Deel dit artikel
-

‘Marketeers midscheeps geraakt door corona’

Het coronavirus heeft ook professionals in marketing, communicatie en sales keihard geraakt. Zij zitten van de ene op de andere dag zonder werk; opdrachten zijn ingetrokken of worden niet verlengd. Pitches gaan sowieso niet door, blijkt uit een korte enquête van NIMA.

Het lijkt onvermijdelijk dat media- en locatie-exploitanten hard worden geraakt door deze crisis. Een conclusie die ook al mocht worden verbonden uit een rondgang langs exploitanten en mediabureaus, die vaktitel Adformatie vrijdag maakte.

Veel bureaus en zzp’ers onder de professionals in marketing, communicatie en sales zitten van de ene op de andere dag zonder werk; opdrachten zijn ingetrokken of worden niet verlengd. Omzet wordt op zijn best uitgesteld en de effecten daarvan zijn pas op langere termijn zichtbaar.

Promotionele activiteiten worden in elk geval massaal afgezegd of verplaatst en verkoopafspraken gaan niet door. Ruim een kwart van de ondervraagden stelt campagnes uit en nog eens 10 procent heeft het budget al naar beneden bijgesteld.

Slechts 31 procent van de respondenten geeft aan dat het coronavirus (nog) geen noemenswaardige impact heeft op het product of dienst. Ruim eenderde heeft aanpassingen doorgevoerd in producten, zoals het online aanbieden van de diensten (consultancy, opleidingen).

Ook geeft ruim een kwart aan dat ze de producten of diensten minder vaak kunnen leveren. Een klein deel (7 procent) merkt juist nu een toegenomen vraag naar hun producten/diensten.

Onderdeel in de marketingmix met de grootste impact op de korte termijn is het aanpassen van de prijsstructuur. Hier zijn de marketeers eensgezind; deze blijven bij bijna 85 procent van de organisaties waar zij werkzaam zijn nog ongewijzigd.

Met een beurskoers die dag op dag forse stappen terug maakt, aangroeiend onheilsnieuws en aangroeiende maatregelen, blijft elke peilstok een momentopname, zo erkent NIMA, in de wetenschap dat de crisis ook wel eens van korte duur kan zijn.

Overal heerst de opvatting dat er vooralsnog sprake is van massale afschaling van activiteiten; hoe lang deze crisis gaat duren weet niemand maar sinds zondag 15 maart weten we dat tot 6 april er in ieder geval geen, of sterk beperkte activiteiten worden ondernomen.

De schok is nog vers en de consequenties zijn volgens NIMA nog nauwelijks te overzien. Toch zien enkelingen ook een lichtpunt in deze crisis; bijvoorbeeld als een kans voor innovatie, nieuwe input voor product- en marktontwikkeling en de stap naar alleen online adverteren.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond