Deel dit artikel
-

Generatieve AI: het wilde westen voor het auteursrecht, maar verandering lijkt op komst

Paul McCartney die een Billy Joel klassieker zingt, The Beatles met een authentiek klinkend nieuw nummer en Emma Watson die delen van Mein Kampf leest. Het blijkt allemaal te kunnen met generatieve AI. Ook kunst en fotografie lijken vogelvrij verklaard, dankzij collages geïnspireerd door oorspronkelijke werken. De eerste rechtszaken liggen onder de hamer. Moet generatieve AI gereguleerd worden? En zo ja, hoe?

1981. De personal computer kwam net kijken, maar de Haagse Kunstkring organiseerde al een tentoonstelling genaamd Kunst en Computer. In principe zouden (beeldende) kunst en de computer onverzoenlijk tegenover elkaar moeten staan, zo luidde het commentaar bij het werk van de belangrijkste representant van de computerkunst destijds, Peter Struycken. De hoge graad van efficiëntie van de computer viel immers niet te rijmen met de creativiteit van de kunstenaar bij wie de directe toepasbaarheid van zijn werk waarschijnlijk op de laatste plaats komt.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!