Deel dit artikel
-

Merken zetten na sociale media massaal in op digitale transformatie

Merken zetten massaal in op technologie om de steeds kritischer consument te kunnen bedienen. Dat blijkt uit de eerste editie van de Digital Transformation Monitor van Isobar Social Embassy die vandaag is uitgekomen. De uitvoering van de plannen blijft echter uitermate lastig.
 
Sociale media hebben permanent de lat hoog gelegd voor merken. Consumenten zijn veeleisender dan ooit geworden. Ze zijn beperkt loyaal en proberen advertenties steeds meer te omzeilen. Het is ontegenzeggelijk duidelijk geworden dat merken moeten leveren wat consumenten daadwerkelijk willen.

Deze ontwikkeling heeft met name Marketing & Communicatie exponentieel veeleisender gemaakt, aldus Isobar Social Embassy. ‘Marketing & communicatie moet sneller en realtime, moet permissie based, is steeds meer gefragmenteerd, technologie gedreven en tegen lagere marges.’

Het goede nieuws: 79 procent van de (Nederlandse) merken heeft een plan ontwikkeld voor deze digitale transformatie. Het slechte nieuws: De uitvoering blijkt complex, mede gezien het grote aantal afdelingen dat betrokken is.

Daarbij ontbreekt de expertise bijvoorbeeld op het vlak van technologie en data, stelt Isobar Social Embassy vast (pdf). Als gevolg daarvan heeft een groot deel van de merken hun organisatie slechts deels ingericht op de ideale klantreis.

Ook zijn de fysieke en online dienstverlening onvoldoende geïntegreerd. Deelnemers aan het onderzoek zijn van mening dat een ander bedrijfsmodel noodzakelijk is om een succesvolle digitale transformatie te kunnen maken.

Een organisatie moet om een duidelijk beeld te krijgen van haar hele customer journey een strategie hebben die hierop aansluit, stelt Isobar Social Embassy. ‘Dit moet uiteindelijk resulteren in een merkbelofte waardoor de consument zich aangesproken voelt.’

Alle merken zijn overtuigd dat digitale transformatie radicaal andere vaardigheden van Marketing vraagt: de Marketing & communicatieafdelingen zullen verrijkt worden met IT’ers, creatieven, strategen, econometristen, datawetenschappers, psychologen en analisten. In de toekomst van Marketing & Communicatie werken al deze disciplines met elkaar samen om de meest relevante en persoonlijke klantervaring te bieden.

Capture

Merken die nu de stap willen maken moeten volgens het rapport investeren in drie domeinen:

• Mensen en processen: Digital Transformation is niet iets voor 1 afdeling of 1 persoon. Het raakt de hele organisatie. Onderlinge samenwerking tussen afdelingen, of afdelingen opnieuw organiseren rond de customer journey is een eerste stap. Ontwerp een visie en strategie wat digital transfor- mation voor jouw organisatie betekent. Werk aan educatie en inspiratie om interne buy-in te krijgen. Breng de klantreis in kaart en ontwikkel en implementeer een organisatiemodel dat klaar is voor digitale transformatie.

• Technologie: Goed data management vormt het fundament onder een succesvolle digitale trans- formatie. Realtime, persoonlijk en relevante customer experiences vereisen verder investeringen in technologie omtrent content creatie, content management en ad buying.

• Experiences: Uiteindelijk draait digitale transformatie om de relevante en persoonlijke ervaringen die consumenten hebben met je merk, producten en diensten. Wanneer de organisatie staat en technologie geen belemmering vormt is investeren in experiences de volgende stap: content marketing, brand campagnes en brand experiences, maar ook de ontwikkeling van producten en diensten.

Deel dit bericht

5 Reacties

bert

Zijn we veeleisender? Valt wel mee denk ik. De generatie die nu rond de 50 is die heeft nu de meeste poen, en ja, dat is de verwend nest -pain-in-the-butt generatie. Als docent merk je het ook aan de ouders van pubers. Nog erger dan de pubers zelf.
Maar buiten die generatie valt het wel mee.
Grootste verschil is dat alles nu zichtbaar is. Vroeger was je ook kritisch, maar was het 1 tegen 1, het bedrijf kon je klacht in de doofpot stoppen, of ze stuurde je een volle doos Bona boter. Dat deel is nu anders, de imagoschade is sneller en directer als je niet goed afhandelt.

Denis Doeland

Leuk artikel! Mochten organisaties op zoek zijn naar een raamwerk voor digitale transformatie. Kijk dan hier: https://denisdoeland.com/2016/04/05/achtergrond-raamwerk-voor-jouw-digitale-strategie/

Willem Wout

Jammer dat dit nog niet geldt voor lokale overheden, woningbouwverenigingen, energieleveranciers, ziekenhuizen en zorgverzekeringen. Dat zou pas mooi zijn.

Elly Langeveld

Goed om te zien dat de digitale transformatie leeft binnen het bedrijfsleven. Dat moet ook wel, want de consument wordt inderdaad steeds veeleisender. Organisaties moeten meebewegen en innoveren om te overleven. Dit besef is inmiddels ingedaald. Uit ons onderzoek onder 600 IT-beslissers uit diverse organisaties wereldwijd blijkt echter dat zij nog wel flinke stappen moeten zetten. Meer dan de helft vertelt dat de belangrijkste operationele bedrijfsprocessen nu nog grotendeels of zelfs geheel op papier gebaseerd zijn. Daarnaast communiceert bijna een derde van de organisaties nog steeds op papier met hun klanten en niet via digitale kanalen, zoals e-mail of social media. Het plan voor de digitale transformatie is er bij 79 procent van de organisaties, nu is het zaak kleine stappen te zetten en de omslag steeds meer handen en voeten te geven. Zorg dat de visie van de organisatie en de stappen die nodig zijn om een succesvolle digitale transformatie te realiseren, parallel aan elkaar lopen. Dan blijft het niet alleen bij plannen maken, maar wordt de daad echt bij het woord gevoegd!

Elly Langeveld, Marketing Manager bij Xerox Nederland

Errol van Engelen

Interessant artikel! Als bedrijven op zoek zijn naar een strategische aanpak voor digitale transformatie of als ICT/internet bedrijven op zoek zijn naar samenwerking met een consultancy partner, download dan onze presentatie hier: http://www.slideshare.net/interchange/company-profile-bizzmaxx-dutch-2016-juni

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond