Morgan Stanley: Amazon kan voor disruptie in travel zorgen

Volgens een analist van Morgan Stanley is de reisbranche de logische volgende sector waar Amazon een dominante marktpositie kan verwerven. Het feit dat de e-commerce gigant eerder tevergeefs heeft geprobeerd reizen te verkopen doet daar niets aan af, aldus Morgan Stanley.

In de redenering van Morgan Stanley is de focus van Amazon op een uitgebreid aanbod, goede service, concurrerende prijs en frictieloos betalen een concept dat direct en succesvol te vertalen is naar reizen. Amazon heeft meer dan 300 miljoen klanten en is een grote advertentiemacht. Morgan Stanley becijfert de advertentiekosten om een reisklant te verwerven op 0,75 dollar per transactie, een fractie van wat partijen als Booking.com en Expedia uitgeven aan acquisitie. Als Amazon een hotelboekingsplatform bouwt dat half zo groot is als Expedia, dan maken ze 600 miljoen dollar winst per jaar, aldus de analyse die door CNBC is gepubliceerd.

Amazon lanceerde in 2014 Amazon Destinations, een online reisagent die van nul opgebouwd moest worden. Het kostte Amazon echter te veel tijd en geld om het reisaanbod samen te stellen. Het aansluiten van legacy systemen op het platform zodat de hotelinventaris realtime beschikbaar is, had enorm veel voeten in de aarde. Dat is overigens niet veranderd: ook nu zal Amazon API-koppelingen of integraties moeten realiseren met PMS, CRS, GDS en channel managers, om maar eens een paar systemen te noemen. Als Amazon zich dus opnieuw op de reismarkt gaat begeven, dan ligt het voor de hand dat dat via een overname zal zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug