Deel dit artikel
-

EDAY: Het metaversum kan niet zonder gamemotor

Als zelfs het moederbedrijf van Facebook wordt herdoopt tot Meta, verwijzend naar de nieuwe virtuele wereld metaverse, kun je rustig spreken van een megahype. De metaverse is een wereld waar sociale media, spellen en webwinkels in 3D samenkomen. En daar heb je snelle software voor nodig, zoals Unreal Engine van Epic Games.

De technologie die nodig is voor het metaversum is nog lang niet klaar. Topman Mark Zuckerberg schat zelfs dat het zeker nog tien tot vijftien jaar duurt voordat we er echt iets mee kunnen.

En toch zijn we al hard op weg naar de metaverse, betoogt Rachel Stone van Epic Games op Emerce EDAY, dat 11 november virtueel van start gaat. We raken steeds meer gewend aan digitale interactie. Er zijn wereldwijd 2,7 miljard gamers, van wie een groot deel het al heel normaal vindt om virtuele voorwerpen te kopen.

Ook worden die virtuele werelden steeds realistischer, zodanig dat het lastig wordt om een geanimeerde auto van een echte vierwieler te onderscheiden.

Epic Games ontwikkelt zijn games met de zogenoemde Unreal Engine, een ontwikkelomgeving genoemd naar de futuristische first-person shooter Unreal. Unreal had ooit een abonnementsmodel, maar is sinds 2015 gratis te gebruiken. Alleen grootverbruikers moeten nog royalty’s afdragen.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Inmiddels wordt die ‘motor’ breder ingezet. Autofabrikanten als Ferrari gebruiken de software om auto’s of onderdelen daarvan te ontwikkelen. En General Motors was de eerste fabrikant die de software is gaan gebruiken voor het ontwerpen van een digitale cockpit.

De televisie gebruikt de software voor het oppimpen van beelden van sportwedstrijden en Unreal fungeert ook steeds vaker motor voor  realistische achtergronden van filmsets. “Zo kun je makkelijk op vijf locaties tegelijk zijn,” zegt Stone. Onder meer Lucasfilm’s Industrial Light & Magic maakt daar tegenwoordig dankbaar gebruik van.

Het spel Fortnite van Epic Games (500 miljoen gebruikers wereldwijd) fungeert ook allang niet meer als game, maar is een virtueel podium geworden voor filmfestivals (Short Nite Film Festival) en concerten. Ariana Grande gaf onder de naam ‘Rift Tour’ vijf virtuele concerten in het populaire spel. In de aanloop naar de concertreeks konden spelers speciale voorwerpen verzamelen die iets te doen hebben met het evenement, zoals een Ariana-outfit.

De presentatie How Epic Games takes us from real to unreal is donderdag 11 november na registratie gratis te bekijken. Klik hier voor een overzicht van alle sprekers op EDAY.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond