Deel dit artikel
-

Klarna van start in Polen

Betaalbedrijf Klarna start operaties in Polen, een e-commercemarkt met meer dan dertig online consumenten waar het tot op heden niets deed.

H&M is de eerste grote klant met wie Klarna in Polen in zee gaat. Daarmee geeft het direct stevig ruchtbaarheid aan zijn aanwezigheid en intenties. Dat precies dit bedrijf als launching customer wordt gekozen is niet vreemd, want H&M komt ook uit Zweden en is bovendien aandeelhouder in Klarna.

In Warschau komt een kantoor om de lokale markt te bedienen. Van daaruit zal het zijn achteraf betalen-dienst slijten aan webwinkels. Deze dienst stelt hun klanten in staat om een product te bestellen en daarvoor pas binnen uiterlijk dertig dagen deze de rekening te betalen.

Op de Poolse markt worden bankoverschrijvingen nog regelmatig gebruikt in e-commerce, maar ook betaalapp Blik van de banken groeit hard. Vooral op mobiel. Van de veertig miljoen inwoners zijn er dertig miljoen online.

Ongeveer een derde van de e-commercemarkt in Polen speelt zich af op portalsite Allegro, in 1999 opgericht door de Nederlander Arjan Bakker. Allegro staat open voor betalingen met systemen van derden.

Klarna omschrijft zichzelf tegenwoordig niet enkel meer als betaaldienst, maar ook als retailbank en winkeldienst. Dat laatste heeft betrekking op de ondersteunende diensten die het levert aan winkeliers. Daarbij gaat het om diensten die het voetverkeer naar fysieke en digitale winkels kunnen vergroten. Oftewel: marketingdiensten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond