Deel dit artikel
-

‘Europa moet Google opbreken’

Het is goed als de Europese Commissie in de antimededingingszaak Google uiteindelijk in stukjes hakt. Dat vindt auteur en eigenzinnig denker Andrew Keen.

Hij doet zijn uitspraak in een interview met Het Financieele Dagblad van afgelopen weekend.

Keen vindt niet dat eurocommissaris Margrethe Vestager zich daarbij moet laten leiden door concurrentiemotieven binnen Europa. Het is niet goed om Google op te hakken om diens innovatie te vertragen en ruimte te geven aan een Europese concurrent. Wel belangrijk: het creëren van een gelijk speelveld. Google is met zijn marktaandeel van 90 procent in Europa zo groot dat er niet tegen te concurreren is.

Eurocommissaris Vestager klaagde Google in april 2015 officieel aan voor machtsmisbruik. De aanklacht richt zich specifiek op de productenzoeker Google Shopping. Dat zou voorrang krijgen in de algemene zoekresultaten ten opzichte van vergelijkbare diensten.

In een ietwat vergelijkbare zaak oordeelde de Europese Commissie jaren geleden dat Microsoft zijn browser Internet Explorer en Mediaspeler voorrang op de concurrentie gaf. De distributie van die programma’s moest worden losgekoppeld van de verspreiding van Windows. Europa’s aanpak van Microsoft heeft de opkomst van Google en Facebook mogelijk gemaakt, meent Keen. Overheidsregulering bleek geen doodsteek maar initiator van innovatie.

De Britse auteur wijst er bovendien op vrijwel alle dominante internetbedrijven in Europa van Amerikaanse komaf zijn. Google profileert zich daarnaast als goedwillend nutsbedrijf, maar houdt met zijn sterke marktpositie de opkomst van nieuwe initiatieven tegen.

De discussie over Googles marktpositie zal alleen maar intensiveren met de huidige vernieuwingen in hoe de zoekresultaten worden gepresenteerd. Vrijdag werd bekend dat het bedrijf alle reclame rechts van de resultatenpagina’s verwijdert. Op die vrijgevallen posities zullen enkel nog product listing ads uit Google Shopping verschijnen, productreclame van webwinkels, en informatieblokken in de vorm van de zogeheten Knowledge Panels.

Dat bevestigde Google ook aan StormMC. De consultants concluderen: “Voor e-commerce zal het dus ook steeds belangrijker worden om weergegeven te worden in de zoekmachine. Met als gevolg hogere CPC’s om de veiling nog te kunnen winnen én intensiever onderhoud van de feed om nog goed te kunnen scoren.” Webwinkels zullen nog meer in Google moeten investeren en hun productfeeds richting de index moeten verbeteren. Google is de enige die dit soort investeringen vraagt, daarmee een soort lock-in creërend.

Aanstaande donderdag bezoekt Googlebaas Sundar Pichai de Deense eurocommissaris Margrethe Vestager en digicommissaris Günther Oettinger. Pichai wilde ook de voorzitter van de Commissie spreken, maar die schoof zijn rechterhand Martin Selmayr naar voren.

Foto: Nextconference (cc)

Dit bericht is 42 keer gedeeld

3 Reacties

bert

Grappig, want Google maakt zichzelf minder en minder relevant. Het heeft geen toegang tot een steeds groter deel van internet: Facebook, ze helpen hun eigen apps om zeep zoals Google Maps met slechte oude KVK registers en slechte UI ontwikkelingen, ze blijven stug doorhobbyen zonder klantcontactcentrum…. En hun basis, search wordt ook steeds slechter. Ik heb weinig meer van ze te zoeken. Enige irritante aan Google is nog hun dominante browserpositie, want darmee bepalen ze veel over hoe webcontent er uit ziet. Maar verder lekker in hun eigen arrogantiesop laten gaarkoken.

Pieter

Bert, je vergeet nog Youtube; Gmail; Android; Nest…

Ronald

@Bert Grappig dat je dat zegt, want ondertussen is Google nog altijd de meest gebruikte zoekmachine. Ken jij een zoekmachine die betere resultaten geeft voor je zoekopdrachten dan Google? Ik niet.

Daarnaast ben je niet verplicht om Google te gebruiken; er zijn genoeg gratis en betaalde alternatieven voor hun diensten. De diensten van Google zijn echter zo goed – zeker binnen het aanbod van gratis diensten, dat de meerderheid het gebruikt. En tja, niets is gratis, dus je betaalt de diensten met een kijkje in je zoek- en surfgedrag en door te kijken naar advertenties.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond