Leids bedrijf start campagne tegen Facebook

Het Leidse bedrijf Just B.V. van Merijn Straathof is een campagne tegen Facebook gestart onder de noemer 99 Days of Freedom. Het idee is dat gebruikers zich 99 dagen niet op Facebook vertonen en zich dan ongetwijfeld gelukkiger voelen.

Daarmee reageert Just op het omstreden sociale experiment van Facebook, waarbij zevenhonderdduizend gebruikers een week lang positieve of negatieve berichten kregen te zien. De stemming werd op deze manier meetbaar beïnvloed.

Facebook heeft inmiddels toegegeven dat de communicatie over dit experiment niet erg gelukkig is geweest, al werden de privacyregels niet overtreden.

In de oproep stelt Just: ‘Volgens Facebook zelf spenderen 1,2 miljard gebruikers dagelijks 17 minuten op de site. Dat komt neer op 28 uur in drie maanden, waarin je heel wat nuttiger dingen had kunnen doen, zoals vrijwilligerswerk of tijd doorbrengen met vrienden.’

Straathof nuanceert de campagne in het persbericht wel enigszins. ‘We zijn loyale gebruikers, maar naar aanleiding van het experiment vroegen we ons serieus af: Hoe voel je je zonder Facebook? Dat lijkt een valide vraag.’

1 Reactie

Hoe zou je kunnen meten of je altijd al gelukkig was zonder je ooit op Facebook te hebben vertoond?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug