Deel dit artikel
-

IAB: Ergernis over internetreclame kan niet langer worden genegeerd

De Nederlandse consument ergert zich vooral aan internetadvertenties omdat het er simpelweg ‘te veel zijn’ en de advertenties zorgen voor traag internet. Dat blijkt uit het eerste onderzoeksrapport dat het IAB heeft laten uitvoeren naar irritaties van consumenten omtrent reclame op internet. Het IAB wil richtlijnen optellen over het volume, type uitingen en richtlijnen voor de laadsnelheid en bijvoorbeeld het gebruik van geluid en frequency capping. 

Cijfers en conclusies waar het bedrijfsleven haar (online) strategieën mee kan bepalen, zegt de belangenvereniging over de twee onderzoeken, uitgevoerd door Mediabrands Marketing Sciences. Daarin komt naar voren dat bijna 36 procent een adblocker installeert om te ontkomen aan retargeting. De grootste ergernis vormen advertenties die niet kunnen worden weggeklikt (59 procent), de website helemaal afdekken (54 procent) en met geluid starten (41 procent).

Hoewel de consument begrijpt dat websites afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten, heeft 32 procent van de Nederlandse bevolking ervaring met adblockers. Daarvan is 12 procent inmiddels gestopt, waardoor op dit moment 20 procent van de Nederlandse bevolking (2,5 miljoen Nederlanders) een adblocker heeft geïnstalleerd. Zo’n 23 procent maakt gebruik van witte lijsten, waarmee bepaalde advertenties worden doorgelaten.

Slechts 2 procent van de adblock-gebruikers is bereid te betalen voor content. 13 procent wil dat wel, op voorwaarde dat er dan geen advertenties worden vertoond. 71 procent van de mensen met adblocker-software staat niet negatief tegenover het ‘op zwart zetten’ van websites.

Reclamevermijding en de behoefte aan privacy is de sector niet vreemd. Het is een fenomeen van alle tijden, zegt Govaert Plesman, directeur IAB Nederland. Toch kan de industrie dit duidelijke signaal van de consument niet negeren. IAB Nederland wil daarom richtlijnen op te stellen over het volume, type uitingen en richtlijnen voor de laadsnelheid en bijvoorbeeld het gebruik van geluid en frequency capping.

Het IAB wil daarnaast ook een bewustwordingscampagne gaan voeren, waarbij men de consument zal informeren over de mogelijke consequenties zoals betaalmuren of freemium modellen die adblockers met zich meebrengen.

De resultaten van het onderzoek zijn, samen met andere resultaten en conclusies, gebundeld in het Adblockers-onderzoek dat vanaf vandaag te downloaden is.

Deel dit bericht

4 Reacties

Z.Eur

“71 procent van de mensen met adblocker-software staat niet negatief tegenover het ‘op zwart zetten’ van websites.”
Een hoog WC-eend gehalte als je het mij vraagt.

Zolang grote jongens zoals de TMG groep als een stelletje amateurs maar consequent blijft proberen de laatste paar centjes bijeen te schrapen via dubieuze partijen zoals AppNexus, hebben alle pogingen van de IAB weinig zin.
Afgezien van de irriterende rommel die via dat soort partijen getoond wordt, is het enkel een kwestie van tijd totdat de nieuwste malware ons weer opgedrongen wordt.

Erwin Boogert

Dat laatste argument is precies de reden dat Edward Snowden zich uitlaat als voorstander van adblockers:
https://www.washingtonpost.com/news/the-switch/wp/2015/11/13/why-edward-snowden-thinks-you-should-use-an-ad-blocker/

Rogier

Maar waarom AppNexus nu weer een dubieuze partij is moeten we maar weer raden. Z.Eur legt het nl nooit uit. Volgens mij is het een mislukte internetondernemer die hier zijn frustraties de vrije loop laat. Maar toegevoegde waarde hebben die zure commentaren niet.

Bas

Ik zie ook wel een rol weggelegd voor Google om bijvoorbeeld websites af te waarderen die “te veel” reclame bieden waardoor het ten koste gaat van gebruikerservaring.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond