-

‘Helft autobezitters wil in 2025 auto delen’

Een auto bezitten wordt steeds minder normaal, autodelen de gewoonste zaak van de wereld. Over slechts een paar jaar vindt nog maar de helft van de bestuurders het nodig zelf eigenaar te zijn.

Zeven Nederlandse steden sloten begin deze maand een zogenoemde ‘City Deal’. Samen met publieke en private instanties gaan de steden woningbouwprojecten opleveren met daarin een grote rol voor elektrische deelauto’s. In elk van die steden komen de komende drie jaar minimaal twee van die projecten: in totaal worden dan vijfduizend nieuwe woningen voorzien van tweehonderd deelauto’s.

De betrokkenen partijen willen vooral zien welke impact de innovatie heeft en of ze het op meer plekken moeten inzetten. De overheid verwacht in ieder geval dat de bewoners van deze huizen eerder met alternatieve vervoersmiddelen reizen, bijvoorbeeld met het openbaar vervoer.

Delen (bijna) het nieuwe bezitten

Het is slechts een van de voorbeelden waaruit blijkt dat de deelauto steeds meer in het straatbeeld verschijnt en allerlei partijen dit om diverse redenen stimuleren. De ontwikkeling zou volgens een rapport van KPMG zelfs zo hard gaan dat bezit steeds minder normaal wordt. In het jaarlijkse onderzoek zijn wereldwijd een kleine duizend topbestuurders en leidinggevenden uit vooral de autoindustrie gevraagd naar hun voorspellingen. Iets meer dan tweeduizend consumenten hebben vragen beantwoord over hun voorkeuren en gedrag.

De industrie is er in ieder geval van overtuigd, concludeert KPMG, dat delen (bijna) het nieuwe bezitten is. Een kleine zestig procent van hen denkt dat over zeven jaar, in 2025 dus, de helft van de autobezitters niet meer per se eigenaar hoeft te zijn van een voertuig. Autobezitters zelf zijn daar iets minder stellig in, maar ook daarvan deelt een derde die kijk.

De vraag is natuurlijk welke bedrijven erin slagen een relatie te behouden met de bestuurder. En zo op te kunnen treden als dé ‘customer interface’. Niet geheel verrassend misschien, maar van de managers uit de industrie denken er veel dat de autofabrikanten die strijd gaan winnen. Ondermeer BMW, dat eind vorige maand nog in het nieuws was vanwege de fusie tussen Car2go en DriveNow, Ford en Toyota worden als voorbeeld genoemd. Van de techbedrijven en retailers/dealers wordt ten opzichte van vorig jaar juist minder verwacht.

Dat laatste is overigens opvallend. Onder autobezitters denken juist iets minder mensen, een zeer kleine daling van één procentpunt, dat de fabrikanten deze strijd winnen. De verwachtingen van retailers/dealers namen juist sterk toe. Onder beide groepen namen de verwachtingen van deeldiensten iets toe.

Of automobilisten daadwerkelijk makkelijk overstappen van bezit naar autogebruik is nog afwachten. De trend zet door, zo bleek afgelopen najaar uit nieuwe cijfers. Het aantal deelauto’s is bijvoorbeeld tussen 2016 en 2017 toegenomen met 5700 naar ruim 30 duizend. Maar of de massa daadwerkelijk overstag gaat is niet zeker. Onderzoek dat deze maand door de Erasmus Universiteit is gepresenteerd stelt dat de auto voor sommige mensen zelfs onderdeel is van hun identiteit. Ze staan daarom minder open voor het delen. Het eenvoudigweg benadrukken van de gebruikelijke voordelen van deelprogramma’s werkt dan niet.

Dit bericht is 23 keer gedeeld

2 Reacties

Jeroen

De voordelen van een auto voor de deur gaan veel mensen echt niet opgeven. Het aantal gezinnen met 2 auto’s zal eerder groeien dan dat deze groep terug gaat naar 1 auto en zo nu en dan een deelauto neemt.

Armin Vos

Ik denk dat dit absoluut niet zal gaan werken, ik woon zelf in een nieuwbouwwijk waar echt haast elk gezin 2 auto’s heeft. En dat ze deze ook nodig hebben voor hun werk, mensen werken vaak niet in in de buurt van hun werk. En met het openbaar vervoer ben je dan uren kwijt en is allesbehalve veilig of comfortabel. Dit is enkel een ideaalbeeld van de overheid in de strijd om meer belastinggeld uit de melkkoe de auto te halen. Delen van de auto levert toch alleen maar irritaties en problemen op, leen je auto maar eens meermaals uit dan weet je wat ik bedoel. Wat ook goed zou zijn tegen de werkeloosheid cijfers is het delen van je werk, dat past dan weer goed bij het delen van de auto. Twee vliegen in een klap.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond