-

Airbnb: loyaliteitsprogramma en betere filters moeten tot 1 miljard gasten leiden

Airbnb heeft het tienjarig bestaan aangegrepen om de toekomststrategie te onthullen die ertoe moet leiden dat er in 2028 1 miljard gasten per jaar gebruikmaken van het deelplatform. De gebruikerservaring wordt onderhanden genomen en er komt een loyaliteitsprogramma.

Op de roadmap voor Airbnb Homes, het kernproduct dat ooit bedoeld was om particulieren in staat te stellen hun huis te verhuren terwijl ze zelf op vakantie waren, staat onder andere de introductie van vier nieuwe soorten accommodaties: Vakantiehuis, Uniek, B&B en Boetiek. Dit is in aanvulling op de bestaande selectie-opties waarbij je de gehele woning, een privékamer of een gedeeld verblijf kunt kiezen. Volgens Airbnb is het aanbod is de afgelopen jaren dusdanig geëvolueerd – je kunt bijvoorbeeld ook een woonboot, boomhut of boetiekhotel terugvinden op het platform – dat het voor gasten lastiger is geworden om te vinden wat ze zoeken. Met de nieuwe labels wil Airbnb de gebruikerservaring verbeteren.

Dit is ook de reden waarom accommodaties voortaan worden gegroepeerd rond een bepaald reisdoel of de samenstelling van het gezelschap. Airbnb voor families en voor werk zijn al terug te vinden in de app. Later volgen zogenoemde collecties voor vrienden, bruiloften, huwelijksreizen, groepen en etentjes.

Verder gaat Airbnb hosts en accommodaties screenen op honderd punten, zoals hygiëne, design en comfort. De uitblinkers worden aangemerkt als Airbnb Plus-accommodatie. Deze verblijven komen prominenter in beeld. Vooralsnog gaat het om tweeduizend huizen in dertien landen.

Luxe maatwerkreizen

Een andere vernieuwing is de introductie van Beyond by Airbnb, dat is gericht op het luxe segment. Dit zijn maatwerkreizen naar de meest upscale accommodaties uit het portfolio, gecombineerd met bijzondere excursies en tours. Het idee is een logisch gevolg van de overname van Luxury Retreats vorig jaar.

De 400.000 verhuurders met de beste beoordelingen maken deel uit van het Superhost-programma en hebben toegang tot extra’s als een hogere ranking. Airbnb gaat een vergelijkbaar programma lanceren voor gasten. Superguest gaat komende zomer van start. In de proefperiode zullen tienduizend gasten geselecteerd worden om deel te nemen die extraatjes krijgen tijdens hun verblijf. Hoe dat er precies uit gaat zien, is nog niet bekend.

Het doel van 1 miljard gasten dat met al deze vernieuwingen een stapje dichterbij moet komen, is ambitieus. In de tien jaar tot nu toe hebben in totaal 300 miljoen mensen gebruikgemaakt van Airbnb.

Dit bericht is 6 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond