Deel dit artikel
-

Marcel van der Heijden (GoodKarma): ‘De underdog zijn motiveert me enorm’

Plantaardige shoarma heeft een rijker man gemaakt van Marcel van der Heijden, in overdrachtelijke zin. De inzichten over een duurzaam merk bouwen die hij bij Karma Kebab opdeed, neemt de ondernemer mee naar zijn nieuwe bedrijf: bureau GoodKarma.

Hier zit een verhaal achter…
“Ja, er komen nu twee levenspaden bij elkaar. In 2019 ben ik bij Dept weggegaan, omdat ik het gevoel had dat ik daar geen ondernemer meer kon zijn. Het draaide alleen nog maar om groei. Tijdens een langere rondreis door Australië en Nieuw-Zeeland werd ik direct geconfronteerd met de effecten van klimaatproblematiek. Ik ben minder vlees gaan eten en me gaan verdiepen in plantaardig eten. Zo ben ik in de zomer van 2019 Karma Kebab ingerold. Ik heb veel geleerd over duurzaamheid, maar ook over hoe er goede show mee wordt gemaakt. De tijd was toen nog niet rijp om een nieuw bureau te beginnen, maar ik miste het wel enorm.”

Dan nog heb je niet plotseling een nieuw bureau.
“Eigenlijk ben ik nooit weggeweest uit de bureauwereld. Achter de schermen coach ik al anderhalf jaar oprichters en managementteams van andere bureaus over hun positionering en strategie. Zo ben ik ook mijn nieuwe compagnons tegengekomen. Zij waren al bezig een nieuw bureau op te zetten. Het waren de juiste mensen op het juiste moment.”

Wat drijft je, wat wil je teweeg brengen?
“Twee dingen. Allereerst vind ik dat de bureauwereld vaker in de spiegel moet kijken. De huidige trend van ‘buy & build’ is alleen maar gericht op financieel resultaat. Je hoort bijna elke dag wel over een overname. Iedereen staart zich blind op het geld en wil zijn bureau verkopen. Maar niemand staat echter stil bij de vraag of dat goed is voor de mensen, de sector en de adverteerders. Bovendien, en dat is mijn tweede punt, laat het IPCC-rapport zien dat de wereld in grote problemen verkeert. De reactie uit de bureauwereld is op zijn zachts gezegd magertjes. Maar wij zijn wel de spreekbuis van adverteerders naar consumenten. En die consumenten heb je hard nodig om de maatschappij te veranderen. We zijn wel in staat om mensen langer naar een online video te laten kijken en meer te laten kopen, maar zetten we die kennis nog onvoldoende in om maatschappelijke problemen te helpen veranderen.”

Hoe is GoodKarma niet hetzelfde trucje nog een keer doen?
“Het vertrekpunt en doel zijn totaal anders. Mijn avonturen met A friend of mine en Dept hebben mij als persoon veranderd. Het succes, de feestjes, de trips naar Cannes, het leidt allemaal af van wat echt belangrijk is. Op persoonlijk vlak hebben een burn-out, mijn ervaringen met Karma Kebab en corona mij weer met beide benen op de grond gezet. Het maakt je nederig. En doet je beseffen dat er nog zoveel te leren is. De markt begint om verantwoord werk te vragen. Ik heb ook geleerd dat je als underdog altijd moet blijven vechten. Dat vind ik een fijne rol. Als kleine speler kun je soms meer bereiken dan een grotere.”

Wat houdt je werk in, wat is je taak?
“Vooral ervoor zorgen dat we een veilige omgeving creëren waarin de beste mensen het beste werk kunnen leveren. Die mensen staan echt op nummer één. Het goede werk voor klanten komt dan wel en het financiële resultaat daarmee ook. Ik denk dat ik heel goed in staat ben om mensen te motiveren om samen te werken naar een beeld dat nog drie tot vijf jaar voor ons ligt. Daarnaast wil ik samen met het team echt maatschappelijke en sociale impact realiseren.”

Met wat voor team werk je graag?
“Ik noem mezelf altijd een gestructureerde chaoot. Daarom probeer ik me te omringen met een team van mensen die beter zijn dan ikzelf op een hoop disciplines. En met getalenteerde jonge mensen die hongerig zijn om dingen te veranderen.”

* Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#185).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond