. Zogenoemde micro-influencers hebben vaak ongeveer 1000 – 5000 volgers en zijn in veel gevallen gewoon betaalbaar. Een mooie bijkomstigheid: onderzoek van influence.co laat zien dat influencers met minder dan 2000 volgers relatief veel meer interactie veroorzaken dan collega’s met meer dan een miljoen volgers.”

“Ben je benieuwd of influencer marketing in jouw sector past? Dan raad ik je aan om dit artikel van Michelle Weynschenk te lezen met een aantal relevante praktijkvoorbeelden.”

#5 Meer regulering content

Nu.nl doet factchecks voor Facebook, maar dat lijkt nog niet heel effectief

Danny Oosterveer: “Twitter, Facebook, YouTube en andere socialmedia-platforms worden door maatschappelijke ontwikkelingen steeds meer geforceerd invloed uit te oefenen op welke content wordt getoond. De mogelijke bemoeienissen van Rusland tijdens de Amerikaanse verkiezingen, Facebookmoorden, online pesten en sextingfoto’s die publiekelijk worden gedeeld… allemaal vragen ze erom dat er wordt ‘gekuist’. En omdat Facebook een techbedrijf is en veel content heeft, wordt dat geautomatiseerd.”

“Dat heeft voordelen, maar ook nadelen. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat campagnes voor borstkanker, evenals de beroemde foto van de Vietnamoorlog automatisch worden geblokkeerd. Dit soort regels zijn met name vervelend voor modellen of modemerken die nogal eens een beetje bloot laten zien.”

Instagram blokkeert vrouwentepels. Daar vond dit account een trucje op.

“Socialmedia-platforms zijn bovendien allen Amerikaans, die een stuk preutser zijn dan wij Nederlanders. Zo was er dit jaar veel commentaar op Instagram dat automatisch foto’s met blote borsten verwijderde. Bijzonder was dat mannelijke tepels wel werden toegestaan, wat samen zorgde voor de #FreeTheNipple-beweging.”

“Ook YouTube trok de regels dit jaar flink aan. Gevoelige onderwerpen en video’s waarin wordt gescholden, werden automatisch uitgesloten voor adverteren. Dit zorgde ervoor dat een aantal YouTubers de inkomsten flink zag teruglopen. Gezien de vraag om meer controle over de content, zal dit naar verwachting alleen maar erger worden…”

#7 Nieuwe privacywet

Ook vanuit Europa komt meer regulering, maar in plaats van om tepels gaat het om privacywetgeving.

Bron: The Blue Diamond Gallery

De Europese GDRP – en de daarop gebaseerde Nederlandse AGV – treden vanaf mei 2018 definitief in werking. Door de strengere voorwaarden aan gegevensverwerking, wordt onder andere (re)targeting op Facebook lastiger. Ook kun je niet zomaar een e-mailadres van een volger op sociale media gebruiken in een database of mailinglijst.

Leestip: De AVG – wat verandert er écht voor mijn organisatie?

#8 Inbound marketing via LinkedIn

Edwin Vlems: “2018 wordt het jaar van LinkedIn. Microsoft is zelfs bezig om het in haar Office-producten te integreren. Dan is het niet langer een banenmarkt, maar een integraal onderdeel van ons werk geworden.”

“De nieuwe privacywet in Europa zal ook een enorme groei in het gebruik van LinkedIn geven.”

“Op dit moment hebben de meeste verkopers wel een profiel op LinkedIn, maar kijken ze vooral wat anderen doen. Omdat ‘koude acquisitie’ vanaf 25 mei vrijwel onmogelijk wordt, is het ‘inbound’ aantrekken van de markt door kennisdeling de beste optie.”

“De makkelijkste manier om dat te doen is ‘content curation’: artikelen van anderen op LinkedIn delen. Maar zelf artikelen schrijven op LinkedIn is natuurlijk de ultieme vorm van kennisdeling. De verkoper die antwoorden op klantvragen in een blog uitwerkt, trekt daarmee de markt via Google naar zich toe. In mijn workshops bloggen zie ik daarom steeds vaker ‘bloggende verkopers’, mijn vierde boek gaat er zelfs over.”

Ook Maarten van Ham ziet de trend van de kennisdeling:

“Social wordt nog meer toegespitst op de doelgroep met meer interactie. Het beantwoorden van vragen waar klanten mee worstelen blijft een unieke kans om te onderscheiden. Ja, concurrenten kunnen meelezen, maar de klanten van concurrenten ook.”

#9 Rise of the Chatbots


Conversational interfaces spelen online een steeds belangrijkere rol. In het artikel over SEO Trends in 2018 schreven we al over de opkomst van spraakgestuurd zoeken en slimme speakers. Bij sociale media – en dan voornamelijk Facebook – zie je de opkomst van slimme chatbots.

Sinds de introductie voor Facebook Messenger in 2016 zijn er al meer dan 100.000 (!) chatbots gemaakt.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Hoe je binnen 10 minuten je eerste chatbot live hebt

Een chatbot maken is niet heel moeilijk. Als restaurant kun je je menu, routebeschrijving en reserveringen bijvoorbeeld eenvoudig integreren.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

De Messenger chatbot van Allerhande helpt je het juiste recept te vinden

Lastiger wordt het wel wanneer je een chatbot echt gesprekken wilt laten voeren. Bijvoorbeeld als verlengstuk van je klantenservice of sales. Dit vereist een zelflerende chatbot die steeds beter snapt wat klanten bedoelen. Grotere bedrijven zullen hier in 2018 steeds beter in worden.

Leestip: Zo ga je aan de slag met chatbots

Voor CopyRobin maakte ik zelf een chatbot. Het beantwoorden van open vragen vindt hij nog erg lastig. Daarom heb ik hem in ieder geval geleerd om met veel voorkomende verwensingen om te gaan…  (probeer het maar)

#10 Maak social weer persoonlijk

Tegelijkertijd moet sociale media in 2018 juist weer persoonlijker worden. Mensen willen weten met wie – welk mens – ze communiceren.

Edwin Vlems: “Bedrijven beseffen dat sociale media vooral mensen-media zijn, en dat ze er zelf niets te zoeken hebben. Het gebruik ervan zal decentraliseren, de afdeling marketing zal collega’s stimuleren gebruik te maken van sociale media om te delen.”

Bron: De Beste Social Media – 12 keer de mooiste webcaregesprekken

Patrick Petersen: “Sociale media zijn zichzelf opnieuw aan het uitvinden. Meer beleving, meer live content en meer focus op een harde engaging kern die “echt wat te melden” heeft en begrijpt waar sociale media echt om draaien. Als organisatie en als persoon moet je echt weten te boeien en binden; dat doe je niet automated, dat doe je niet met trage reacties en flauwe interactie en dat doe je vooral niet door timelines vol te stoppen met suffe reclame of negatieve opmerkingen. Sociale media worden weer echt “social” en zijn daarom niet voor iedereen een succesmiddel in de marketingmix.”

#11 Jezelf projecteren met augmented reality

Je persoonlijke bitmoji kun je in allerlei vormen laten terugkomen

Het zit voorloper Snapchat niet echt mee. De Spectacles camerabrillen lijken een flop te zijn geworden, en de wél succesvolle features van het platform worden slim door Instagram en Facebook gekopieerd.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Snapchat laat je een bitmoji (avatar die op je lijkt) projecteren in AR

Dat zou ook zomaar eens kunnen gebeuren met de nieuwste augmented reality-functie van SnapChat. Met de World Lenses-update kun je jouw alter ego allerlei toeren laten uitvoeren in de echte wereld.

Daarmee loopt het bedrijf voor op Facebook, maar de vraag is voorlopig nog hoe de (onder jongeren populaire) app er geld mee gaat verdienen.

Leestip: Facebook seriously needs it own Bitmoji

#12 User Generated Content

RedBull (8m+ volgers) verspreidt dit soort content maar al te graag

Tim van IJsendoorn: “Ik voorzie dat merken steeds vaker gebruik zullen maken van User Generated Content (UGC).”

“Redbull ‘Regrammed’ bijvoorbeeld al ongeveer tweederde van hun Instagram Posts. Een effectieve inzet van UGC kan volgens hetzelfde onderzoek zorgen voor een tot 6.9x zo hoge engagement.”

#13 Ephemeral marketing

Natuurlijk (ik was het niet vergeten) hebben we het nog even over de ephemeral content waar je in de introductie van dit artikel al over las.

Melchior van Velzen: “Persoonlijk denk ik dat de echte langere content is weggelegd voor de commerciële partijen. Ter lering en vermaak. De individuele gebruiker gaat mee in nog kortere berichten, nog meer korte video’s, nog snapchatteriger. Al dan niet bij elkaar gezet in een story van 24 uur. En tja, ook zo’n verhaal verdwijnt uiteindelijk weer….”

Hier zie je de hele infographic

Wilco Verdoold: “Ephemeral content lijkt minder gepolijst en authentieker, maar zorgt er ook voor dat je moet opletten om het niet te missen. The fear of missing out. Dat verschijnsel geeft weer (extra) ruimte voor de advertentie-inkomsten, immers: hoe vaker en meer er wordt gekeken hoe meer ruimte voor advertenties.”


Ook supermarktgigant Whole Foods (onlangs voor 14 miljard dollar overgenomen door Amazon) doet aan ephemeral marketing. De eettips zien eruit alsof ze ook van je beste vriendin kunnen komen.

Leestip: Zo zet je je merk op de kaart met Instagram Stories

#14 Meten wat werkt

Betekenen de opkomst van Augmented Reality of Instagram Stories dat je dan maar gelijk je hele social marketingplan moet omgooien?

Wilco Verdoold: “Veel te vaak kiezen marketeers de kanalen die ze zelf leuk vinden, tot op het niveau: “Nee je moet vooral Insta stories doen, ik scroll nooit door naar beneden, maar kijk wel altijd al de nieuwe stories.” Een typisch geval van n=1. Gaat dat in 2018 veranderen? Vast niet voor iedereen, maar de professionalisering in het online marketing vlak zet wel door.”

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Hoe je de juiste doelgroep voor je Facebookadvertenties vindt

“Juist met socialemedia-platformen als Facebook en Linkedin kun je tegenwoordig heel veel meten. Dat goed inzetten vraagt zowel creatieve als technische vaardigheden en vooral de combinatie van beide. Zo kun je met de juiste instellingen zorgen dat remarketing echt onderdeel wordt van de customer journey. Je moet niet alleen de juiste boodschappen bedenken, maar het geheel ook nog zo inrichten dat ze ook op het juiste moment aan de juiste personen worden getoond.”

Facebook analytics dashboard

“Over meten gesproken: Facebook timmert zelfs aan de weg met haar eigen analytics-toepassingen. In 2018 zeker geen vervanger voor Google Analytics, maar wel een manier om andere inzichten te krijgen.”

#15 Adverteren wordt een must

Wilco Verdoold: “Alles bij elkaar opgeteld (privacywetgeving, toegenomen privacybewustzijn, tijdelijke content, afgesloten groepen, steeds meer content, algoritmes die bedrijfscontent nauwelijks tonen) zie je dat je steeds vaker advertising in moet zetten om gezien te worden.”

Deze inhaker werd als Facebookadvertentie maar al te graag gedeeld.

“Maar er is ook een positieve kant: met social advertising adverteer je steeds specifieker (hypertargeting). Facebook introduceert bijna elke maand weer nieuwe advertentievormen en targeting opties. Ook Linkedin timmert aan de weg met bijvoorbeeld lead ads, account based advertising, remarketing, een eigen audience network, enzovoorts.”

Tip: Lees Wilco Verdoold’s boek zakelijke doelen bereiken met sociale media (inmiddels 5de druk).

Conclusie

Zo zijn de socialemedia-ontwikkelingen voor 2018 geen schokkende trendbreuk met het jaar daarvoor. Door de nieuwe privacywetgeving wordt het wel wat lastiger om klanten over meerdere platformen te volgen.

Grotere organisaties kunnen eenvoudiger mee met de focus van (voornamelijk) Facebook op video. Videocontent is immers duurder om te produceren dan tekst of afbeeldingen.

Tegelijkertijd kan iedereen ephemeral content maken op Snapchat en Instagram Stories. Ook de opkomst van micro-influencers zorgt voor een betaalbaar alternatief om je doelgroep via sociale media te bereiken.

In de B2B-markt blijft kennis delen via uitgebreide artikelen op met name LinkedIn een goed idee. Wie nog niet geëxperimenteerd heeft met chatbots zou daar dit jaar wellicht mee moeten beginnen.

Het organische bereik van bedrijven neemt intussen snel af. Adverteren is daardoor voor de meeste partijen een must geworden.

Hoe zie jij de ontwikkelingen voor 2018? Deel je gedachten met ons in de reacties hieronder.

Deel dit bericht

1 Reactie

Charlotte - Charlotte's Law

Over #7:
Het is GDPR (General Data Protection Regulation). Die heet in het Nederlands gewoon de AVG (Algemene Verordening Gegegevensbescherming). Er is juist nog geen Nederlandse regelgeving die gebaseerd is op de AVG. We hadden de Wbp (Wet bescherming persoonsgegevens), maar die gaat overruled worden door de AVG.

Deze regelgeving verandert overigens vrij weinig op het gebied van gebruik van persoonsgegevens hoor. Het toestemmingsvereiste wordt alleen wel zwaarder en ook zakelijke persoonsgegevens (zakelijke e-mailadressen en telefoonnummers bijvoorbeeld) gaan hier ook onder vallen.

Retargeting en e-mailadressen zonder toestemming in lijsten opnemen mag ook nu onder de Wbp al niet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond