Deel dit artikel
-

FLOOW2: delen in het groot

Het Nederlandse FLOOW2 van Kim Tjoa richt zich op bedrijven en instellingen met overcapaciteit, zowel materieel als qua personeel. Volgende maand praat Tjoa over deze eerste wereldwijde online B2B deelmarktplaats op Emerce B2B Online in Maarssen.

‘We hebben een gat in de markt gevonden’, vertelde oud-jurist Tjoa in 2013 nog aan Fast Moving Targets. ‘Je hebt natuurlijk de professionele verhuurbedrijven waar je een graafmachine kunt huren, maar nu kan iemand tegen zijn buurman of collegabedrijf zeggen: heb jij toevallig en graafmachine staan die ik een week van jou kan lenen? Dat kan natuurlijk tegen een lager tarief dan bij andere verhuurbedrijven.’

Hetzelfde principe dus als dat van deelplatform Peerby, maar dan voor de zakelijke markt. FLOOW2 startte in juni 2012. Aanvankelijk richtte men zich op de bouw, maar omdat het aanbod de vraag oversteeg, is besloten het werkterrein te verbreden. Van transport naar de zorg bijvoorbeeld.

Geld wordt verdiend door vanaf een bepaalde waarde geld te vragen voor een advertenties, waarbij die voor een beamer uiteraard goedkoper zijn dan voor een graafmachine. Extra inkomsten worden ontleend aan de verkoop van verzekeringen of model huurovereenkomsten. Bedrijven kunnen hun informatie ook alleen in hun eigen gemeenschap of groep delen.

Het is volgens de initiatiefnemers ‘van de gekke’ dat er steeds maar nieuwe bulldozers worden gemaakt en verkocht, terwijl die apparaten vaak een belangrijk deel van de tijd niks staan te doen. ‘Je moet eerst eens gaat zorgen dat die machines hun gebruiksuren gaan maken en als ze die niet maken omdat hier sprake is van verzadiging, dat ze dan naar plekken in de wereld moeten waar wel behoefte bestaat.’

Instappen in een deeleconomie vraagt een andere manier van denken en doen, vertelde Tjoa aan Vlaanderen is Duurzaam. ‘Het vraagt om een radicale innovatie in bedrijfsstructuren. Als bedrijven de voordelen niet kennen, missen ze het ook niet. Particulieren omarmen het idee, maar bedrijven moeten er nog aan wennen. De omslag vraagt een langere doorlooptijd omdat het moet worden geïntegreerd in de dagelijkse bedrijfsvoering. Het is eigenlijk een soort van evangelisatie.’

Emerce B2B Online vindt plaats op 18 juni in Maarssen. Andere sprekers zijn Paul Everett van The Marketing Practice en e-commerce manager Stefan de Croon van Wasco. Tickets zijn hier verkrijgbaar. 

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond