Deel dit artikel
-

‘Honderdduizenden tweedehands verkopers op bol.com’

Honderdduizenden Nederlanders verkopen tweedehands spullen via bol.com en vijfduizend bedrijven doen dat. Rond de vijftien procent van de artikelen in het online warenhuis liggen niet in het magazijn van bol.com zelf, maar bij derde verkopers die het verkoopplatform gebruiken.

“Sommigen verkopers realiseren meer dan 35 procent van hun omzet via bol.com Plaza. Er zijn partijen die daar meer dan één miljoen euro omzet mee realiseren.” Directeur Daniël Ropers vertelt op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht over wat volgens hem de perfecte webwinkel is en dat die niet kan bestaan zonder een levend ecosysteem van andere verkopers en ontwikkelaars daar omheen.

“We staan nog maar aan het begin van de mogelijkheden van e-commerce. Bol.com streeft ernaar om de beste webwinkel te zijn, maar we zijn er achter gekomen dat we daar nog ver van verwijderd zijn. De meeste andere winkels ook trouwens. We hebben onze beperkingen leren kennen en zien de noodzaak om samen te werken.”

De beste winkel heeft in Ropers’ definitie alle denkbare producten en de variaties daarop. Het winkelaanbod moet gepersonaliseerd zijn. De productinformatie op de site moet eerlijk, transparant en volledig zijn en de dienstverlening rondom het verkoopproces moet de beste zijn.

Vanuit die achtergrond kunnen klanten bijvoorbeeld vandaag iets bestellen en het nog voor het einde van de dag geleverd krijgen. Of daags na de order gaan afhalen bij een fysieke winkel. Omdat Ropers niet álle producten in Nederland in zijn schappen kan leggen, stelde zijn bedrijf de winkelvloer open voor externe verkopers. Voor particulieren en professionele handelaren.

Honderdduizenden Nederlanders hebben bol.com al gebruikt om tweedehands artikelen aan te bieden. “Immers, je gaat toch eerst naar een winkel als je iets wil kopen en niet naar een tweedehandssite.” Vijfduizend bedrijven doet dat ook, variërend van vissportwinkels tot meubelverkopers.

Meer dan één miljoen van de zeven miljoen artikelen op bol.com wordt door derden aangeboden. De online winkelier heeft ze simpelweg zelf niet in het magazijn. En als de shop die items wel heeft, dan nog schroomt de Nederlander niet om bij derden te kopen. Ropers: “De prijs hoeft maar iets lager te liggen dan de onze en mensen stromen met hordes naar een ander toe. Naast prijs speelt ook levertijd een heel belangrijke rol.”

Om de beste winkel worden en alle denkbare producten te kunnen bieden, moet Ropers’ zaak zich compleet onderdompelen in de netwerkeconomie. Iedere andere ondernemer moet dat ook doen. “En focus op wat je eigen winkel uniek maakt.”

Sinds zijn webwinkel onderdeel is van Ahold mag hij geen financiële of veel andere cijfers bekendmaken. Grove bezoekscijfers zijn een uitzondering. Op een drukke dag verwerkt de winkel een half miljoen bezoekers per dag, op piekdagen 1,2 miljoen. Afgelopen jaar deden vier miljoen actieve klanten 25 miljoen aankopen via de site.

Het aantal affiliatepartners ligt nu op 17.000. Er zijn 2.800 ontwikkelaars die software, sites en apps schrijven op en rondom het platform van bol.com. Er zijn zo’n tien onafhankelijk ontwikkelde mobiele apps die inhaken op de technische infrastructuur van keten van speciaalzaken.

Deel dit bericht

4 Reacties

JCM Konings

Een ramp om een artikel op BOL te krijgen! Dit aantal klopt niet!

johan wandels

thuis hebben we kleine miniwash staan.zit nog in een ongeopende doos fabrieksambalage!!!
zou ik dit kunnen verkopen via bol.com?
graag uw reactie
mvg

Richard

Ik vind het wel een mooie ontwikkeling. Al hebben de advertentie briefjes in de winkels ook wel wat…

Peter

@Erwin

Particulieren kunnen alleen gebruikte boeken op Bol.com aanbieden, geen nieuwe boeken of games, dat is uitsluitend voorbehouden aan professionele verkopers.

U heeft een slecht onderzocht en foutief stemmingmakend artikel geschreven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond