Deel dit artikel
-

Hoteliers hebben nog steeds weinig controle over het prijsbeleid

Hoteliers denken dat Google, online reisagenten (OTA’s) en Airbnb de meeste impact op de distributie zullen hebben de komende een tot drie jaar. Ze worstelen nog steeds met de tarifering – vaak zijn de prijzen voor een overnachting op de eigen website hoger dan bij derden.

Dit blijkt uit OTA Insight, die jaarlijks onderzoek doet naar de zogeheten rate parity-kwestie: het verschijnsel dat hotels weinig controle hebben over welk tarief wordt gehanteerd in indirecte kanalen.

In het geval van de Europese grote hotelketens is 45 procent van de tarieven die bij OTA’s te boeken zijn, lager dan de prijzen van de eigen hotelwebsites. Bij onafhankelijke hotels en lokale ketens zijn OTA’s in 53 procent van de gevallen concurrerender geprijsd. In Noord-Amerika hebben de grote hotelketens meer macht dan in Europa: daar zijn OTA’s in 35 procent van de gevallen goedkoper.

Hoe kan het dat hotels geen controle hebben over het prijsbeleid? Er leiden veel verschillende wegen tot het boeken van een hotelkamer. Metazoekmachines worden steeds vaker gebruikt voor onderzoek, waar kleinere OTA’s met kortingstarieven een mondiaal platform krijgen. Die tarieven worden via wholesalers, beddenbanken en consolidators ingekocht en doorverkocht aan OTA’s, waar prijzen worden gepubliceerd die niet bedoeld zijn voor consumenten, aldus OTA Insight.

Bij de grote ketens is in 28 procent van de gevallen een OTA-partner waarmee een contract is afgesloten lager geprijsd dan de eigen website. Bij partijen waarmee geen contractuele relatie bestaat is dat 36 procent. Onafhankelijke hotels en lokale ketens zien bij 39 procent van de partners lagere tarieven dan in het eigen kanaal. Bij niet-partners is dat 47 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond