Deel dit artikel
-

Heffing KLM maakt ticket op vergelijkingssite 11 euro duurder

Reizigers met KLM en Air France die hun ticket bij een prijsvergelijker boeken, zijn per april 2018 elf euro duurder uit voor een enkeltje. British Airways en Lufthansa doen dat al en proberen meer verkeer naar hun eigen verkoopkanalen te sturen.

Deze heffing intensiveert de strijd tussen online reisbureaus en boekingssites enerzijds en de luchtvaartmaatschappijen anderzijds. Laatstgenoemden gebruiken hun marktpositie als eigenaar van het product om met prijs de concurrentie aan te gaan.

Aan de twist, ANVR vindt de heffing onzinnig, ligt een technologische vernieuwing in de branche ten grondslag.

De mondiale brancheorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen IATA is bezig een eigen alternatief voor bestaanden reserveringssystemen (GDS’en) zoals Travelport, Sabre en Amadeus in de markt te zetten. Dat is de New Distribution Capability (NDC) die KLM en Air France volgend jaar in gebruik nemen.

Strikt beschouwd is dat geen reserveringssysteem maar een technische standaard voor de wijze waarop maatschappijen informatie over tickets (w.o. dynamic pricing), vliegtuigbezetting en routes distribueren naar websites en reisbureaus. Zij moeten daarvoor wel beschikken over een eigen NDC-API en -certificaat. Om kennis over en mogelijkheden van de API te promoten worden er ook hackathons voor ontwikkelaars gehouden.

Het soort informatie dat in XML wordt verspreid:

Het NDC-jaarverslag over 2016 (PDF) laat zien dat de nieuwe standaard geen experimentje in de marge is, maar internationaal al door meerdere van ’s werelds grootste airlines is omarmd:

Lufthansa ging vorig jaar live met de New Distribution Capability en nam begin 2017 een eigen open API in gebruik waarmee derden direct vliegtickets kunnen verkopen.

President-directeur Pieter Elbers van KLM schetste de markt afgelopen september als volgt. “Distributie is een heet hangijzer in de luchtvaart. Van oudsher lag de focus op prijs en beschikbaarheid. Nu airlines steeds meer gebruikmaken van à la carte prijzen, waarbij het vervoer van A naar B de basisticketprijs vormt en de passagier dat product aan kan kleden met betaalde extra’s, is een nieuwe manier van distribueren noodzakelijk. Branchevereniging IATA heeft daarom de New Distribution Capability (NDC) ontwikkeld, een standaard die het mogelijk maakt om door middel van rijke content te laten zien wat de passagier precies kan kopen bij de airline.” Elbers is daar blij mee. “Er worden eindelijk stappen gezet zodat we ons product beter kunnen vermarkten. NDC is een moderne manier om ons aanbod te verkopen. Het geeft meer transparantie in pricing en de klant heeft de controle over wat hij boekt.”

Daarbij is de traditionele rol van de reisdistributiesystemen geen vaststaand feit. Elbers zegt dat ook KLM ‘direct connect’, dus rechtstreekse links met contentaggregators en grote corporates, mogelijk zal maken. “Het is niet zo dat de GDS’en zullen verdwijnen in het nieuwe distributielandschap. Maar dan zullen ze wel hun businessmodel moeten aanpassen en de gebruikers toegevoegde waarde bieden als content aggregator.”

Foto: Nicky Boogaard (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Anja Bart

Door de hoge boekingskosten was het meestal al duurder om een ticket via een vergelijkingssite te boeken dan rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij. Bijvoorbeeld: boekingskosten bij Cheaptickets: € 27, hetzelfde ticket rechtstreeks bij de KLM boeken: € 10. Vergelijkingssites bieden misschien gemak, maar geen voordeel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond