Deel dit artikel
-

ING: Groot potentieel in deelauto als markt barrières overwint

De Europese markt voor deelauto’s kan sterk groeien, maar zal daarvoor eerst verschillende barrières moeten overwinnen. Dat stelt ING naar aanleiding van een internationaal onderzoek onder 13.000 mensen in dertien Europese landen.

Als autodelen haar potentie weet te benutten, dan kan de vloot deelauto’s in Europa volgens de bank groeien van een kleine 400.000 in 2018 tot 7,5 miljoen in 2035. Dit heeft als gevolg dat het totaal aantal auto’s op de Europese wegen richting 2035 afneemt.

In heel Europa is 60 procent van de respondenten bereid om zijn of haar auto te delen voor geld. Nederland scoort op beide vlakken lager; 18 procent toont interesse om deelauto’s te gebruiken en 41 procent is bereid zijn of haar auto te delen voor gemiddeld 45 euro per dag. Dat is hoger dan het gemiddelde in Europa (33 euro per dag).

Desondanks wordt nog slechts zo’n 0,1 procent van alle auto’s in Europa gedeeld. De markt voor autodelen kent een aantal barrières, zowel aan vraag- als aanbodzijde, waardoor het potentieel volgens ING niet ten volle kan worden benut.

De gebruikerservaring (snelle toegang tot auto’s, voldoende aanbod) laat bijvoorbeeld nog te wensen over. De tarieven zijn ook nog te hoog. Autodelen is nu vooral lucratief voor automobilisten met een relatief lage jaarkilometrage.

Aan de aanbodzijde zijn verschillende autofabrikanten actief met hun eigen vloot deelauto’s. Uitbreiding van deze vloot is echter kostbaar en relatief langzaam en inflexibel. Ook zijn er praktische hordes te overwinnen, zoals het (fysiek) overhandigen van sleutels.

De toenemende (online) connectiviteit van auto’s kan echter leiden tot toegang op afstand, maar kan ook het rijgedrag van gebruikers monitoren en waarderen. Daarnaast is de verwachting dat op termijn semi-autonome auto’s zelf kunnen rijden op bepaalde routes. Dit kan bijvoorbeeld het ophalen en wegbrengen van auto’s helpen vereenvoudigen.

ING constateert dat er nog geen Airbnb van het autodelen is opgestaan. Wel kan van dit soort platformen geleerd worden. Zo hanteren dit soort platforms slimme prijsmechanismen om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen.

ING ziet de toekomst zeker niet somber in. De bank verwacht dat door de komst van deelauto’s jaarlijks 1 miljoen minder nieuwe auto’s worden verkocht in Europa. Deelauto’s zullen belangrijker worden voor autofabrikanten.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jelle kolleman - Made.For.Digital

Ehm.. “ING constateert dat er nog geen ‘Airbnb’ voor autodelen is opgestaan..”
Er staat notabene een plaatje boven het artikel met een SnappCar logo..!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond