Deel dit artikel
-

Google wijzigt voorwaarden Google CSS partners

Google maakt bekend dat de vereisten voor CSS partners aangescherpt worden. Het bedrijf wil met deze maatregel (die eind januari 2019 in zal gaan) de kwaliteit en de gebruikerservaring van zijn prijsvergelijker verbeteren.

Google heeft eerder dit jaar haar zogeheten CSS (Comparison Shopping Service) programma uitgebreid. Dit was nodig om aan de eisen van de Europese Unie te voldoen.

CSS-partners en hun klanten hebben sindsdien een voordeel bij het inkopen van Google Shopping-advertenties. Google geeft deze vergelijkingswebsites zowel een spend match (een kickback vergoeding over de Shopping uitgaven) als ook een marge op de klikprijzen.

Door deze aanpassing is er een forse toename ontstaan van het aantal vergelijkingswebsites in Europa. Honderden webshops hebben zich inmiddels aangesloten bij een CSS partner en maken gebruik van de financiële voordelen. Inmiddels telt Google 132 CSS partners.

De vraag is of Google de enorme toename van prijsvergelijkingswebsites heeft zien aankomen bij de start van het CSS programma. Google is het programma als gezegd gestart onder druk van de Europese Unie. Het programma moet zorgen voor meer concurrentie binnen de Shopping advertenties en moet prijsvergelijkers een eerlijke kans geven om net zoals Google goed zichtbaar te zijn. Het gevolg is nu een wildgroei van vergelijkingswebsites, die soms slechts enkele webshops bevatten.

Vanaf januari worden vereisten om CSS partner te blijven aangescherpt. Google wil dat gebruikers, webshops en CSS partners het optimale uit Shopping advertenties kunnen halen en dat de kwaliteit gewaarborgd blijft.

De eerste vereiste is dat een CSS partner op haar website filteropties aanbiedt. Zo moet op prijs gefilterd kunnen worden bij een zoekopdracht en minimaal op nog één andere dimensie die van belang is voor gebruikers (webshop, merk, categorie, etc.).

De tweede vereiste heeft voor veel CSS partners meer impact. CSS websites moeten minimaal de producten tonen van vijftig unieke aangesloten webshops. Daarbij is het verplicht dat een gebruiker bij die webshops in dat specifieke land kan bestellen. Een prijsvergelijker die actief is in alle landen van Europa, is dus verplicht 50 shops aangesloten te hebben voor elk specifiek land. Google zal eind januari een tool lanceren waarbij CSS-partners zich per land kunnen certificeren.

Op dit moment moet een CSS website minimaal twintig webshops aangesloten hebben. Dit gaat Google verhogen naar 100 webshops. Dus over alle landen waarin een CSS actief is, moeten minimaal 100 webshops gekoppeld zijn aan de CSS partner. Het is dus niet voldoende voor een CSS partner om 100 shops actief te hebben in alle landen bij elkaar opgeteld. Er moeten daadwerkelijk 100 merchant center accounts onder de CSS partner vallen om gekwalificeerd te blijven als CSS Partner. Op dit moment geldt een eis van 100 merchant center accounts om Premium CSS Partner te worden, die eis wordt verhoogd naar 500 aangesloten merchant center accounts.

De vraag is wat dit gaat betekenen voor veel CSS partners. Het toevoegen van een aantal feeds zal in veel gevallen nog wel lukken, maar om ook daadwerkelijk honderd actieve merchant centers te koppelen aan een CSS, zal niet voor iedere CSS partner even makkelijk zijn.

Robert Slijm is eigenaar van Bigshopper (een premium Google CSS partner)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond