-

Attractieparken met aanbod op maat verleiden de ongrijpbare millennial

Een ticket kopen voor een attractiepark of dierentuin is vaak veel goedkoper via een drogisterij of supermarkt dan aan de deur van het park zelf. Dat is op zijn minst opmerkelijk. Zeker wanneer je bedenkt dat de verkoop via derden met hoge kortingen gepaard gaat. Inmiddels verloopt zo’n 30 procent van de verkoop van tickets in de Nederlandse dagrecreatie via onder meer Albert Heijn en Kruidvat. Dit belang neemt bovendien toe.

De Nederlandse attractieparken lijken daarmee de regie uit handen te geven. Een gemiste kans.

Steve Kaufer, de baas van Tripadvisor, vergelijkt de dagrecreatie dan ook met de hotelmarkt van twintig jaar geleden. Tripadvisor biedt boekgemak en breidt zijn activiteiten gestaag uit naar dagrecreatie. De omzet van dit nieuwe onderdeel groeide in 2018 met liefst 81 procent

De grootste winst zit wat mij betreft in de uitbreiding en het veel aantrekkelijker maken van het aanbod. Veel attractieparken en dierentuinen bieden nu slechts twee smaken. Je neemt een abonnement of je koopt een dagticket. Dat laatste is niet duur als je er de hele dag doorbrengt. Toch voelt dat niet zo, als je voor het hele gezin afrekent. En wat als dat gezin alleen in de ochtend wil gaan? Of als er maar één of enkele attracties worden bezocht? Hiervoor bestaat een goede oplossing: pay-per-use.

Nieuwe vormen, nieuwe smaken

Consumenten zijn op zoek naar vrijheid, flexibiliteit en gemak. De vergelijking met de ananas laat zien hoe eenvoudig het is. De consumptie van ananas is in twintig jaar tijd verdubbeld. De verkoop profiteert van de toenemende aandacht voor gezondheid, want de vrucht is rijk aan antioxidanten en vitamine C. Het is echter vooral de wijze waarop de ananas wordt verkocht die bijdraagt aan de populariteit. Met kleinere en voorgesneden porties in allerlei verpakkingen heeft de ananas hele nieuwe doelgroepen bereikt. Attractieparken kunnen dit voorbeeld ter harte nemen, al is het de vraag of ze op maat verpakken en aantrekkelijker maken van hun aanbod zelf moeten doen of dat ze dit moeten uitbesteden.

 

Diverse mogelijkheden

Voor de dagrecreatie komen diverse mogelijkheden beschikbaar om een op maat gemaakt aanbod te leveren. Met Tapperuse betaal je voor de tijd dat je ergens bent. De app is een idee van de man achter pay-per-use-parkeeroplossing Yellowbrick en werkt op soortgelijke wijze. Je tapt in via de app bij de ingang, buiten de locatie tap je weer uit. Betalen doe je achteraf.

In plaats van voor de gespendeerde tijd te betalen, is het eveneens denkbaar om per attractie af te rekenen. Musea die met verschillende zalen en exposities werken, kunnen dit model eveneens inzetten. Zo voerde Esselworld, een van India’s populairste themaparken, vorig jaar een eigen Pay-n-Play betaalsysteem in. Bezoekers betalen met hun elektronische polsband voor de toegang per afzonderlijke attractie. Het is een aantrekkelijk model, al is een dergelijke investering voor kleinere attractieparken en dierentuinen wellicht te hoog. Uitbesteden van een dergelijk betaalmodel heeft daarom in veel gevallen de voorkeur.

Hotel boeken per uur

In de ‘oude’ hotelbranche, de voorloper als het om online boeken gaat, begint pay-per-use serieuze vormen aan te nemen. Via het vanuit Barcelona opererende platform booking app ByHours boeken gebruikers hotelkamers voor 3, 6, 12, 24, 36 of 48 uur. ByHours werkt inmiddels met ruim 3.000 hotels en breidt snel uit naar grote Europese steden en wereldwijde vliegvelden en treinstations. Het platform biedt zowel een product op maat aan als een enorm keuze uit alle aanbieders die zich hebben aangesloten. Vooral jongere consumenten – de millennials – hebben grote behoefte aan alternatieve en flexibele betaalmogelijkheden die beter aansluiten op hun dagelijks leven.

Voor attractieparken en dierentuinen waar het weer of de specifieke dag van de week van grote invloed zijn op de bezoekersaantallen, is bovendien aantrekkelijk om de methode van pay-per-use te koppelen aan een dynamic pricing strategie. Door de prijs doorlopend aan te passen aan de hoeveelheid bezoekers kan een pretpark extreme hoge pieken en dalen voorkomen.

Frisse blik

Betalen op maat wordt de standaard. En dat niet alleen in de dagrecreatie. Technologische voorloper Singapore rolt in hoog tempo een netwerk uit dat geheel is gericht op het faciliteren van pay-per-use. De toepassingen zijn eindeloos, van openbaar vervoer tot werkplekken of toiletten. Organisaties die klaar willen zijn voor deze ontwikkeling denken nu al na over een relevante pay-per-use-strategie.

Het succes van apps als Tapperuse en de polsband van Esselworld onderschrijven de grote behoefte aan nieuwe betaalmogelijkheden in de leisuresector. Het is een interessante kans voor organisaties die met een frisse blik naar hun organisatie en potentiële nieuwe doelgroepen willen kijken.

Deel dit bericht

6 Reacties

Pretpark Korting - Pretpark-Korting.com

Toch lijkt het er op dat dierentuinen en pretparken met een pay-per-hour minder voordeel (lees omzet) behalen. Een gebruiker die al voor de hele dag heeft betaald en al kaarten heeft (soms voor specifieke datum) komt toch wel, ook al is het slecht weer. De Efteling is hier met de vele uitkoopdagen een goed voorbeeld van. En als de gebruiker binnen is blijft hij vaak ook het liefst zo lang mogelijk want tja, je hebt toch al voor de hele dag betaald.
Bovendien besteed zo’n klant meer want men krijgt honger, dorst, trek, etc.

Iemand die last minute even naar een pretpark gaat en beseft dat het te druk is, of juist enorm rustig en de attracties heeft gedaan die hij/zij wilde doen en daarom na 3 uur weer weggaat geeft geen geld uit binnen het park aan lekkernij… en dat is waar een park het op verdient natuurlijk. Dat ligt bij een hotel toch anders.

En het verhaal van een ananas… tja, veel mensen zijn van het gemak en als ananas portie 1 beter bij jou past dan portie 2 dan koop je vaak (ik niet) portie 1 ook al is die in verhouding 25% duurder… Een afstand naar een pretpark afleggen is anders dan die naar de lokale supermarkt of een To-Go onderweg.

Kasper de Wijs - shopadvies.nl

Interessant artikel!

We werken bij shopadvies.nl met veel pretparken, dierentuinen en sauna’s samen. Wat we zien bij de verschillende aanbieders is dat er ook geëxperimenteerd wordt met flexibele prijzen: op drukke dagen een hogere prijs dan op rustige dagen.

Daarnaast zien we juist een trend om mensen bij het pretpark, dierentuin of wellness complex te houden door overnachtingen aan te bieden, in de vorm van hotels, bungalowparken en campings.

Het Pay-Per-Use model kan voor een selectieve doelgroep wel interessant zijn. Als een pretpark of dierentuin in de buurt is dan kan het van toegevoegde waarde zijn om “even” een uitje te maken. Toch zullen de meeste mensen ervoor kiezen om er echt een dag tussenuit te gaan zonder de klok in de gaten te hoeven houden.

Stef Driessen - ABN AMRO

Beste Kasper,
En beste Pretpark-Korting.com,

Hartelijk dank voor jullie goede en inhoudelijke reacties.
De oproep is niet om dagtickets en abonnementen af te schaffen.
De vraag is of het aanbod toegankelijker kan worden gemaakt, met een interessante extra betaalmogelijkheid.

In de praktijk wegen veel jonge gezinnen (als het mijne) de weersomstandigheden en reistijden mee bij de afweging om wel/niet naar een attractiepark of dierentuin te gaan.

Als het in de ochtend regent, dan kopen wij geen dagticket meer voor alleen de middag. En visa versa.
Met pay-per-use kan je deze doelgroep wél bedienen. Alleen dat al leidt tot extra omzet.

Daarnaast wordt met pay-per-use (lees: TapperUse) een bezoek aan een dierentuin of attractiepark bereikbaar voor mensen met een kleinere portemonnee. Ook vanuit sociaal-maatschappelijk perspectief is het interessant en wenselijk.

Voor wat betreft de ananas. De Smooth Cayenne links op de afbeelding kost 80 cent per kilo. Vergelijk dat maar eens met de figuren er naast. Daar betaal je ruim 10 Euro per kilo.
Consumenten zijn dus bereid om te betalen voor extra “services”.

Dat blijkt ook uit deze publicatie: https://www.emerce.nl/nieuws/nederlandse-attracties-richten-zich-buitenlandse-bezoekers

Hartelijke groet,
Stef Driessen

Matthijs - Tikata

Met onze bril van een ticketprijs vergelijker hebben dit interessante concept ook bekeken.

Als je kijkt naar de huidige prijsstelling is in veel gevallen Tapperuse echter allleen bij een bliksembezoek voor de consument voordelig. Bij een normaal bezoek gaat de prijs al snel richting de kassaprijs, terwijl de consument in principe altijd wel ergens een paar euro korting kan scoren door online te kopen of bonnetjes op spaarpunten in te leveren en dus “slechter” af is.

De combinatie met een dynamic pricing model maakt het voor de consument nog ingewikkelder om “de beste deal” te vinden. Kortom: het concept maximaliseert ongetwijfeld de winst voor het dagje uit, maar laat de klant met een ontevreden gevoel achter.

Stef Driessen - ABN AMRO

Hi Matthijs,

De maximale prijs bij pay-per-use is gemaximeerd. Je betaalt doorgaans nooit meer dan de reguliere dagprijs.

Ik ben het met je eens dat je daarmee als consument de kortingsacties links laat liggen.

Zelf kijk ik daar eerlijk gezegd nooit naar. Ook mijn oude werkgever, een bierbrouwerij, was er wars van. Voor veel goed-presterende bedrijven geldt hetzelfde. Hoge kortingen doen al snel afbreuk aan de kwaliteitsbeleving. En… aan het herhalingsbezoek.

Ik realiseer me heel goed dat de sector inmiddels anders werkt.
De vraag is of dat afbreuk doet aan de vraag. Kan het aanbod bij attractieparken en dierentuinen toegankelijker worden, met een interessante extra betaalmogelijkheid?
Daar ben ik met verwijzing naar bovenstaande van overtuigd.

Voor de goede orde… ABN AMRO en haar medewerkers hebben geen enkel belang in of bij de partijen die dit mogelijk helpen maken. Wel is ABN AMRO de grootste financier van attractieparken en dierentuinen in Nederland. Bij hen en hun bezoekers ligt ons belang.
Ook dat maakt dat ik blij ben met de reacties die bovenstaande los maakt.
Wat mij betreft is het een verkenning (proberen!) waard.

Hartelijke groet,
Stef Driessen

Sofie - Vakantie-Begin.nl

Pretparken en dierentuinen moeten ook mee evolueren met hun aanbod. Meer digitale toepassingen, VR mogelijkheden om de millenials aan te trekken.
Een eerste stap is gewoon al eens praten met die doelgroep. User research kan al veel helpen…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond